مصاحبه مازیارخویشوند سردبیر آماج با نوری نظری طبا مشاور قائم مقام ستاد مرکزی آیت الله رئیسی در امور دانشگاهیان کشور

تبعیضات نادرست در حق کارمندان وزارت علوم
نوری نظری طبا
به گزارش پایگاه خبری آماج – ما در کشوری زندگی میکنیم که از حیث منابع خدادادی و نیروهای انسانی متخصص و کاردان در سطحی ایده آل و مطلوب در سطح جهان قرار داریم با این حال با توجه به شرایط کنونی کشور و تحریم های ظالمانه، معیشت اکثر مردم دستخوش تغییرات و نابسامانی های زیادی شده که این امر باعث شده است خیل عظیمی از افراد جامعه در زیر خط فقر قرار گیرند. تورم سرسام آور در کشور با تبعیضات بعضی از وزارتخانه ها شرایط را به گونه ای پدید آورده است که زندگی را از هر حیث برای کارمندان دولت سخت و سخت تر نموده است.

مشاور قائم مقام ستاد مرکزی ایت الله رئیسی در امور دانشگاهیان کشور ابراز داشتند؛
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بعنوان نماد آموزش عالی کشور با وجود مصوبات تبعیض آمیز هیات امنا عرصه را چنان بر کارمندان خود تنگ نموده است که ۸۵ هزار نفر کارمند این وزارت خانه علاوه بر اینکه در زیر خط فقر قرار دارند بلکه برای ادامه زندگی با مشکلات عدیده ای روبرو هستند که متاسفانه در کلانشهرها کارکنان وزارت علوم که جزو سرمایه های علمی کشور هستند بعضا با کار در اسنپ امرار معاش می نمایند که این کار زیبنده وزارت علوم نیست.

آقای نوری نظری طبا افزود؛ اجرای تبعیض امیز قوانین هیات امنا کلیه خدمات رفاهی را از هر نظر برای کارمندان دانشگاه های کشور محدود کرده‌است که مجریان این تبعیض را باعث ایجاد نارضایتی گسترده در این وزارتخانه عنوان نمودند که متاسفانه با وجود چندین بار کارت زرد مجلس به وزیر علوم ( آقای دکتر غلامی ) عملا شاهد هیچ گونه تغییر محسوسی در وضعیت معیشتی کارمندان دانشگاه های کشور نبوده ایم.
ایشان ابراز نمودند بعضی از کارمندان دانشگاههای کشور با حقوق ۴ میلیون تومان امرار معاش می نمایند و این در حالیست که خط فقر واقعی در کشور بالغ بر ۱۲ میلیون تومان در ماه است.

این فعال فرهنگی مصلحت اندیشی های تبعیض آمیز دانشگاه ها و تفسیرات نادرست از قوانین که رویه ای معمول پیدا کرده است را یکی از مشکلات اساسی وزارت علوم دانستند و از اشکال استخدامی کارمندان(قراردادمعین ،قراردادخدماتی ،حجمی ،شرکتی ،پیمانی ،رسمی ) که باعث شده است هیچ گونه تضمین شغلی برای آنها در دانشگاه ها وجود نداشته باشد انتقاد کرد.

ایشان ادامه دادند؛ اکثر کارمندان با مدرک عالیه در سطحی نازل و به دور از هر گونه توجه، غریبانه مورد ستم مدیران بالادستی واقع میشوند که انتظار می رود بعد از سالها ظلم و تبعیض، با نگاه عدالت محور مبتنی بر رویکرد انقلابی وضعیت شغلی و معیشتی این قشر از جامعه ترمیم گردد.
ایشان رویکرد وزیر پیشنهادی وزارت علوم در رابطه با کارمندان دانشگاه ها و عدم توجه به آنها در برنامه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی را نگاهی تبعیض آمیز از بالا به پایین خواند و عنوان نمودند در صورتی که این برنامه اجازه ی اجرا در وزارت علوم را پیدا کند قطعا باعث و بانی شکاف طبقاتی در بین کارمندان و اعضای هیات علمی و ایجاد نارضایتی های فراوان در بدنه وزارت علوم خواهد بود.

اقای نوری نظری طبا ابراز داشتند؛ متاسفانه شکاف طبقاتی عمیقی بین حقوق و مزایای کارمندان وزارت علوم با سایر وزارتخانه ها از قبیل وزارت نیرو، وزارت بهداشت، وزارت نفت و سازمان امور زندان ها وجود دارد به طوری که تفاوت حقوقی بین دو کارمند متناظر از حیث مدرک تحصیلی و سابقه خدمتی در وزارت علوم با دیگر وزارتخانه ها تفاوت فاحش و تبعیض آمیزی را نشان می دهد که شایسته است شرایط بصورتی رقم بخورد که کارمندان وزارت علوم از حداقل مزایا و امتیازات متناسب با دیگر کارمندان دیگر وزارتخانه برخوردار گردند.

آقای نظری طبا افزود؛ یکی از ایراداتی که در طول سالیان اخیر همیشه به وزارت علوم وارد بوده عدم تبدیل وضعیت استخدامی کارمندان خود می باشد و این در حالیست که در قوانین هیات امنا وزارت علوم، کارمندان این وزارت خانه را حداکثر با ۱۰ سال سابقه خدمتی باید به نیروی پیمانی و رسمی تبدیل وضعیت نماید اما متاسفانه در همه دانشگاههای کشور خیلی از کارمندان با سابقه ۱۵ تا ۲۵ سال خدمت بصورت حجمی و قراردادمعین و… مشغول کار هستند ایشان مضافا افزودند ایراد دیگری که به وزارت علوم وارد می باشد ایسنت که متاسفانه همترازی حقوق و مزایای کارمندان دانشگاه ها با حقوق و مزایای اعضای هیات علمی متناظر از حیث مدرک تحصیلی را انجام نداده‌ که این عمل باعث ایجاد شکافی عمیق بین حقوق و مزایا این دو قشر زحمتکش در دانشگاه ها شده که بعضا باعث ایجاد نفاق و درگیری در بدنه آموزش عالی کشور شده است.

ایشان ابراز داشتند طبق قانون هیات امنا وزارت علوم تفاوت حقوقی بین یک کارمند غیرهیات علمی و یک عضو هیات علمی متناظر از حیث مدرک تحصیلی که باید حداکثر ۲۰ درصد باشد متاسفانه در بعضی جاها بالغ بر هزار درصد تفاوت حقوقی وجود دارد تفاوت حقوق ۴۰ میلیون تومانی بین یک کارمند و یک عضو هیات علمی در دانشگاه ها واقعا یک فاجعه هولناک است با این حال ضمن احترام به اعضای محترم هیات علمی که در دو سال اخیر بواسطه شیوع ویروس کرونا غایبان بزرگ سنگر علم و دانش در دانشگاه ها بوده اند باید اعلام کنم حقوق دریافتی آنها حق طبیعی آنهاست اما کارشکنی در حق کارمندان دانشگاه ها از سمت آنها خیانت به سنگر علم و دانش است و امیدواریم اگر مجری مصوبات قانونی وزارت علوم در رابطه با افرایش حقوق و مزایا کارمندان دانشگاهها نیستند حداقل نسبت به برآوردن حق و حقوق آنها کارشکنی نکنند که بیش از این کارمندان دانشگاه های کشور برای امرار معاش با چالش روبرو نشوند.

ایشان ابراز نمودند آنچه کاملا مشخص و مبرهن است اینست که طبق مصوبات هیات امنای وزارت علوم ، کلیه پست های اجرایی باید در اختیار کارمندان دانشگاه ها باشد که متاسفانه اعضای هیات علمی که در زمان استخدام با رویکرد آموزش و پژوهش استخدام شده اند با رانت های مافیایی این پست ها را نیز تسخیر نموده اند با این حال انتظار همگانی و ۸۵ هزار نفری کارمندان دانشگاه ها و خانواده های آنها از وزارت علوم و حضرت آیت الله رئیسی رئیس جمهور محترم کشور ، رسیدگی به مشکلات قشر زحمتکش کارمند در دانشگاه های کشور است.

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. مصاحبه اختصاصی وکاملا عادلانه در خصوص کارکنان دانشگاه های کشور وحقیقتی محض و واقعی است،،کاملا این رویه اعتراضات را می پسندم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا