مجتمع سنگان زیر ذره بین ایمیدرو

در بازدید رییس هیات عامل ایمیدرو از مجتمع سنگان، چالش‌ها و روند پیشرفت پروژه ها بررسی شد.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، از آنجا که سالهاست اقتصاد نفتی به پاشنه آشیل اقتصاد کشور تبدیل شده و دشمنان نیز با استفاده از ابزار تحریم، تولید و صادرات نفت کشورمان را هدف گرفته اند، سیاستگذاری کلان بر فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی قرار گرفت. اما تا زمانی که گزینه مناسبی برای نفت تعیین نشود، نمی‌توان و نباید درآمد نفت را از سبد اقتصاد کشور حذف کرد. البته در صورتی که بتوان جایگزین مناسبی پیدا کرد، باز هم نباید ظرفیت نفت در اقتصاد را به صفر رساند، بلکه می‌توان از درآمد‌های نفتی برای سرمایه گذاری‌های بنیادی بهره گرفت.

معدن جایگزین نفت

ایران در بخش‌های گوناگون اقتصادی از ظرفیت قابل توجهی برخوردار است، اما در بخش معدن جایگاه ویژه‌ای دارد. ظرفیت معدنی ایران به اندازه‌ای بالاست که توانسته نام ایران را در عرصه‌های معدنی جهان برجسته کند. به همین دلیل ایران می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در معادن جهان داشته باشد، زیرا مواد معدنی تولیدی ایران پاسخگوی نیاز جهان بوده و با توجه به ذخایری که دارد، برای سال‌های متمادی تامین کننده صنایع بزرچ جهان خواهد بود.

اهمیت معدن دلیل تاسیس ایمیدرو

از آنجا که ناچار شدیم برای صنعت نفت جایگزین مناسبی پیدا کنیم و معدن بهترین جایگزین تشخیص داده شد، لازم بود مدیریت مستقلی برای معادن تعریف شود که سازمــان توسعـه و نوســـازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تاسیس شد. از عنوان ایمیدرو پیداست که بر توسعه و نوسازی معادن تاکید دارد و مسوولیت این سازمان، شناسایی ظرفیت‌ها و شکوفا کردن آنهاست.

معادن نیازمند بررسی

برای آنکه بتوان یک مجموعه را به شکوفایی رساند، باید بدرستی بر آن مدیریت کرد و مدیریت درست نیازمند شناخت دقیق و همه جانبه از چالش‌ها و ظرفیت‌های آن است. اما معادن گستره بسیاری دارد و ده‌ها ماده معدنی در کشورمان وجود دارد که باعث می‌شود هر کدام در یک مسیر متفاوت باشد. از وجود مس تا آهن، روی، منگنز، نیکل، کروم، ذغال سنگ و بسیاری موارد دیگر، بیانگر اهمیت معادن در ایران است.

ظرفیت سنگ آهن

بی شک سنگ آهن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به جرات می‌توان ادعا کرد که کمتر محصولی را می‌توان یافت که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از آهن متاثر نشده باشد. به همین دلیل باید نگاه ویژه‌ای به معادن سنگ آهن ایران داشته باشیم. به همین دلیل رییس هیات عامل ایمیدرو برای بازدید به مجتمع سنگان رفت. محمدرضا موثقی نیا با اشاره به مشکلات قطع برق و گاز گفت: با وجود مشکلات و محدودیت‌هایی همچون قطعی برق و احتمال کمبود گاز در فصل زمستان، میزان تولید در مجتمع سنگان در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت. وی که به منظور بازدید از طرح ها، پروژه‌ها و پایش اقدامات انجام شده به سنگان سفر کرده افزود: افزایش میزان برداشت ذخایر معدنی در افزایش میزان تولید محصولات صنایع معدنی تاثیرگذار است.

پیش بینی افزایش تولید

موثقی نیا با اشاره به افزایش برداشت ذخایر معدنی در سال جاری، پیش بینی کرد که شاهد رشد تولید در این حوزه خواهیم بود و گفت: پیش بینی می‌شود بیش از ۱۰ درصد افزایش برداشت از منابع معدنی را خواهیم داشت.

توجه به زیرساخت‌ها

معاون وزیر صمت که بخوبی از اهمیت زیرساخت‌ها با خبر است و از نقش راه در تولید بخوبی آگاه است گفت: در زمینه جاده سنگان – تربت حیدریه قبلا تفاهمنامه‌ای بین ایمیدرو و وزارت راه منعقد شده و برنامه احداث این جاده به طول ۱۶۰ کیلومتر در حوزه خواف و شهر‌های اطراف؛ مورد توجه ایمیدرو است. موثقی نیا افزود: در این راستا سرمایه گذاران معدنی سنگان بخشی از تعهدات خود را انجام داده اند. امیدواریم تا وزارت راه نیز با انجام تعهدات خود؛ اجرای برنامه‌ها را سرعت بخشد. موثقی نیا از بخش‌های معدن، عملیات اتشباری و کارخانه‌های کنسانتره و گندله سازی سنگان بازدید و با مدیران و کارشناسان مجتنع گفتگو کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =

دکمه بازگشت به بالا