ایجاد بستر فرهنگ سازی برای توسعه و تجارت در مسیر اضلاع پیشرفت و بخش خصوصی مسئله مهمی است

رئیس سیاست گذاری انجمن بین المللی سیاست خارجی فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی ایران طی نشتی به نکات مهمی در خصوص رابطه با نشست سه جانبه ایران,روسیه,پاکستان در خانه صنعتکاران اشاره کرد.

به گزارش آماج ، دکتر دانیال سجودی, رئیس سیاست گذاری انجمن بین المللی سیاست خارجی فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با خبرنگار ما در رابطه با نشست سه جانبه ایران,روسیه,پاکستان در خانه صنعتکاران گفت: جلساتی که در خانه صنعتکاران داشتیم موجب شد تا توافق خوبی صورت بگیرد ضمن اینکه ما از قبل شناخت خوبی از ظرفیت خانه صنعتکاران را در بخش حامی خصوصی داشتیم و این در حالی است که خانه صنعتکاران از ظرفیت های بسیار بالایی برخوردار است.

وی به توانمندی های کشورهای این نشست اشاره کرد و گفت: سیاست خارجی فدراسیون روسیه با توجه به اینکه شرایط خیلی خوبی در بستر زیرساختی دارد و همین امر در کشور ما هم حاکم است لذا این نشست باعث می شود بازار مثبت و حذف تراز منفی تجارت پایدار ایجاد شود.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین مسئله بین دو کشور روسیه و ایران که در این جلسه مطرح شد ایجاد بستر فرهنگ سازی برای توسعه و تجارت در مسیر اضلاع پیشرفت و بخش خصوصی بود که این باعث ایجاد ظرفیت های مناسب برای دو کشور است.
سجودی خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت تکنولوژی در کشور روسیه,انتقال دانش فنی برای اشتغال آوری در حوزه فولاد و کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.

این فعال اقتصادی در رابطه با جلسه با مسئولین استان گیلان مبنی بر منطقه آزاد انزلی گفت: تفاهم نامه ای با سازمان مناطق بندر انزلی منعقد شد که ظرفیت بالایی برای تجارت مثبت روسیه, ایران و پاکستان بود.کما اینکه در تجارت بین روسیه و ایران مبحث سرمایه گذاری در بندر رورو از سوی کشور روسیه,استفاده از ظرفیت های کریدور شمال به جنوب و بندر انزلی و حتی مسیر ریلی آستارا, وارادات خودروهای روسی , تفاهم نامه سرمایه گذاری در حوزه ساخت اتوبوس های برقی,ساخت مخازن سوخت در بندر کاسپین,سرمایه گذاری برای کشتی های سوخت پیام و فله بر (کارگو و ترابری)مورد توافق و گفت وگو قرار گرفت که انشالله موجب سرمایه گذاری از طرف پاکستان و روسیه در کشورمان باشد

رئیس شورای سیاست گذاری سیاست خارجی فدراسیون روسیه اظهار داشت: هدف اصلی ما آینده سازی در مسیر پیشرفت تولید, ورود دانش فنی به کشور, رفع نواقص و در نهایت صادرات محصولات دانش بنیان به دو کشور روسیه و پاکستان است.
سجودی به ایجاد دبیرخانه مشترک هر سه کشور تاکید داشت و با بیان این مطلب افزود: این نشست ها با دعوت هیات ها هر سه کشور است و تلاش ما این است دبیرخانه مشترک سه جانبه بین خانه صنعتکاران ایران, فدراسیون سیاست خارجه روسیه و اتاق بازرگانی پاکستان رقم بخورد و طبیعی است که این اتوماسیون مشترک باعث نشست های بیشتر بین تجار سه کشور خواهد شد.
وی به جمعیت و موقعیت خوب هر سه کشور برای ایجاد همکاری ها اشاره کر د و گفت: نزدیک به ۱۴۶ میلیون جمعیت روسیه و نزدیک به ۲۳۱ میلیون جمعیت پاکستان و ۸۷ میلیون جمعیت کشور ما ظرفیت حدود ۴۰۰ خورده ای میلیون ظرفیت ایجاد می کند و این خود بازار تجاری خوب برای سه کشور است.


وی به توانمندی های مغفول مانده کشور پاکستان در ایران اشاره کرد و گفت: ظرفیت بازار مصرف تولید و تکنولوژی را وقتی کنار هم قرار می دهید یک مثلث تجاری صورت می گیرد و شکوفایی بازار پاکستان برای تجار ما بسیار حائز اهمیت است که متاسفانه در دیپلماسی کشور ما مغفول مانده بود.

این فعال اقتصادی در ادامه افزود: اهداف مختلفی در این نشست سه جانبه مطرح شد که مرحله اول آورده سرمایه گذاری برای مناطق انزلی بود.وی بار دیگر به فرصت های مناسب در کشور پاکستان اشاره کرد و افزود: کشور پاکستان با توجه به ریشه اسلامی که دارد و بازار مصرف و فرهنگ تجارت که به ایران نزدیک است می تواند برای هر دو کشور مفید واقع شود که این نشست ها بیشتر هم خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: وقتی این نشست در استان گیلان برگزار شد بسیار با میزبانی خوب استاندار گیلان آقای دکتر عباسی و معاونین روبرو شدیم همچنین میزبانی خوب جناب عبدالملکی,مشاور محترم و رئیس دبیر خانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری _صنفی ویژه اقتصادی کشور , دکتر نبی زاده مشاور محترم عالی سرمایه گذاری خارجی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور و دیگر مسئولین منطقه آزاد و صحبت و توافق هایی که شد از جمله محورهای مهم این نشست بود و اینگونه نشست ها و توافقات نه تنها برای استان ظرفیت بالایی برقرار می سازد بلکه برای نوار شمالی استان های همجوار هم این ظرفیت سرایت می کند و در نهایت برای کشورمان بسیار سودمند خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 3 =

دکمه بازگشت به بالا