برگزاری نشست کمیته علمی کرونا با موضوع سلامت روان در شیوع کرونا

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: جلسات هفتگی کمیته علمی ستاد مدیریت بیماری کرونا از اوایل اسفندماه آغاز شده و هر هفته موضوعات خاصی در این کمیته مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و بحث امروز در مورد سلامت روان در شرایط شیوع کرونا بود.

دکتر قاسم جان بابایی در گفتگو با خبرنگار وبدا، اظهار داشت: در نشست امروز آخرین مقالات علمی دنیا در مورد سلامت روان در شرایط کرونا بررسی شد. به عنوان نمونه در مورد تاب آوری، خستگی و فرسودگی پرسنل بهداشتی و درمانی در شرایط کرونا و حجم بالای کار آنها آسیب شناسی شد و راهکارهای عملی توسط اساتید روانشناسی و روانپزشکی برای کاهش فرسودگی و تاب آوری این نیروها، پیشنهاد شد.

تبعات روانی سوگ ابراز نشده خانواده هایی که اعضای خود را بر اثر کرونا از دست می دهند

وی افزود: یکی از مشکلاتی که داریم این است که خانواده های افرادی که بر اثر کرونا، جان خود را از دست می دهند، نمی توانند مراسم متعارف برای سوگواری را انجام دهند و تبعات روانی را برای آنها به همراه دارد و این موضوع به عنوان یک چالش مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد که پیشنهادهایی برای حوزه های دیگر غیر از سلامت را مطرح کنیم که چگونه می توان میزان سوگ این خانواده ها را کاهش داد و به عنوان نمونه، هزینه های اینگونه مراسم را برای حوزه سلامت و بیماران کووید19 هزینه کنند تا خانواده ها احساس آرامش بیشتری پیدا کنند.

گفتگو با مردم در مورد کووید19 باید با بیم و امید باشد
معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در این نشست همچنین نحوه گفتگو و تعامل بهتر با مردم در مورد بیماری کووید19 مورد بررسی قرار گرفت. نوع گفتگو با مردم توسط مسئولان و پزشکان در رسانه ها به ویژه رسانه ملی باید حالت بیم و امید و یا خوف و رجا داشته باشد و گفتگو ها نباید ترساننده باشد و از طرفی نباید باعث ساده انگاری و بیخیالی مردم شود.

دکتر جان بابایی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت های جامعه مانند روحانیون و علما، جامعه فرهنگی، هنرمندان و ورزشکاران برای اصلاح سلامت روان و اختلالات روانی در بخش های مختلف، نتایج مطلوبی داشته و باید از این ظرفیت ها بیشتر استفاده کنیم. کرونا در عین حال که یک تهدید است اما فرصتی برای خیلی از عقب ماندگی ها است و در شرایط کرونا از ظرفیت های خودمان، استفاده بهتری کردیم در حالیکه از آن غافل بوده ایم.

معاون درمان در پایان گفت: هفته گذشته آخرین فلوچارت تشخیص و درمان کرونا که توسط بهترین اساتید بنام کشور تهیه و تدوین شده بود، ابلاغ شد و خوشبختانه الان که رصد می کنیم همه مناطق کشور از این فلوچارت استفاده می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا