قرض الحسنه شرط تطهیر بانک‌ها از نظام ربوی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز تاسف از توسعه ربا در بانک‌ها گفت: متاسفانه عملکرد بانک‌ها در دادن تسهیلات به اندازه‌ای سوال برانگیز است که سابقه بانک در ذهن مردم را مسموم کرده است.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، غلامرضا مرحبا با تاکید بر اینکه هدف از اسلامی کردن بانکها، فاصله گرفتن از عملیات پولی و مالی مساله دار بود گفت: امروزه تسهیلاتی که از سوی بانک‌ها پرداخت می‌شود، با بهره‌های سنگین است و همین امر باعث بی اعتمادی مردم به بانک‌ها شده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون بهره بانکی به اندازه‌ای بالاست که تولیدکنندگان و مردم از عده پرداخت بهره و اقساط آن بر نمی‌آیند گفت: امروزه تسهیلات با بهره بین ۲۰ تا ۳۰ درصد پرداخت می‌شود و اگر هزینه‌های کارچاق کنی را هم به آن اضافه کنیم، بسیار بیشتر از این‌ها می‌شود، اکنون این سوال پیش می‌آید که کدام تولیدی سود ۶۰ درصدی دارد که تولیدکننده بتواند هزینه‌های تولید تا توزیع را بپردازد، بهره بانک را نیز بپردازد و سودی هم برای خودش باقی بماند.

نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تسهیلاتی که برای خرید مسکن پرداخت می‌شود گفت: امروزه برای خرید مسکن باید به تسهیلات متوسل شد، اما از هزینه خرید اوراق تسه تا دیگر هزینه‌ها و بهره، باید بیش از یک برابر تسهیلات دریافتی، سود پرداخت، به همین دلیل مردم چشم امیدی به تسهیلات بانک‌ها ندارند.

وی در خصوص قانون بانکداری اسلامی گفت: قانون بانکداری اسلامی از این جنبه مورد توجه قرار دارد که ربا در آن حذف می‌شود و بانکداری بدون ربا نامیده می‌شود که بعد از انقلاب در دهه ۶۰ وجود داشت، اما در ادامه بسیار کمرنگ شد.

مرحبا با یادآوری اینکه بانکداری اسلامی بار دیگر در مجلس نهم مطرح شد گفت: در مجلس نهم نیز این قانون بجایی نرسید، اما در مجلس یازدهم کمیته‌ای تشکیل شد و این بحث را پیش برد که در صحن علنی مجلس بررسی و تصویب شد و پس از رد و بدل شدن بین مجلس و شورای نگهبان، در انتظار اجرای آن هستیم.

وی در پاسخ به اینکه تشکیل بانک‌های قرض الحسنه تا چه اندازه می‌تواند در محقق کردن بانکداری اسلامی موثر باشد گفت: قرض الحسنه مفهوم اصلی بانکداری اسلامی است و بانک‌های قرض الحسنه می‌توانند تفکر بانکداری اسلامی را زنده کنند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از مردم بدلیل بیماری و مشکلات جدی تر، نیازمند دریافت تسهیلات هستند گفت: تصور اینکه فردی برای درمان آن هم در شرایط بین مرگ و زندگی ناچار باشد تسهیلاتی با بهره سنگین دریافت کند، هم غیر انسانی و هم ناامید کننده است، به همین دلیل باید بانک‌هایی برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه وجود داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه هرچقدر مردم در شرایط سخت تری تسهیلات با بهره سنگین دریافت کنند، به همان نسبت به بانک بدبین می‌شوند گفت: باید شرایطی ایجاد کرد که نیازمندان بتوانند تسهیلات فوری را با بهترین شرایط و در سریعترین زمان ممکن دریافت کنند.

مرحبا در پاسخ به اینکه بانک قرض الحسنه مهر ایران با سرمایه چندین بانک تعریف شده و بدون دریافت بهره به مردم تسهیلات می‌دهد گفت: این اقدام خوبی است وچنانچه بانک‌ها نمی‌توانند یا سیاست شان اجازه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه را نمی‌دهد، بهتر است با این روش، بانکی را با محوریت قرض الحسنه فعال کنند.

وی با تاکید بر اینکه شکی نداریم که پرداخت تسهیلات با بهره‌های سنگین باعث ناامیدی مردم از نظام بانکی شده گفت: پرداخت تسهیلات به صورت قرض الحسنه بدون بهره و با کارمزد پایین، تنها راه تطهیر بانک‌ها از نظام ربوی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا