قدرت تولید و صادرات فولادسازی در گرو واگذاری پهنه

مدیرعامل فولاد آلیاژی با تاکید بر اینکه ایجاد فولادسازی، هزینه‌های سنگینی داشته گفت: باید مواد اولیه مورد نیاز در اختیار فولادسازی‌ها قرار گیرد.
به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، محمد کمالزاده در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز در خصوص انتقاد‌هایی که نسبت به کاهش سهمیه سنگ آهن فولادسازی‌های صورت می‌گیرد گفت: مشکلات ناشی از کاهش سهمیه سنگ آهن برای فولادسازی مساله کمی نیست.

وی افزود: اولویت‌های واگذاری معادن، پهنه‌ها و جا‌هایی که شرکت‌هایی مانند تهیه و تولید اکتشاف کرده‌اند، باید با شرکت‌هایی باشد که فولادسازی و انتهای کار را دارند.

مدیرعامل فولاد آلیاژی با ابراز تاسف از اینکه تخصیص پهنه به فولادسازی‌ها لحاظ نمی‌شود گفت: اینکه برای فولادسازی‌ها سهمیه لازم را در نظر نمی‌گیرند، تهدید بزرگی است.

وی بر حفظ ظرفیت‌های موجود تاکید کرد و گفت: برای آنکه مجموعه‌های بزرگ رو به رشد حفظ شود، باید به شرکت‌های فولاد سازی امتیاز‌هایی را بدهند تا زنجیره تولید به صورت کامل حفظ شود.

کمالزاده به تشریح دلایل واگذاری پهنه و معدن به فولادسازی‌ها پرداخت و گفت: در صورت واگذاری معدن، چند اتفاق خوب رخ می‌دهد. اول اینکه واسطه‌ها حذف می‌شوند، یعنی وقتی معدن در اختیار فولادساز قرار می‌گیرد، سنگ آهن را برمی دارد، در مسیر تکمیل زنجیره، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی را تولید می‌کند و سپس آن را در در قالب انواع فولاد به محصول نهایی تبدیل می‌کند.

وی در خصوص دومین اهمیت واگذاری پهنه به فولادسازی‌ها گفت: مزیت دوم این است که هزینه تمام شده شرکت فولاد سازی به شدت پایین می‌آید و قدرت رقابت فولاد سازی برای صادرات محصولات در سطح جهانی بالا می‌رود.

مدیرعامل فولاد آلیاژی به تشریح اهمیت واگذاری پهنه به شرکت پرداخت و گفت: اگر شرکت فولاد آلیاژی اعلام کرد که در سال می‌خواهد ۵۰ میلیون تن انواع فولاد را تولید کند، ولی مصرف داخل ۱۸ یا ۲۰ میلیون تن است، خودش می‌تواند ۳۰ میلیون تن را استفاده کند، به شرط آن که مزیت رقابتی داشته باشد.

وی شرط داشتن مزیت رقابتی را حذف واسطه‌ها با دادن پهنه به فولاد سازی‌ها دانست و گفت: دادن پهنه می‌تواند قدرت رقابت را ایجاد کند و اکنون شرکت‌هایی که زنجیره کامل دارند، می‌توانند با قدرت در بازار رقابت کنند.

کمالزاده با ذکر مثالی در زمینه مس گفت: هزینه تمام شده شمش مس کیلویی ۵ تا ۶ هزار تومان است، زیرا زنجیره در مس کامل شده است. بدین معنا که سنگ از معدن می‌رود و تبدیل به کنسانتره و در ادامه نهایی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه شرکت فولاد فقط هزینه‌ها را می‌بیند گفت: فولادسازی می‌تواند سود‌های زنجیره را در انتهای کار به صورت یکجا ببیند تا قدرت رقابت داشته باشد و صادرات انجام دهد. به همین دلیل واگذاری پهنه به فولاد سازی‌ها موضوع بسیار مهمی است که باید انجام شود که می‌تواند تحولی در صنعت فولاد ایجاد کند.

اگر قرار است فولاد را به جای نفت جایگزین کنیم راهی به غیر از تکمیل کردن زنجیره فولاد نداریم وضعیت ایران در زنجیره فولاد در دو چیز خلاصه شده است یک وجود معادن و دو انرژی است ن دو باعث می‌شود که مزیت رقابتی در صنعت فولاد نسبت به جهان داشته باشیم اگر این دو مزیت را از شرکت‌های فولاد سازی بگیریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + هشت =

دکمه بازگشت به بالا