587 معدن فعال در خراسان رضوی

نشست خبری مدیر کل اداره صنعت و معدن و تجارت خراسان رضوی به مناسبت گرامی داشت روز ملی صنعت و معدن با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات این اداره برگزار شد.

به گزارش آماج، این نشست صمیمی با حضورامیر رضا رجبی مدیر کل صنعت و معدن و تجارت خراسان رضوی ،فیروز ابراهیمی رییس خانه صنعت و معدن و تجارت استان،جعفر فرشچی مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی برگزار شد .

رییس اداره صنعت و معدن و تجارت خراسان رضوی در این نشست در خصوص مجموع پروانه بهره برداری از معادن استان گفت: از مجموع 1260 پروانه بهره برداری در استان 250 پروانه در مسیر مزایده،587 پروانه فعال و 477 پروانه غیر فعال داریم و همچنین کمتر از 10 واحد تولیدی در نظام بورسی فعال است.

وی با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی صادرات نسبت به سال گذشته، گفت: 300 میلیون دلار سال گذشته سرمایه خارجی جذب کردیم وبا توجه به ظرفیت های اقتصادی خراسان رضوی و پیشرو بودن استان در بسیاری از حوزه های تولید کالا و خدمات، برنامه های صادراتی افزایش ۱۵ درصدی صادرات نسبت به سال گذشته را تجربه کردیم.

رجبی در خصوص ساماندهی ،مدیریت و کاهش برق صنایع در تابستان گفت: خوشبختانه با مدیریتی که صورت گرفته مشکل از بابت قطع برق در خط تولید کارخانجات نداریم و در واقع قطع برق صورت نگرفته بلکه جابجایی بار برق مصرفی از طول هفته به آخر هفته منتقل شده است.

وی به آتش سوزی و خسارت کارخانه الکترو استیل اشاره و اظهار داشت: خوشبختانه با تمهیداتی که مدیران کارخانه و بیمه اتخاذ کرده اند بزودی شاهد فعال شدن موقت خط تولید کارخانه خواهیم بود.

رییس اداره صنعت و معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: با توجه به این که د رمحور غرب مشهد با مشکلات زیر ساختی د رتوسعه روبرو بودیم بنا شد این محور توسعه یافتگی را در شرق مشهد توسعه و دنبال کنیم

رجبی با اشاره به این که بیش از 90 درصد صنعت و معادن استان در اختیار بخش خصوصی است گفت: معدن کاران مستاجران دولتی هستند چون معادن جزو انفال عمومی و متعلق به مردم است فقط مجوز بهره برداری بربر صدور پروانه به بخش خصوصی واگذار می شود.همچنین در بحش واردات ماشین الات صنعتی تسهیل صورت گرفته است و این امر میزان تولید معدن سنگان را از 17 تن در سال به 27 تن تبدیل کرده است.

وی در خصوص جذب سرمایه گذاری خارجی در حوزه صنعت و معدن گفت: 51 میلیون دلار در سال گذشته سرمایه گذاری خارجی در خراسان رضوی صورت گرفت که امسال طی 3ماه گذشته 12 میلیون دلار بوده است. این سرمایه گذاری ها از 12 کشور خارجی از جمله : آلمان،اسپانیا،چین،عراق،افغانستان،امارات،عمان و ترکیه بوده است.

فیروز ابراهیمی در این نشست با اشاره به این که در 8دانشگاه، باشگاه دانشگاهی راه اندازی کردیم گفت: متاسفانه در این حوزه موفق عمل نکرده ایم و بنا درایم با برگزاری جلسات در خصوص پژوهش های علمی و ارتباط نزدیک صنعت و دانشگاه در راستای کارورزی و فضای دانشگاه بازشناسی و ممیزی دوباره ای انجام دهیم.

رییس خانه صنعت و معدن استان اضافه کرد:خوشبختانه امسال در حوزه استخراج طلا رشد 30 درصدی را تجربه کردیم
وی با اشاره به این که ارزش کل تولیدات استان در سال گذشته بیش از 50 درصد رشد داشته است خاطر نشان کرد: در حوزه رشد تولیدات 130 نوع کالا امسال از رشد تولید برخوردار بوده اند که در همین رابطه 25 کالای منتخب صادراتی را با استانداردهای روز جهان شناسایی و انتخاب کردیم.

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی با اشاره به اینکه پارسال حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان مالیات در استان وصول شده، گفت: قریب به ۸۵ درصد این مبلغ از بخش صنعت و معدن بوده‌اما در عین حال پارسال بخش صنعت استان ۳۷۰۰ میلیارد تومان به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها عوارض پرداخت کرده‌است.

شایان ذکر است: همزمان با دهه تولید و تجارت و گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن، واحد‌های نمونه و برتر ملی در حوزه صنعت و معدن خراسان رضوی گروه پزشکی ورید،آريا بارون توس،رينگ سازي مشهد،پارت لاستيك،طلايه،جهان افروزوصنايع پخت مشهد معرفی شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 2 =

دکمه بازگشت به بالا