مدرسه باید سبک زندگی سالم را به کودکان آموزش دهد

وزیر بهداشت درمراسم گفتگوی هفته با وزارت آموزش و پرورش گفت: اصلاح شیوه زندگی مردم در مدرسه شکل می گیرد. در مدرسه دانش آموز می آموزد که تغذیه سالم چیست و چاقی و اضافه وزن می تواند عامل دیابت و پرفشاری خون زودرس باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا و به نقل از اماج، دکتر سعید نمکی  در مراسم گفتگوی هفته با وزارت آموزش و پرورش گفت:  از ۳۸۰ هزار مورد مرگ و میر سالانه در سالهای اخیر، ۹۷ هزار مورد مربوط به فشارخون بالا بوده است. الان این همه برای کرونا و مرگ و میر بالای کرونا غصه می خوریم متوجه نیستیم که سالانه ۱۰۰ هزار نفر به وسیله قاتل خاموشی به نام پرفشاری خون، جان خود را از دست می دهند. می گوییم هر سه دقیقه یک ایرانی به دلیل کرونا می میرد اما هر دو دقیقه یک نفر به دلیل پرفشاری خون، می میرد که هیچ وقت هیچ کدام از ما به آن فکر نکرده ایم.

در مدرسه می توان اصلاح شیوه زندگی را نهادینه کرد. همانگونه که رفتار اجتماعی و احترام به حقوق شهروندی و خیلی از مسائل را در مدرسه می توان به دانش آموزان آموخت، شیوه زیست مناسب را نیز می توان در مدرسه به دانش آموز آموخت. امروز بجای اینکه بنده پزشک به درمانگاه فرهنگیان بفرستم باید بخش فرهنگی به ما کمک کند که نیازی به تربیت پزشک بیشتر و توسعه بخش درمانی نداشته باشیم. در سازمان برنامه و بودجه این بحث را دنبال می کردم که بودجه های نظام سلامت باید برای تغییر شیوه زندگی در بخش هایی مانند آموزش و پرورش، ورزش منظم، آموزش همگانی و مدرسه هزینه شود.
وزیر بهداشت تاکید کرد: آموزش و پرورش، طلایی ترین و کلیدی ترین نقش را برای تغییر الگوی زندگی در نظام سلامت دارد. جای بهداشت دهان و دندان در مدرسه است و باید آموزش ها در این زمینه از مدرسه آغاز شود و مدارس بدون پوسیدگی را به صورت آزمایشی در نمین اردبیل در اردیبهشت ۹۸ شروع کردیم و می خواستیم در کل کشور آن را اجرا کنیم که مثل خیلی از برنامه های دیگرم، در باتلاق کرونا زمین گیر شد.
دکتر نمکی افزود: در مدسه باید به فرزندان بیاموزیم که چگونه مسواک بزنند و برخی خانواده های مرفه، وقت آموزش برای مسواک زدن درست را صرف نکرده اند.
وی گفت: در مدرسه باید بهداشت دهان و دندان را به فرزندان مان بیاموزیم. امروز مشخص شده که خیلی از بیماری های قلبی و عروقی ناشی از حفره دهان است. مراقبت از حفره دهان که دانش آموز چگونه و کی، زبان را به کار بگیرد و واژه ها را چه زمانی استفاده کند تا بقیه اجزا، کار مدرسه است.
وزیر بهداشت اظهار داشت: اصلی ترین رسالت مشترک وزارت بهداشت و آموزش و پرورش، افزایش آگاهی کودکان کشور به ویژه در مقطع ابتدایی برای آموزش الگوی مناسب زندگی است. اگر این کار را کردیم آینده کشور را بیمه کرده ایم. گرچه بیماری های واگیر دار مانند کرونا و آنفلوآنزا مهمان مکرر بشریت خواهد بود اما مساله اصلی، بیماری های غیرواگیر است که به رفتار اجتماعی انسان ها مرتبط است و تعلیم و تربیت در تغییر الگوی رفتاری باید در مدرسه انجام شود.
دکتر نمکی افزود: نه مراقب سلامت بلکه معلم عاشق و فهیم می تواند باعث تغییر رفتار در انسان ها و جامعه شود. اینکه یک نفر بشود مراقب سلامت و یک نفر دیگر معلم، اشتباهی است که در علم طب هم کرده ایم و روانشناسی را از سایر علوم، جدا کرده ایم چون وقتی روح و روان بهم می ریزد، معده  و خواب هم بهم می ریزد و آریتمی قلبی هم پیدا می کنید. معلمی که سرکلاس می رود و با دانش آموزان رابطه برقرار می کند باید بیاموزد که قسمتی از دروسی که باید به آنها ارائه دهد، بحث های پیشگیرانه و بهداشت است. دانش آموزان معلمان همیشگی خود را عاشقانه دوست دارند.
وی ادامه داد: اینکه بخواهیم یک نفر را صرفا برای مباحث بهداشتی به مدرسه بفرستیم، در نظام آموزش و تربیتی، خطا است. ارتباط عاطفی مستمر با معلم، خیلی کارساز است. دانش آموزان از کسی حرف ها را می پذیرند که دوستش دارند و ممکن است به کسی که یک ساعت به مدرسه می آید، گوش ندهند. معتقدم علقه عاطفی دانشجو و دانش آموزان با معلم است که کارساز است و حرف را از کسی می پذیرد که دوستش دارد و در دلش جا دارد و معلم به عنوان به عنوان یک فرد جامع الشرایط، باید قسمتی از درس هایی که ارائه می دهد، بهداشت باشد.
وزیر بهداشت گفت: اگر فکر می کنید که با استخدام ۵۰ یا ۱۰۰ هزار مراقب سلامت، در نظام سلامت آموزش و پرورش، تحول ایجاد می کنید، این فکر بعید می دانم به نتیجه برسد. می توانیم یک هسته های مرکزی قوی برای آموزش و انتقال داده های سلامت تشکیل دهیم و معلمان در دوره های مختلف، آموزش های لازم را برای انتقال به دانش آموزان با سامانه شاد فرا گیرند و با زبان گفتمان مناسب به دانش آموزان منتقل کنند. اگر زبان گفتمان مناسب برای انتقال مطالب نداشته باشیم، دانش آموزان این مطالب را شاید متوجه نشوند. دانش آموزان باید با زبان ساده و قابل پذیرش توسط معلم خودشان، مطالب را بپذیرند؛ معلمی که حوصله، دقت داشته و عاشق باشد.
دکتر نمکی افزود: حدود سه دهه پیش در بین کشورهای شرق مدیترانه با چند اقدام از جمله توسعه خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی، پوشش بالای واکسیناسیون، مایع درمانی خوراکی، تغذیه با شیرمادر، مراقبت از زنان باردار، نوزادان و کودکان با استفاده از زیرساخت بسیار مهم شبکه بهداشتی و درمانی رتبه اول را بدست آوردیم و امروز در شرایط اپیدمی کرونا، خوشبختانه پوشش واکسیناسیون در ایران بالای ۹۷ درصد است در حالیکه در دنیا، بسیاری از کشورها از نظر واکسیناسیون عقب مانده اند.
وی گفت: امروز وضعیت ما با چند دهه پیش تفاوت زیادی دارد. در دهه های گذشته واکسن را خودمان می آوردیم، زنجیره سرد را رعایت می کردیم و تلقیح آن دست ما بود و خیلی از ابعاد وابسته به وزارت بهداشت بود گرچه جهاد، جاده کشید، برق به روستاها رفت، دسترسی به تلویزیون توسعه و آگاهی مردم افزایش یافت و مردم بیشتری از یخچال استفاده کردند اما عمده ترین بخش را در وزارت بهداشت اداره کردیم و خیلی همکاری بین بخشی موثر نبود اما امروز عوامل مرگ و میر و خطر به شدت متفاوت تر از گذشته است.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروز فشارخون بالا، دیابت، سکته های قلبی و مغزی و سرطانها عامل مرگ و میر هستند که وزارت بهداشت در کنترل آنها نقش عمده را ندارد و به شیوه زندگی مردم مربوط می شود. در سالهای گذشته حدود ۳۸۰ هزار مورد مرگ و میر در کشور داشته ایم که ۳۱۳ هزار مورد از آن مربوط به بیماری های غیرواگیر بوده است. امروز وزارت بهداشت در کاهش مرگ و میر بیماری های غیرواگیر، کمترین نقش را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − سه =

دکمه بازگشت به بالا