کسری برق در کشور، صنعت را تهدید می‌کند (+فیلم)

سیدمحسن میرمحمدی نایب رئیس هیات مدیره شرکت سنگ آهن گهرزمین از کسری برق در کشور و خسارت به بخش صنعت را خبر داد.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، سیدمحسن میرمحمدی در خصوص نزدیک شدن به روز‌های گرم سال و داستان تکراری قطع برق صنایع گفت: در زمینه برق و زیان‌های ناشی از قطع آن برای صنایع به اندازه‌ای سخن به میان می‌آید که طرح آن بیشتر به یک درد دل شباهت دارد تا آنکه چاره اندیشی صورت بگیرد.

وی با اعلام اینکه در کشور حدود ۲۰ هزار مگاوات کسری برق داریم گفت: این میزان کسری برق گسترده همه صنایع به ویژه صنایع انرژی بر را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث بحران برای آن‌ها شده است.

نایب رئیس هیئت مدیره گهرزمین نسبت به ناتوانی دولت در تامین برق مورد نیاز کشور ابراز تاسف کرد و گفت: آنچه دولت در قالب بودجه‌های عمرانی در سال‌های گذشته در مجلس تصویب کرده، نشان می‌دهد که توان سرمایه گذاری در حوزه تولید برق را ندارد، بنابراین تنها راه تامین کسری برق، بنگاه‌های اقتصادی هستند.

وی با تاکید بر اینکه بنگاه‌های اقتصادی باید بخشی از درآمد فعالیت خود را به سمت توسعه زیرساخت‌های کشور همچون احداث نیروگاه ببرند گفت: یکی از بنگاه‌های اقتصادی که درزمینه تولید برق بخوبی فعالیت کرده، فولاد مبارکه است که امروزه در حوزه نیروگاه‌های گازی، فعالیت خود را آغاز کرده یا به سمت تولید برق از انرژی خورشیدی رفته است.

میرمحمدی با تاکید بر اینکه گهرزمین نیز از تولید برق یا توسعه زیرساخت‌های کشور مستثنا نیست گفت: در مجموع ساخت نیروگاه یکی از اولویت‌هایی است که باید گوهر زمین و دیگر صنایع به سمت آن بروند.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در زمینه توسعه زیرساخت‌های کشور یک سرمایه گذاری تاثیرگذار و پایدار است گفت: صنایع از نظر مسئولیت‌های اجتماعی باید نقش آفرینی کنند که بخشی از آن می‌تواند ایجاد و توسعه بخش‌های با ثبات و متوازن همچون نیروگاه باشد.

نایب رئیس هیئت مدیره گهرزمین به تشریح منافع گسترده سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها برای بنگاه‌های اقتصادی پرداخت و گفت: این قبیل سرمایه گذاری‌ها باعث می‌شود بنگاه اقتصادی با تعطیلی از سرناچاری رو به رو نشود، بنابر این از لحاظ منافع سهامداری نیز اهمیت دارد، زیرا پس از این قبیل سرمایه گذاری، بنگاه اقتصادی می‌تواند تولید مستمری برای خودش رقم بزند که سود آن به جیب سهامدارن می‌رود و از سوی دیگر این قبیل سرمایه گذاری ها، ماندگاری طولانی دارد که در نتیجه رشد تورم، دارایی شرکت را افزایش می‌دهد.

وی در خصوص عدم النفع ناشی از قطع برق برای گوهر زمین گفت: آنچه در مجمع اخیر گهرزمین از سوی مدیرعامل شرکت مطرح شد، عدم النفع ۳۷۵۰ میلیارد تومان بود، اما در مجموع می‌توان زیان ناشی از قطعی برق را بسادگی محاسبه کرد.

میرمحمدی با اعلام اینکه محاسبه عدم النفع ناشی از قطع برق یا بحران‌های از این دست بسادگی قابل محاسبه است گفت: وقتی یک شرکت در سال ۱۲ هزار میلیارد تومان سود می‌دهد، اگر این سود را تقسیم بر ماه‌های سال کنیم، در صورتی که یک ماه قطع برق داشته باشیم، هزار میلیارد تومان عدم النفع یا به عبارت بهتر زیان ناشی از قطعی برق در یک ماه وجود دارد و در اصل این زیانی است که در صورت استمرار قطع برق به آن می‌رسیم.

وی بنگاه‌های اقتصادی را به فصلی و غیر فصلی تقسیم کرد و گفت: تولید محصولات معدنی همچون سنگ آهن ربطی به فصل ندارد و سفارش پذیر نیست، زیرا به صورت مستمر در تمام طول سال نیاز به محصولات آن وجود دارد. بنابر این هر یک ساعت که تولید این بنگاه‌ها متوقف شود، زیان مستقیم به اقتصاد کشور وارد می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا