منطقه آزاد چابهار، ظرفیتی بزرگ در اوج محدودیت و محرومیت

نایب رییس مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه در ۶ شهرستان چابهار حتی یک متر لوله‌گذاری گاز نشده گفت: جای تاسف دارد که منطقه‌ای با این ظرفیت، از ابتدایی‌ترین زیرساخت‌ها محروم باشد.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی توجهی‌های صورت گرفته به مناطق آزاد گفت: متاسفانه مناطق آزاد در کشور شرایط سختی را تجربه می‌کنند که این شرایط تحمیلی باعث تضعیف مناطق آزاد شده است.

معین الدین سعیدی با انتقاد از برخی محدودیت‌های قانونی که به مناطق آزاد تحمیل شده گفت: متاسفانه محدودیت‌هایی که در مناطق آزاد اعمال شده، چوبی لای چرخ مدیریت و روند توسعه مناطق آزاد است.

وی با انتقاد به اینکه مناطق آزاد را مشمول قانون مالیات ارزش‌افزوده کرده ایم گفت: یکی از مهمترین امتیاز‌های مناطق آزاد، معافیت مالیاتی است و هنگامی که دولت مالیات بر ارزش افزوده را به مناطق آزاد تحمیل می‌کند، جذابیت‌ها و امتیازات این مناطق از بین می‌رود و در نهایت وضعیت را نامناسب و فعالان اقتصادی را ناراضی می‌کند.

نایب رییس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه به لحاظ تشریفات گمرکی، مناطق آزاد هم دقیقاً مثل نقاط دیگر کشور شده گفت: بر اساس قانون می‌بایست تشریفات گمرکی در مناطق آزاد کاهش یابد و ترخیص کالا‌ها به سرعت صورت پذیرد، در صورتی که با قوانین جدید این جذابیت نیز از بین رفته است.

وی با اعلام اینکه برای جذب سرمایه گذار به ویژه سرمایه گذار خارجی، امتیاز‌های متفاوتی برای مناطق آزاد در نظر گرفته شده گفت: متاسفانه تشریفات سرمایه‌گذاری را هم در مناطق آزاد سخت کرده ایم که در نتیجه روزبه‌روز فشار بر فعالان اقتصادی بیشتر می‌شود.

سعیدی با انتقاد از روند تصمیم گیری‌هایی که علیه مناطق آزاد صورت می‌گیرد گفت: وقتی این همه محدودیت و ممنوعیت برای مناطق آزاد وضع می‌شود و شرایط فعالیت آن‌ها را با چالش رو به رو می‌کنیم، پیشنهاد مشخص بنده حذف کلیه مناطق آزاد در کشور است.

وی در پاسخ به اینکه به عنوان نماینده چابهار، ظرفیت‌های منطقه آزاد چابهار را در شرایط کنونی چگونه می‌بینید گفت: آنقدر راجع به ظرفیت‌های منطقه آزاد چابهار گفته ایم که برای مردم تبدیل به آلرژی شده است.

نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که با این همه ظرفیت‌های خدادادی، وضعیت چابهار باید بدین اندازه اسفبار باشد گفت: چابهار نزدیک‌ترین مسیر دسترسی به کشور‌های محصور آسیای میانه است و ظرفیت‌های مختلف آن همچون ترانزیت، توجه جهان را جلب کرده است.

وی با اعلام اینکه چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور و نزدیک‌ترین مسیر دسترسی به کشور‌های محصور آسیای میانه است گفت: ظرفیت‌های ترانزیتی چابهار به عنوان نقطه استراتژیک اتصال ۲ کریدور شرق به غرب و جنوب به شمال، باعث توجه ویژه جهانیان به این بندر شده است.

سعیدی از سواحل مکران به عنوان ارزشمندترین بخش اقتصادی کشور یاد کرد و گفت: مکران لحاظ استراتژیک به هندوستان کوچک مشهور است، زیرا بیش از ۷۰ درصد ماهی‌های صنعتی از آب‌های همین محدوده صید می‌شود.

وی با اعلام اینکه چابهار تنها نقطه کشور است که گیاهان گرمسیری همچون پاپایا، کُنار، انبه و چیکو در آن‌ها به عمل می‌آید گفت: اگرچه این میوه‌ها خواص و طعم‌های متفاوتی دارند، اما به جرات می‌توان ادعا کرد که بسیاری از مردم اسم آن‌ها را نیز نشنیده اند.

نایب رییس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تا صبح می‌توان ظرفیت‌های صنعتی، کشاورزی، بازرگانی، تولیدی، گردشگری و… چابهار را توصیف کرد گفت: متاسفانه منطقه‌ای با این همه ظرفیت و جذابیت در بدترین شرایط قرار دارد و توجه لازم به آن صورت نمی‌گیرد.

وی با اعلام اینکه جنوب سیستان و بلوچستان از لحاظ دسترسی به آب آشامیدنی، حاشیه‌نشینی، حوزه‌های ورزشی، بهداشتی، ساخت و ساز فضا‌های آموزشی و… پایین‌ترین شاخص‌ها را دارد گفت: چابهار نیازمند ایجاد زیرساخت‌های جدی است و شبکه ریلی از ضروری‌ترین نیاز‌های چابهار محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا