صندوق بیمه کشاورزی “آباد” شد (+فیلم)

صندوق بیمه کشاورزی در هفته دولت از سامانه‌ آباد رونمایی کرد سامانه‌ای که نمایانگر پیشرفت ایران در حوزه‌های روز دنیا است.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، صندوق بیمه کشاورزی به منظور حمایت از کشاورزان و دامدارانی که محصولاتشان بر اثر حوادث قهری و طبیعی دچار خسارت می‌شد و برای کمک به ادامه فعالیت تولیدی آنان، شورای انقلاب اسلامی در تاریخ هشتم بهمن ماه سال ۱۳۵۸، مصوب نمود صندوق ویژه‌ای به نام “صندوق کمک به خسارت دیدگان محصولات کشاورزی و دامی” در بانک کشاورزی تشکیل شود. بر اساس تبصره پنج مصوبه شورای انقلاب، وزارت کشاورزی مکلف شد ظرف مدت پنج سال از تصویب این قانون، مطالعات و اقدامات لازم را در مورد اجرای مقررات بیمه محصولات کشاورزی انجام داده و لایحه آن را تهیه نماید.

همزمان با آغاز این فعالیت کمیته‌ای مرکب از نمایندگان وزارت کشاورزی، وزارت برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت بازرگانی، بیمه مرکزی ایران و بانک کشاورزی مأمور انجام مطالعات و تدوین لایحه قانونی و تهیه اساسنامه صندوق بیمه محصولات کشاورزی شدند. این کمیته با استفاده از مطالعات انجام یافته در داخل کشور و با بررسی و تحقیق درباره بیمه محصولات کشاورزی در سایر کشورها، لایحه مربوط به تأسیس صندوق بیمه محصولات کشاورزی را تدوین و از سوی وزارت کشاورزی برای تصویب به هیئت دولت و متعاقب آن به مجلس شورای اسلامی تقدیم نمود.

صندوق بیمه کشاورزی در تمام این سا‌ل‌ها با وجود ایفای نقش حمایتی خود از فعالان بخش کشاورزی، اما دارای نقطه‌ضعف‌هایی بود که شاید نقش مثبت ایت صندوق را تحت‌الشعاع خود قرار می‌داد. اصلی‌ترین نقاط ضعف صندوق بیمه کشاورزی همانطور که مقام معظم رهبری در سنوات گذشته بیان کرده بودند نبود آمار دقیقی از تولید محصولات کشاورزی مخصوصا محصول استراتژیکی مثل گندم (مخصوصا کاشت گندم به روش دیم) بود.

امروزه، اما به لطف پیشرفت‌های کشور در زمینه‌های مختلف این امکان برای صندوق بیمه کشاورزی به وجود امد تا بتواند از سامانه آباد در هفته دولت رونمایی کند. سامانه‌ای که به همت شرکتی دانش‌بنیان و به کمک داده‌های ارسالی از ماهواره‌های ایرانی ساخته شد تا نقطه کور بخش کشاورزی کاملا رفع شود و صندوق بیمه کشاورزی هم به آمار دقیقی از سطح زیر کشور دست پیدا کند و هم اینکه در مواقعی که به کشاورزان خسارتی می‌رسد با اطلاعات جامعی که در اختیار دارد به یاری کشاورزان برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا