تلاش تمام عیار قشم برای حفظ هویت، میراث و فرهنگ ایرانی

در قالب برگزاری مراسم رونمایی از “لوح ثبت جهانی عود” در جزیره قشم، تلاش گسترده ای برای حفظ میراث ایران صورت گرفت.
به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، در خواب عمیقی فرو رفته ایم. تمامی تاریخ گذشته مان را به یغما می‌برند. مفاخر ملی مان به وسیله ترکیه، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و… مصادره شده و هیچ اقدامی انجام نمی‌دهیم. سرستون‌های تخت جمشید در موزه‌های فرانسه گردشگران را جذب می‌کند، در حالی که هیچ کاری برای گستره تخت جمشید انجام نمی‌دهیم و این در حالی است که برای دیدن منشور کورش، باید رایزنی کنیم و از خارجی‌ها وقت بگیریم و زمان بخریم. تابلوها، آثار باستانی و صنایع دستی ایرانی در بین عتیقه بازان با قیمت‌های بالا تبادل می‌شود، اما خودمان سهمی نداریم. در حالی که پخش تصویر ساز در رسانه ملی ممنوع است و با موسیقی برخورد‌های سلیقه‌ای بازدارنده و مخرب صورت می‌گیرد، تاریخ ساز‌های ایرانی را دستکاری می‌کنند تا نام ایران را از تاریخچه ساز هم پاک کنند.

خطر خلیج جعلی عربی

نتیجه این همه بی توجهی به تاریخ ایران و ایرانی، آن می‌شود که با وقاهت تمام خلیج فارس را به نام جعلی عربی تغییر می‌دهند و بدتر اینکه بدنبال مصادره جزایر سه گانه هستند. گویا دشمنان قسم خورده خارجی بدنبال خیال شوم حذف نام ایران از جهان هستند و بدتر اینکه در داخل نیز عده‌ای با توهمات خاص، سعی می‌کنند فرهنگ میهن پرستی را به پایین‌ترین سطح ممکن تقلیل دهند و باور‌هایی سوال برانگیز را جایگزین کنند.

سکوت نکنیم

اما قرار نیست دست روی دست بگذاریم و سکوت کنیم، بلکه باید با تمام توان با این تهاجم و البته جنگ فرهنگی مقابله کنیم. به عبارت بهتر این همه بحران و کینه توزی نیازمند مدیریت سازمان یافته و مستمر است. در این رابطه منطقه آزاد قشم گام بزرگی برداشت و از “لوح ثبت جهانی عود” رونمایی کرد. این مراسم با حضور رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی کشور و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان به همراه جمعی از فعالان و هنرمندان میراث و فرهنگ کشور، استان و جزیره به میزبانی منطقه آزاد قشم برگزار شد.

هویت قشم مملو از میراث و فرهنگ

در مراسم رونمایی از “لوح ثبت جهانی عود”، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر اینکه قشم باید سرشار از عناصر هویتی، میراثی و فرهنگی جنوب خلیج‌فارس شود گفت: به‌گونه‌ای که هر گردشگر و مسافری با حضور در این خطه، مملو از این فرهنگ ناب به محل زندگی خود بازگردد. عادل پیغامی، با ابراز امیدواری برای میزبانی از برنامه ارکستر عودنوازی در قشم گفت: تعداد عودنوازان در جزیره باید بیشتر شود و این میراث ارزشمند، از ساخت تا نواخت در سراسر جزیره اشاعه یابد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: هسته زیستی و هویتی جزیره و کشور باید مملو از عناصر میراثی و فرهنگ غنی برجای‌مانده از گذشتگان شود تا جایی برای نشر فرهنگ‌های نامناسب باقی نماند.

قشم مهد سازندگی و نوازندگی

در ادامه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان با تقدیر از سازمان منطقه آزاد قشم برای میزبانی این مراسم، از قشم به‌عنوان مهد سازندگی و نوازندگی عود کشور یادکرد و افزود: امروز آغازی برای تعاملاتی قوی‌تر با سازمان منطقه آزاد قشم است. محمد محسنی خواستار پرورش و صیانت از آثار میراث ناملموس خلیج‌فارس شد و ادامه داد: موفقیت ثبت جهانی عود که جادوی موسیقی ایران‌زمین است را به همه تبریک می‌گویم.

ایران در جایگاه ششم

سپس مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی با تبریک ثبت جهانی عود به‌عنوان یکی از مظاهر فرهنگی کشور، گفت: با ثبت چهار اثر ساختن نواختن عود، یلدا، هنر ترکمن دوزی و ابریشم ریسی، ایران در جایگاه ششم جهانی از بین ۱۸۰ کشور دنیا قرار گرفت. ادیب زاده نخستین شواهد استفاده از ساز عود در ایران‌زمین را متعلق به دوران عیلامیان دانست و افزود: موسیقی بخشی از فرهنگ ایرانیان و درآمیخته با زندگی، کار، غم و شادی ماست و امیدواریم قشم به‌عنوان یکی از کانون‌های غنی فرهنگی، طلایه‌دار عرضه طنین عود در دنیا باشد.

پاسداری از عودنوازی

در ادامه ایوب زارعی، مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سازمان منطقه آزاد قشم خواستار پاسداری از دانش ساخت و نواخت عود شد و گفت: ثبت جهانی عود، احیاگر حس غرور ما از داشتن تاریخ میراثی و ثروت فرهنگی غنی کشور و حاشیه خلیج‌فارس است.
در پایان این مراسم از پیشکسوتان، سازندگان، نوازندگان و هنرمندان عودنواز استان هرمزگان و جزیره قشم تقدیر شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 14 =

دکمه بازگشت به بالا