غذا در سفر چه بخوریم؟ نکاتی ضروری برای تغذیه در سفر

رعایت این نکات را درباره غذا خوردن در سفر جدی بگیرید!
به گزارش آماج و به نقل از شهرخبر : تنظیم نوع، مقدار و زمان مصرف غذا در سفر یکی از امور چالش برانگیزی است که تمام مسافران با آن مواجه می‌شوند. انتخاب غذای مناسب در سفر به سن و سال و شرایط افراد بستگی دارد. به طور معمول، در طول سفر عادات غذایی افراد شکسته می‌شود و به دلیل کمبود زمان، پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم دشوار می‌شود. علاوه بر آن زمانی که به مناطق جدید سفر می‌کنید، ممکن است تهیه غذای مخصوص رژیم شما مشکل باشد. بنابراین باید برای هر شرایطی آماده باشید. در این مطلب از لست سکند به موضوعات مختلفی مثل نکات تغذیه در سفر و نحوه انتخاب و آماده کردن غذای مناسب مسافرت می‌پردازیم و چند غذای مسافرتی ساده هم پیشنهاد می‌کنیم.
آماده کردن غذای مناسب سفر قبل از شروع مسافرت
قبل از سفر میوه و سبزیجات تازه خود را با دقت زیر شیر آب بشویید و سپس آن‌ها را در یک فضای خنک قرار دهید. برای فراهم کردن یک فضای خنک و مناسب برای نگهداری غذا در سفر، می‌توانید از بسته‌های ژل منجمد استفاده کنید. نگهداری غذا در دمای کمتر از 4 درجه سانتی گراد، از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند.

ممکن است بعضی از مواد غذایی در سفر نیاز به گرم کردن و پختن داشته باشند. در صورتی که با ماشین شخصی سفر می‌کنید، بهتر است وسایل مورد نیاز برای گرم کردن غذا را نیز به همراه خود ببرید. در انتخاب و خرید مواد غذایی در سفر خود دقت کنید؛ سعی کنید از غذای خراب شدنی برای سفر استفاده نکنید. گروهی از معروف‌ترین مواد غذایی و تنقلاتی که سرعت فساد آن‌ها پایین است عبارتند از:

انواع غلات خشک
آجیل و مغزیجات
چیپس‌ها
کراکر بادام زمینی و ذرت
انواع شیرینی خشک
عسل
سوپ آماده و بسته بندی شده
انواع کنسرو
چوب شور
بیسکوییت
میوه‌های خشک شده و معجون
نکات مصرف غذای مسافرتی در طول سفر
مهم‌ترین نکات مربوط به مصرف غذا در سفر به شرح زیر است:

به مسائل بهداشتی اهمیت دهید. برای مصرف غذا، یک محیط بهداشتی را انتخاب کنید. اگر در مراکز پر رفت و آمدی مثل ایستگاه قطار و فرودگاه هستید، حتما قبل از مصرف مواد غذایی دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.
از آب آشامیدنی پاک و مطمئن استفاده کنید. به طور معمول آب‌ لوله‌کشی شهرها تصفیه شده و قابل شرب هستند. اگر به پاکی آب لوله کشی یا چاه یک محل شک دارید، از آب معدنی استفاده کنید.
غذای سرد و گرم را به موقع مصرف کنید. اگر در مکانی مثل فرودگاه یا ترمینال غذای گرم و سرد تهیه کردید، سعی کنید حداکثر تا دو ساعت‌ (در هوای گرم یک ساعت) پس از خریداری آن را مصرف کنید. در غیر این صورت ممکن است با خطر تکثیر باکتری مواجه شوید.
از میان وعده‌ها و غذای سالم استفاده کنید. حمل و دسترسی به برخی از میان وعده‌های غذایی مثل سوپ سبزیجات، نان و پنیر، انواع ساندویچ و سالاد آسان است. در بیشتر پمپ بنزین‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار و ترمینال‌ها میان وعده‌هایی مثل شیر کم چرب و دسر میوه به آسانی یافت می‌شود.
در زمان توقف در سفرهای جاده‌ای غذا میل کنید. ممکن است سفر جاده‌ای شما بسیار طولانی باشد و در رستوران‌های بین جاده‌ای گزینه مناسبی پیدا نکنید. اما سفرهای جاده‌ای نباید مانعی برای مصرف غذای سالم در سفر شود. در طول سفر سعی کنید بیشتر از غذاهای کبابی و پخته شده استفاده کنید و از مصرف غذاهای سرخ شده بپرهیزید و تا جای ممکن به جای نوشابه آب بنوشید. مناسب‌ترین غذاهای بین راهی در سفر عبارتند از:
سالاد با پروتئین بدون چربی
تخم مرغ و نان کامل
برگر ساده
عدس پلو به همراه کشمش و خرما
لوبیا پلو
الویه
نکات تغذیه در سفر پس از رسیدن به مقصد
اگر به شهرهایی سفر می‌کنید که تا به حال در آن نبوده‌اید، ممکن است با انواع مختلفی از غذاهای محلی و جدیدی مواجه شوید که تاکنون آن‌ها را امتحان نکرده‌اید. در این شرایط بهتر است از ترکیبات غذاهای محلی مطمئن شوید. از مهم‌ترین توصیه‌های مربوط به تغذیه در شهر و مقصد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

در هتل‌ها، اتاق‌های یخچال‌دار را رزرو کنید. در این صورت می‌توانید به بازار خوار و بار فروشی شهر مراجعه کنید و میان وعده و غذا تهیه کرده و در یخچال ذخیره کنید.
مصرف صبحانه را جدی بگیرید. بهتر است در مسافرت خود از صبحانه‌های فوری و مختصر استفاده کنید. انتخاب نان‌های محلی، شیر کم چرب و پر چرب، برخی از میوه‌ها و … در مدت زمان اقامت شما کار آمد خواهند بود.
از دستفروش‌ها و فروشندگان خیابانی غذا نخرید. زمانی که در خیابان‌های شهر مقصد قدم می‌زنید ممکن است رایحه غذای دستفروشان و غذا فروش‌های خیابانی شما را وسوسه کند. بهتر است از این موارد گذر کنید و از مراکز شناخته شده و مطمئن غذای مسافرتی خود را تهیه کنید.
در رستوران‌ها غذای مناسب را انتخاب کنید. قبل از سفارش غذا بهتر است با دقت بیشتری منو را بررسی کنید. سعی کنید از غذایی استفاده کنید که نیمی از آن را میوه و سبزیجات تشکیل داده است، و نیمه دیگر شامل پروتئین کم چرب و غلات باشد.
البته غذا در سفر به سبک سفر بسیار مرتبط است؛ سبک سفرتان معلوم می‌کند که چه امکاناتی در مقصد دارید. مثلا در سفر طبیعت خودتان باید دست به کار شوید و چیزی بپزید، پیشتر درباره چند غذای ساده و مناسب طبخ جنگل برایتان گفتیم.
غذای مناسب برای سفر با اتوبوس
زمانی که با اتوبوس سفر می‌کنید، تعداد توقف شما در مسیر کاهش می‌یابد و احتمالا نتوانید وسایل تهیه غذا را همراه داشته باشید. به همین دلیل باید از همراه بردن غذایی که نیازمند یخچال و گرم کردن است، پرهیز کنید. سعی کنید از میان وعده‌ای استفاده کنید که مصرف آن راحت باشد تا نیازی به میز، چاقو و چنگال نداشته باشید. اگر بخواهیم تعدادی غذای مناسب سفر با اتوبوس را پیشنهاد کنیم عبارتند از:

سبزیجات خام: کرفس، گوجه گیلاسی و هویج‌های کوچک مملو از مواد مغذی سالم هستند. این سبزیجات در دمای اتاق، ماندگاری بالایی دارند و برای مصرف در اتوبوس مناسب هستند.
آجیل:‌ مغزها فیبر و پروتئین فراوانی دارند و چربی آن‌ها کم‌ضرر است. یکی از بهترین ویژگی آجیل ماندگاری بالای آن است. بهتر است قبل از سفر آجیل خود را پوست بکنید.
میوه‌های پوست کنده و خشک شده: میوه‌هایی همچون سیب که به سادگی لهیده نمی‌شوند و حمل آن‌ها آسان است، یکی از بهترین گزینه‌ها برای مصرف میان وعده در اتوبوس هستند.
آب میوه: این میان وعده برای کودکان و تمام سنین موردی مناسب است. سعی کنید از آب میوه‌های سالم و طبیعی استفاده کنید تا علاوه بر انرژی گرفتن، آب بدن خود را نیز تأمین کنید.
حرف آخر
اگرچه در طول مسافرت ممکن است عادات غذایی شما تا حدی دچار تغییر شود، اما فراموش نکنید که رعایت یک رژیم غذایی سالم در سفر غیر ممکن نیست، مخصوصا اگر دچار بیماری باشید مثل همان نکاتی که درباره افرادی دیابتی در سفر گفتیم. بهتر است قبل از شروع سفر کمی آمادگی داشته باشید تا بتوانید خوش طعم‌ترین و سالم‌ترین غذا را فراهم کنید. اگر به شهری سفر می‌کنید که تا به حال در آن نبوده‌اید، بهتر است از قبل در مورد فرهنگ غذایی مردم آن تحقیق کنید. مهمترین عامل تأثیرگذار بر کیفیت مسافرت‌های کاری و تفریحی شما، سلامت جسمانی شماست؛ بنابراین به منظور مراقبت هر چه بیشتر از سلامت خود، به غذای مسافرت خود اهمیت دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 3 =

دکمه بازگشت به بالا