منطقه آزاد ماکو دروازه‌ای به سوی اروپا(+فیلم)

حسین گروسی مدیر منطقه آزاد ماکو در گفتگو با پول نیوز از توانمندی‌ها و اقداماتی که این منطقه لجستیکی تا به حا انجام داده صحبت کرد.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، حسین گروسی درباره توانمندی‌های منطقه آزاد ماکو این‌گونه گفت: شاهد بودیم دیروز نمایشگاه بسیار خوب اکسپو با حضور بیش از ۷۰ کشور با حضور رئیس‌جمهور محترم جناب دکتر رئیسی افتتاح شد، جناب آقای عبدالملکی هم در معرفی ۳۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری که در ۷ منطقه آزاد حاضر شده نشست خوبی داشتند و نکات اصلی را بیان کردند.

اما من دو نکته را درباره منطقه آزاد ماکو باید بگویم موضوع اول نقش منطقه آزاد ماکو در این پازلی که مناطق آزاد دارند شاید عمده‌ترین آن بحث لجستیکی باشد؛ چون باکو نقطه اتصال آسیا به اروپا است و ما با کشورهای متعددی می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم. موضوع دوم باز ما در زمینه‌های گردشگری، معدن و امنیت غذایی می‌توانیم حضور فعالی داشته باشیم و در آن دو نکته‌ای که دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد اشاره داشتند؛ هم جهانی‌سازی مناطق آزاد که به آن خیلی کم‌توجه شده. ما باید سرمایه‌گذار را از خارج از کشور جذب کنیم برای مناطق آزاد.

الان ما در این راستا توانستیم ارتباطاتی را در همین نمایشگاه هم با اقلیم کردستان هم با ترکیه و کشورهای همسایه عراق و کشورهای نوعاً داشته باشیم که در زمینه جهانی‌سازی خیلی خوب بود. موضوع دوم مردمی‌سازی مناطق آزاد است که باز نکته بسیار مهمی است، ما از طریق شرکت‌های سهامی عام که در بورس و فرابورس باشند به دنبال این هستیم سهام مناطق آزاد را مردمی کنیم. اقتصاد مناطق آزاد دست مردم باشد و آنها هم نقش فعال و مؤثری در پیشرفت مناطق آزاد احساس کنند.

این دو موضوع را در منطقه آزاد ماکو ما بسترش را فراهم کرده‌ایم و یک منطقه آزاد مشترک را پیشنهاد دادیم؛ ترک‌ها بازارچه‌‌ای را قرار بود مشترک احداث کنند که به تعهدات خودشان هم عمل کردند و ۱۵۰ غرفه احداث کردند. ما با وزارت خارج باید توافقی بکنیم ما هم احداث بکنیم و به‌عنوان یک منطقه آزاد مشترک یا بازارچه مشترک مرزی ایجاد شود.

مناطق آزاد ما خوب به دنیا معرفی نشده‌اند مناطق آزاد ما شاید نسبت به رقبا از مزیت‌های بیشتر برخوردار است. من به یک نکته فقط اشاره می‌کنم؛ شاید امروز کالاهایی که از دبی، جبل علی و اطراف عمان به سمت ایران می‌آید ناچار هستند دو بار تخلیه و بارگیری کنند درحالی‌که بنادر ما و مناطق آزاد ما با یک تخلیه بارگیری این کار صورت می‌گیرد و کالا به شهرک‌هایی که پیش‌بینی شده منتقل می‌شود که این خود باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

نکته دوم که پیش‌ازاین گفتم ما هم جنوب به شمال می‌توانیم کریدور داشته باشیم هم شرق به غرب که این کریدورهای با یک فاصله‌های منقطع است. بعضی‌اوقات می‌گویم شاید دست‌هایی در کار هستند که می‌خواهند بازارها رشد نکنند؛ بنابراین این فرصت‌هایی که این چند روز در اینجا مهیا شده و اهمیت این نمایشگاه آن‌قدر زیاد بود که آقای رئیس‌جمهور شخصاً حضور پیدا کردند. جناب آقای عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور نشست خبری خوبی برگزار کردند و این ارتباط برقرار شده با کشورهای مختلف، ما در همین چندروزه شاهد حضور پر رنگ کشورهای خارجی هستیم که دوست دارند با ایران همکاری داشته باشند؛ بنابراین من فکر می‌کنم علاوه بر تحریم‌هایی که آمریکا وضع کرده و بخواهد آن را ادامه هم بدهد ما می‌توانیم با ارتباطی که با کشورها می‌گیریم تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =

دکمه بازگشت به بالا