پایان تخلف و سواستفاده با چک دیجیتالی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه گرفتن دسته چک از بانک آسان، اما مدیریت آن مشکل است گفت: متاسفانه امروزه شاهد تخلفات بسیاری هستیم که با سواستفاده از چک و در نتیجه ناآگاهی دارندگان چک صورت می‌گیرد.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، شهباز حسن پور در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز با اشاره به اتفاقاتی که در زمینه سواستفاده از چک صورت می‌گیرد گفت: کشیدن چک سفید امضا، سرقت چک، استفاده از چک دیگران، چک‌های ضمانتی و بسیاری از چالش‌های مالی با سواستفاده از چک صورت می‌گیرد که زیان مستقیم آن متوجه صاحب چک می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه تخلفات بسیاری صورت می‌گیرد که در نتیجه رودربایستی واقع می‌شود گفت: بار‌ها شاهد بوده ایم که دارندگان چک تن به صدور چک‌های ضمانت کرده اند در حالی که می‌دانند درخواست کننده امکان تامین اعتبار و پاس کردن به موقع آن را ندارند.

نماینده سیرجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شکایت‌های گسترده ناشی از سواستفاده چک گفت: هنگامی که چک گم می‌شود یا فردی دسته چک را سرقت می‌کند، اما دارنده چک از آن خبر ندارد، تا دارنده اصلی چک متوجه شود، مورد سواستفاده قرار می‌گیرد که برای رفع اثر باید اقدامات گسترده‌ای انجام داد یا برای تبرئه شدن از اتهامات باید مراحل قانونی بسیاری را با صرف هزینه‌های دادرسی طی کرد.

وی مهمترین گام در مقابله با سواستفاده از چک را، دیجیتالی کردن آن دانست و گفت: هنگامی که چک دیجیتالی تعریف شد، فعالان اقتصادی که به هر دلیل از چک‌های کاغذی لطمه خورده بودند، نفس راحتی کشیدند.

حسن پور با اشاره به موانع انتقال پول در تجارت گفت: بی ارزش شدن پول ملی، باعث شده مبلغ در تجارت افزایش یابد، به نوعی که امکان نقل و انتقال پول بسیار سخت است و حتی با عابر بانک یا در فضای مجازی نیز امکان جابجا کردن پول در مبالغ بالا وجود ندارد، به همین دلیل نیاز به اسناد اعتباری بشدت احساس می‌شود.

وی از رویکرد نظام بانکی برای استفاده از چک دیجیتال خبرداد و گفت: سواستفاده از چک باعث چالش برای نظام بانکی شده و به همین دلیل است نظام بانکی چک دیجیتال را تعریف کرده تا سواستفاده و تخلف را تا سرحد ممکن کاهش دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از جعل و صدور چک بلامحل به عنوان دیگر بحران‌های معاملات خبرداد و گفت: چک دیجیتال باعث کاهش سواستفاده و تخلفات شده و کسانی که چک صادر می‌کنند و کسانی که چک دریافت می‌کنند، با چک دیجیتال خیال آسوده تری دارند.

وی با اشاره به اینکه امروزه بخش قابل توجهی از پرونده‌های قضایی به چک اختصاص دارد گفت: چک دیجیتال نه تنها باعث کاهش شدید سواستفاده از چک می‌شود، بلکه امکان اثبات ادعای هر یک طرفین صادرکننده و دریافت کننده چک را تضمین می‌کند.
حسن پور از تمامی بانک‌های کشور درخواست کرد تا هرچه سریعتر به سوی چک دیجیتال گام بردارند و گفت: هنوز بسیاری از افراد آگاهی کافی از چک دیجیتال را ندارند، اما بانک‌ها باید مشتریان خود را نسبت به این ظرفیت مالی در بانک‌ها آگاه کنند، زیرا فعالان اقتصادی اگر از این ظرفیت آگاه شوند، به سوی چک دیجیتال گام برمی دارند.

یکی از بانک‌هایی که با جدیت در مسیر توسعه چک دیجیتال گام بر می‌دارد، بانک صادرات ایران است که به عنوان نخستین بانک کشور با عرضه «چکنو» (چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران) موفق به توسعه استفاده از چک دیجیتال شده است. آمار‌ها نشان می‌دهد مشتریان بانک صادرات ایران از دی‌ماه سال گذشته تاکنون با صدور بیش از ۱۵۷ هزار فقره چکنو، موفق به انجام مبادلات پولی خود شده و از این میزان تاکنون بیش از ۳۰ هزار فقره کارسازی شده است. متقاضیان چکنو باید بدانند که برای صدور چکنو، نیاز به مراجعه به شعبه بانک نیست و در هر زمان، مکان، بدون سقف مبلغی و بدون امکان جعل از طریق نرم‌افزار همراه بانک صادرات ایران صادر می‌شود. دارندگان حساب جاری در بانک صادرات ایران می‌توانند با فعال‌سازی چکنو از طریق همراه‌بانک، به آسانی نسبت به صدور چکنو و انتقال و کارسازی آن در هر ساعت از شبانه‌روز به صورت آنلاین اقدام و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا