قدرت‌نمایی وسینا در تالار شیشه‌ای

ارزش سهام بانک سینا در یک سال اخیر ۹۵ درصد رشد داشته و افزایش سرمایه به ۴۵ هزار میلیارد ریال در دستور کار است.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، مدتهاست که مبارزه‌های جهانی از حوزه نظامی خارج شده و جنگ در بخش‌های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و اقتصادی صورت می‌گیرد، اما دستاورد تمامی این بخش‌ها در حیطه اقتصادی خودنمایی می‌کند و در اصل اقتصاد حرف اول را می‌زند. در زمینه اقتصاد نیز بخش‌های بسیاری تعریف می‌شود که شامل صنایع، معادن، کشاورزی، بازرگانی و… می‌شود. آنچه در این زمینه‌ها خودنمایی می‌کند، معاملاتی است که به نام این بخش‌ها در بازار سرمایه صورت می‌گیرد. در حالی که کشاورزان دسترنج یک سال تلاش خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند، محصولات معدنی، تولیدات صنعتی و… به بازار سرمایه راه می‌یابند، بخشی از رونق اقتصادی در قالب عملکرد بورس هنگام عرضه کالا به نمایش درمی آید.

نقش برجسته بخش خدمات

در تمامی معاملاتی که در بازار سرمایه صورت می‌گیرد، سهام حرف اول را می‌زند و بورس کالا در مقایسه با بازار سهام، حرفی برای گفتن ندارد. اگرچه شرکت‌های تولیدی در رونق بورس نقش برجسته‌ای دارند، اما بخش خدمات با گستردگی خاص خود، باعث نقل و انتقالات سهام و رونق بازار سرمایه می‌شود. در بخش خدمات بانک‌ها توانسته اند با روش‌های گوناگون از واگذاری سهام تا عرضه اوراق، باعث سبزی شاخص بورس شوند، اتفاقی که بار‌ها شاهد آن بوده ایم و نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت.

گردش مالی رگ حیات بانک

فعالیت بانک‌ها در حوزه پولی و مالی تعریف می‌شود و هرچقدر این فعالیت‌ها گسترده‌تر باشد، منافع بانک بیشتر تامین می‌شود. از آنجا که فعالیت بانک در قالب گرفتن سپرده و دادن سود و در ادامه دادن تسهیلات با گرفتن بهره تعریف می‌شود، بانک باید بتواند سپرده بیشتری را جذب کند تا بتواند بهره بیشتری از تسهیلات واگذاری دریافت کند. البته تمامی سپرده‌ها در قالب تسهیلات تعریف نمی‌شود و بخش قابل توجهی از سپرده‌ها در قالب سرمایه گذاری تخصیص می‌یابد که به جرات می‌توان ادعا کرد سود ناشی از سرمایه گذاری بسیار قابل توجه‌تر از سود تسهیلات واگذاری است. بنابر این رگ حیات بانک‌ها در وهله اول به جذب نقدینگی وابسته است.

تاثیرات سهام بر بانک

البته جذب نقدینگی در قالب سپرده بدلیل آنکه باید سود سپرده به صورت ماهیانه یا سالیانه پرداخت شود، جذابیت زیادی ندارد و از سوی دیگر در شرایط کنونی که تورم لحظه‌ای رقم می‌خورد، مردم تمایل زیادی برای سپرده گذاری ندارند و پس انداز‌های خود را در قالب طلا، دلار، خودرو یا هر مورد دیگری به غیر از ریال سرمایه گذاری می‌کنند که باعث می‌شود میزان سپرده گذاری در بانک‌ها کاهش یابد یا رشد لازم را نداشته باشد، اما اگر قرار است جذب نقدینگی در قالب سپرده کم رنگ شود، باید جذب نقدینگی در بانک‌ها به اشکال دیگری صورت پذیرد که عرضه سهام در بورس بهترین روش است. فروش سهام در حالی نقدینگی بانک را بالا می‌برد که الزامی به پرداخت سود سپرده وجود ندارد و سهامداران سود کلی را در پایان سال مالی آن هم پس از مجمع بانک دریافت می‌کنند، بنابر این عرضه سهام، بهترین هوشمندی برای بانک است.

سهام بانک سینا در مسیر رشد

یکی از بانک‌هایی که توانسته بخوبی از فرصت بازار سرمایه بهره بگیرد، بانک سیناست. بانک سینا به اندازه در بازار سرمایه بخوبی عمل کرده که بازده سهام سینا در فروردین امسال ۱۷ درصد رشد کرده که البته نقش قابل توجهی در سبز شدن و سبزماندن شاخص بورس داشته است. نکته جالب توجه‌تر اینکه تحلیل‌گران بازار سرمایه، چشم امید به بانک سینا دارند و معتقد هستند که سینا جای رشد بیشتری دارد.

رونق سینا با سهام

با نگاهی به وضعیت بانک سینا در بازار سرمایه، متوجه می‌شویم که نقش آفرینی این بانک در تالار شیشه‌ای سابقه دیرینه داشته و عملکرد سینا نشان می‌دهد که ارزش سهام این بانک بورسی در یک سال اخیر ۹۵ درصد رشد داشته است. نکته جالب توجه اینجاست که سرمایه گذاران دایم در حال رصد نماد‌ها هستند و چنانچه شم اقتصادی آنان، روند رو به رشد یک سهم را پیش بینی کند، به سرعت اقدام به خرید سهام می‌کنند، اکنون نیز تغییرات جدی در ترکیب سهامداران عمده بانک که به تازگی رخ داده، نشان می‌دهد که شم اقتصادی سرمایه گذاران بورسی جذب بانک سینا شده است.

افزایش سرمایه در دستور کار

اگرچه بانک سینا در شرایط قابل قبولی قرار دارد، اما گویا مدیران بنای ایستایی و درجازدن ندارند و بدنبال کسب رتبه‌های بالاتر و حضور در بین بانک‌های سرآمد کشور هستند. دلیل این ادعا، زمزمه‌هایی است که در خصوص بانک سرمایه بگوش می‌رسد، زیرا بانک سینا افزایش سرمایه را به صورت جدی در دستور کار دارد و شنیده‌ها حاکی از آن است که قرار شده افزایش سرمایه بانک سینا به ۴۵ هزار میلیارد ریال برسد.

منابع قابل توجه

اگرچه افزایش سرمایه اقدام بسیار مهمی است، اما نکته مهم در این است که افزایش سرمایه از چه محلی صورت بگیرد. آنچه بانک سرمایه برای افزایش سرمایه پیش بینی کرده، بخشی از افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته و سایر اندوخته‌هاست. تمامی این موارد نشان می‌دهد که عملکرد مالی مناسبی در بانک سینا صورت می‌پذیرد که افزایش سرمایه از بخش‌هایی صورت می‌گیرد که در برخی موارد پاشنه آشیل بانک‌ها بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 12 =

دکمه بازگشت به بالا