ظرفیت مس برای بی اثرکردن تحریم‌ها

مدیرعامل شرکت ملی مس با اشاره به این که تنها ۷ درصد از سرزمین تحت عملیات اکتشاف قرار گرفته گفت: برای بیش از ۲۵۰ سال آینده ماده معدنی موجود است.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز؛ با نگاهی به منابع، ذخایر، ظرفیت‌های دست نخورده، موقعیت‌های جغرافیایی، نیروی انسانی توانمند و بسیاری فرصت‌ها که در گوشه گوشه کشورمان وجود دارد، این تاسف بشدت مطرح است که چرا دشمنان به خود اجازه می‌دهند از تحریم ایران سخن بگویند و بدتر اینکه چرا باید تحریم‌ها بر اقتصاد کشورمان بدین اندازه موثر بیفتد. بحران اقتصادی، بی ارزش شدن روز افزون پول ملی، سفره‌های خالی، میزان بالای بیکاری و بسیاری چالش‌های دیگر بیانگر آن است که نتوانسته ایم از ظرفیت‌های اقتصادی کشور حتی در معمولی‌ترین حالت بهره بگیریم.

فرمان رفع عیب بزرگ

برای آنکه گام اساسی در زمینه اقتصادی برداشته شود، نیاز به ریل گذاری است که رهبر انقلاب به عنوان عالیترین مقام کشور، در قالب بیانیه گام دوم انقلاب این ریل گذاری را بنیان گذاشتند و اعلام کردند: «ایران با دارا بودن یک درصد جمعیّت جهان، دارای ۷ درصد ذخایر معدنی جهان است: منابع عظیم زیرزمینی، موقعیت استثنائی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملّی، بازار بزرگ منطقه‌ای با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیّت، سواحل دریایی طولانی، حاصلخیزی زمین با محصولات متنوّع کشاورزی و باغی، اقتصاد بزرگ و متنوع، بخش‌هایی از ظرفیّتهای کشور است؛ بسیاری از ظرفیّت‌ها دست‌نخورده مانده است. گفته شده که ایران از نظر ظرفیّت‌های استفاده نشده‌ی طبیعی و انسانی در رتبه‌ی اوّل جهان است. بی‌شک شما جوانان مؤمن و پُرتلاش خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید. دهه‌ی دوّم چشم‌انداز، باید زمان تمرکز بر بهره‌برداری از دستاورد‌های گذشته و نیز ظرفیّتهای استفاده نشده باشد و پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملّی ارتقا یابد»

استفاده از ظرفیت مس

یکی از ظرفیت‌های بزرگ و مثال زدنی اقتصاد کشور، ذخایر مس است. منابع مس به اندازه‌ای در دل زمین‌های کشور ما وجود دارد که ایران به عنوان پنجمین دارنده مس جهان شناخته می‌شود. از سوی دیگر مس بدلیل قدرت بالا در انتقال جریان، به عنوان مهترین گزینه مطرح است، گزینه‌ای که باعث شده جهانیان بدنبال خرید مس باشند. با این شرایط احساس می‌شود هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و نیازمند حرکت در این مسیر هستیم.

گام‌های ابتدایی، اما محکم

به نظر می‌رسد شرکت ملی مس به عنوان متولی صنعت مس کشور، اقدامات خوبی برای رونق این صنعت برداشته و در این مسیر با قدرت گام برمی دارد. به نوعی که علی رستمی با اشاره به ثبت رکورد تولید ۳۰۰ هزار تن کاتد در شرکت مس، اعلام کرد: در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه حمایت از تولید داخل ۳ میلیارد دلار پروژه به شرکت‌های زیر مجموعه صندوق بازنشستگی شرکت مس محول شده است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: باتوجه به نامگذاری سال «مهار تورم و رشد تولید» از سوی مقام معظم رهبری، باید برای تقویت قدرت ساخت توسط بخش خصوصی تلاش بیشتری کنیم.

سرمایه گذاری کلان

بی شک یکی از جدی‌ترین چالش‌ها برای انجام پروژه ها، اعتبار است. با نگاهی به اعتبارات تعریف شده که هرگز به مرحله تخصیص نمی‌رسد، متوجه کمبود اعتبارات باتوجه به شدت تحریم‌ها هستیم. کسری بودجه که تمامی دولت‌ها را درگیر کرده و می‌کند، بیانگر آن است که منابع درآمدی محقق نمی‌شود یا هزینه‌ها بیش از عددی صورت می‌گیرد که در بودجه تعیین شده، بنابر این لازم است برای تبدیل ظرفیت‌ها از بالقوه به بالفعل، اعتبارات لازم تعریف شود و تخصیص یابد. در این رابطه مدیرعامل شرکت ملی مس از تهیه و تدوین برنامه‌ای با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری خبرداد و گفت: پایه‌های این برنامه به میزان ذخایر مواد معدنی مرتبط است.

۹۳ درصد دست نخورده

برای آنکه بتوانیم از ظرفیت اقتصادی همچون مس استفاده کنیم، نیازمند برنامه ریزی هستیم و برای برنامه ریزی، باید اطلاعات دقیق داشته باشیم. در این رابطه مدیرعامل شرکت ملی مس با اشاره به این که تنها ۷ درصد از سرزمین تحت عملیات اکتشاف قرار گرفته گفت: ۱۹ میلیارد تن ماده معدنی ثبت شده در اختیار داریم؛ به‌این‌ترتیب برای بیش از ۲۵۰ سال آینده نیز ماده معدنی موجود است. رستمی با تأکید براین که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته باید بتوانیم میزان ماده معدنی را طی یک دوره ۵۰ ساله استحصال کرده و برای ملت و کشور عزیزمان تبدیل به ثروت کنیم، گفت: به این ترتیب می‌توانیم به زنجیره تولید کمک کرده و آن را افزایش دهیم.

تولید ۳۰۰ هزار تن کاتد

یکی از بخش‌هایی که تولید را با چالش رو به رو می‌کند، کمبود یا نبود تجهیزات، ماشین آلات، قطعات و مواد اولیه است که در زمینه تولید فلزاتی همچون فولاد، آلومینیوم و مس، کمبود کاتد و چالش واردات آن مشکل آفرین است. در این زمینه مدیرعامل شرکت ملی مس از ثبت رکورد تولید ۳۰۰ هزار تن کاتد خبرداد و گفت: هدف‌گذاری تولید یک میلیون تن کاتد توسط شرکت ملی صنایع مس ایران به طور قطع شدنی است و ظرف ۵-۴ سال آینده رخ می‌دهد.

ساخت ۷۰ درصد قطعات

رستمی بر توانمندی صنعت ایران تاکید کرد و گفت: بر اساس هدف‌گذاری صورت گرفته باید ۷۰ درصد وسایل و قطعات صنعتی مورد نیاز شرکت صنعتی مس ساخت داخل باشد که کمیته ساخت داخل در شرکت مس تشکیل شده و بررسی درخواست‌های خرید قطعات و تجهیزات از خارج کشور صورت می‌گیرد که اگر شرایط ساخت قطعات و تجهیزات مورد نظر در داخل فراهم باشد، اجازه خرید از خارج از کشور را به‌هیچ‌وجه نمی‌دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + دو =

دکمه بازگشت به بالا