قشم در مسیر اشتغال‌زایی(+فیلم)

مهدی نصیری مدیر نفت و انرژی سازمان منطقه آزاد قشم از احداث پروژه‌های کلانی صحبت کرد که نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و تامین سوخت کشتی‌ها در سطح کشور منطقه دارند.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، مهدی نصیری گفت: شاید سه سال پیش که ما می‌خواستیم چنین نمایشگاه بگذاریم قطعاً زیرساخت‌ها و طرح هایی که بتواند توانمندی‌های منطقه را داشته باشد نمی‌توانستیم عرضه کنیم کرده بودیم. هدف گذاری ای که کرده بودیم در درجه اول ایجاد زیرساخت‌ها مثل دو نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی، خط انتقال گاز ۳۰ اینچ به ظرفیت ۲۵ میلیمتر مکعب گاز، آب شیرین کن.هایی که هم آب آشامیدنی هم آب صنعتی تولید می‌کنند، اسپری تخصصی نفت و گاز و مهم‌تر از همه وجود مزیتها و قوانین مثل مرز رسمی، مرز دریایی، گمرکات تخصصی نفت گاز.

دلایلی شد که ما اولین نمایشگاه تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی رو در منطقه آزاد قشم در بهمن ماه سال گذشته برگزار کردیم که دستاوردهای خیلی خوبی برای ما داشت. اولین پالایشگاه نفت خام فوق سنگین قشم که در سال گذشته به بهره برداری رسید پس از آن به سمت تولید فرآورده‌های آن رفتیم، یکی از مهمترین محصولاتی که مورد نیاز بود تولید سوخت کم سولفور بود که در کشور نداریم و خبر خوبی بدهم دو پالایشگاه تولید سوخت کم سولفور کشتی ها که برای اولین بار در کشور در حال احداث است در قشم زمین جانمایی کردیم، خوراک تامین کردیم و سرمایه‌گذار با لایسنس خارجی شروع احداث این پروژه کرده.

همانطور که می‌دانید بخشی از سوخت مورد نیاز کم سولفور از خارج از کشور تامین می‌شود که امیدواریم تا ۱۸ ماه آینده پنجاه درصد سوخت داخل را تامین کنیم. نصیری درباره ظرفیت منطقه آزاد قشم خاطر نشان کرد: طبق برنامه ششم و هفتم توسعه ظرفیت تامین سوخت بازار حوزه خلیج فارس ۷۵۰ هزار تن در ماه است که الان افزایش ۵۰ هزار تن را با تأسیس این دو پالایشگاه داریم و ظرفیت کشور تقریباً به ۲۵۰ هزار تن می‌رسد و در ۴ سال آینده قطعا ما ظرفیت خود را به نقطه‌ای می‌رسانیم که ۵۰ درصد بازار حوزه خلیج فارس را بتوانیم تامین کنیم.

در بحث طراحی، ساخت و اجرا متخصصین خیلی خوبی در جزیره مستقر هستند. یکی از امتیازات خوب ما این است که حتی شرکت‌های خارجی هم هفته قبل ا که همچین بودند هم اروپایی در جزیره قشم حضور داشتند.

مدیر نفت و انرژی سازمان منطقه آزاد قشم در پاسخ به سوال درباره اشتغال‌زایی در منطقه نیز اینگونه پاسخ داد: در بحث اشتغال دو پروژه داریم که هر کدام با چیزی حدود ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری ۳ هزار نفر اشتغال در دوران ساخت پروژه داریم و چیزی حدود ۸۰۰ تا هزار نفر هم در دوران بهره‌برداری اشتغال‌زایی داریم و این اتفاق خوبی برای جامعه تخصصی مخصوصاً حوزه نفت و گاز است. این امر قطعا پاسخگوی بخش اعظمی جامعه هدف ماست. چرا که اشتغال در منطقه آزاد در سر لوحه کار قرار دارد.

ما سراغ بخش خصوصی رفتیم، بخش خصوص توانمند که هم آورده خودشان را بتوانند داشته باشند و از طرفی چون طرح‌های ما جذابیت اقتصادی داخلی و خارجی دارد فاینانسرهایی که تامین مالی داخلی و خارجی داشتند به ما ارائه دادند و آمادگی کامل برای تامین منابع مالی رو این بخش داریم. اما این که در این چهار سال این پالایشگاه‌ها را ساختیم در اوج تحریم‌ها بود. ما در این چهار سال چیزی حدود یک میلیارد دلار جذب سرمایه داشتیم و الان صددرصد محصولاتمان صادراتی هستند و مشکل خاصی برای تحریم‌ها نداشتیم. بخش خصوصی هم در کار خود ماهر است و در آینده اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − پنج =

دکمه بازگشت به بالا