مناطق آزاد زیر بار اتهام بانیان قاچاق

مجید کیانی از تراز تجاری مثبت مناطق آزاد در دو سال اخیر خبر داد و گفت: بانیان قاچاق برای فرار از تخلفات خود به مناطق آزاد اتهام می زنند.

به گزارش آماج، سالهاست از مناطق آزاد اقتصادی به عناوین گوناگون یاد می‌شود. اگرچه در اهمیت ماهیت وجودی مناطق آزاد شکی نیست، اما رویکرد‌ها و عملکرد‌ها باعث شده تا انتقاد‌های بسیاری نسبت به مناطق آزاد صورت پذیرد. در مجموع عملکرد مناطق آزاد در سال‌های اخیر بسیار چشمگیر بوده و توانسته تاثیرات بسزایی در رونق اقتصادی کشور داشته باشد. با این وصف لازم است شفاف سازی بیشتری صورت بگیرد تا چنانچه شک و شبهه‌ای در این زمینه وجود دارد، به وسیله دست اندرکاران روشنگری شود.

نقش آفرینی عمومی

اینکه چه شخص یا دستگاهی متولی حمایت از مناطق آزاد هستند، سوالی متفاوت است، زیرا مناطق آزاد به عنوان محور توسعه اقتصاد، یکی از گزینه‌های مطرح در تمامی سال‌های گذشته بوده و خواهد بود و تمامی کسانی که در زمینه فعالیت‌های اقتصادی گام برمیدارند، باید در این خصوص اظهار نظر کنند.

نیاز به حمایت همه جانبه

در هر صورت نمی‌توان مناطق آزاد را که یک بخش بزرگ اقتصادی در کشور است، بدون متولی رها کرد. اما تمامی کسانی که به نوعی در مناطق آزاد فعالیت می‌کنند، باید به حمایت از این بخش بزرگ اقتصادی بپردازند. در این رابطه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس به عنوان شخصی که از نزدیک دست بر آتش دارد، در مناظره تلویزیونی با عنوان بالاتر در شبکه خبر شرکت کرد و به دفاع از این ظرفیت بزرگ اقتصادی پرداخت، ظرفیتی که مدتهاست مورد هجمه قرار می‌گیرد.

افزایش مناطق آزاد

مناطق آزاد از دو زاویه مورد بررسی قرار گرفت. اول اینکه مناطق آزاد افزایش یابد و دوم اینکه مناطق آزاد موجود چه عملکردی داشته اند. مجید کیانی با تاکید بر اینکه در صورت رعایت الزامات، با تاسیس مناطق آزاد موافقم گفت: وقتی منطقه‌ای می‌خواهد در اقتصاد ملی نقش‌آفرینی کند و توسعه یابد، چرا این فرصت از آن گرفته شود؟ مدیرعامل منطقه آزاد ارس با بیان اینکه موضوع ما کمیت مناطق آزاد نیست گفت: تعداد مناطق آزاد ایران کمتر از برخی کشور‌های همسایه و سایر کشورهاست. در ایجاد مناطق آزاد، اهداف عالیه‌ای دنبال می‌شود و باید این فرصت را به مناطق مستعد داد تا به توسعه عمرانی و تکمیل زیرساخت‌ها آن کمک شود و بتوانند در اقتصاد ملی و بین‌المللی نقش ایفا کنند.

تعامل با کشور‌های همسایه

مدیرعامل منطقه آزاد ارس به تشریح نقش آفرینی مناطق آزاد در اقتصاد پرداخت و گفت: ایجاد مناطق آزاد در مرز‌های ایران و تعامل با کشور‌های همسایه مفید و اثرگذار است، اما جانمایی ایجاد مناطق آزاد جدید کار کارشناسی می‌طلبد و در تاسیس مناطق آزاد جدید تلاش شده برخی از مشکلات مناطق قبل دوباره تکرار نشود که این مشکلات شامل وسعت غیرمتعارف، قرارگیری منطقه در مرکز جمعیتی و عدم وجود پایانه مرزی بوده است.

واگذاری زمین در اولیت

کیانی با تاکید بر اینکه اقدامات اولیه برای شکل‌گیری مناطق آزاد، توان واگذاری زمین به سرمایه‌گذار است گفت: متناسب با واگذاری زمین، باید زیرساخت‌ها را تامین کرد که این امر زمانبر بوده و در منطقه آزاد ارس بیش از ۱۰ سال به‌طول انجامیده است.
سکوی واردات و قاچاق

یکی از مطالبی که سالهاست مطرح می‌شود شائبه تبدیل مناطق آزاد به سکوی واردات و قاچاق کالاست که مدیرعامل منطقه آزاد ارس گفت: اتهام قاچاق به مناطق آزاد ایران، آدرس غلط بانیان قاچاق برای انحراف افکار عمومی و خواص تصمیم‌ساز جهت ایجاد حاشیه امن برای ادامه حیات‌شان است. سهمیه‌ی کالای همراه مسافر کل مناطق آزاد ۴۵۰ میلیون دلار است که آن‌هم به‌صورت کاملا کنترل‌شده توزیع می‌شود. وی با اعلام اینکه در منطقه آزاد ارس در سال ۱۴۰۲ قریب به سه میلیون خودرو در طول سال برای گردشگری وارد منطقه شده گفت: ۹۰ میلیون دلار سهمیه کالای همراه مسافر ارس توسط این گردشگران به‌صورت خرد خریداری می‌شود. کیانی با تاکید بر اینکه اطلاق عنوان دروازه واردات به مناطق آزاد، ناشی از جهل به موضوع یا تخریب هدفمند برای عدم موفقیت آنهاست گفت: ارقام واردات از مناطق آزاد مشخص و سهمی از واردات کل کشور است، بطوریکه در صورت عدم وجود مناطق آزاد نیز این واردات استمرار خواهد داشت.

سوبرداشت در واردات

مدیرعامل منطقه آزاد ارس با تاکید بر اینکه در برخی موارد، واردات کل کشور که از مبادی مناطق آزاد کشور صورت می‌پذیرد به اشتباه به عنوان واردات مناطق آزاد تلقی می‌شود گفت: باید واردات مناطق آزاد که شامل مواد اولیه و تجهیزات برای تولید در مناطق آزاد است را مستقل در نظر گرفت.

تراز تجاری مثبت

کیانی با بیان اینکه تراز تجاری مناطق آزاد در ۲ سال اخیر و در دولت سیزدهم مثبت بوده است، گفت: براساس آمار ده ماهه سال گذشته، صادرات از مناطق آزاد کشور ۹۷۲ میلیون یورو و واردات ۷۷۸ میلیون یورو بوده که نشانگر تراز تجاری مثبت مناطق است و رویکرد دولت سیزدهم در تعامل با همسایگان و افزایش صادرات گام مهمی بود که این نتیجه را به ارمغان داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − دو =

دکمه بازگشت به بالا