ضرورت حمایت بیمه از فعالان کسب و کار در فضای مجازی
مدیر کسبوکارهای نوین بیمه تجارت نو با اشاره به زیانهایی سنگین ناشی از فیلترینگ برای فعالان کسب و کار در فضای مجازی گفت: می توان با خلاقیت به حمایت بیمه ای از فعالان فضای مجازی پرداخت.
به گزارش آماج به نقل پول نیوز، تصمیماتی که در هر گوشه کشور گرفته میشود، بر کلان کشور تاثیر میگذارد و چنانچه این تصمیم با درایت و آینده نگری نباشد، بخش از اقتصاد را زمینگیر میکند. یکی از بخشهایی که رونق خوبی داشت و اکنون با چالش رو به رو شده، فعالیتهای اقتصادی در فضای مجازی است. تصمیم عجولانه فیلترینگ واتس آپ و اینستاگرام، چالش جدی برای فعالان اقتصادی در این عرصه رقم زد. البته هنوز عده بسیاری نسبت به این فیلترینگ مقاومت میکنند که رونق بازار فیلترشکن و عددهایی که در این بازار جابجا میشود، بیانگر آن است که همچنان عدهای به کسب و کار در واتس آپ یا اینستاگرام ادامه میدهند.
اما سوالی که اکنون مطرح میشود، ارایه راهکاری برای مقابله با زیانهای ناشی از فیلترینگ یا تصمیمات یک باره و بدون پشتوانه در خصوص فضای مجازی است. بنابر آمارهای ارایه شده مسوولان، پس از فیلترینگ حدود ۱۰ میلیون نفر که در فضای مجازی فعالیت میکردند، زیان دیده اند، زیانی که هرگز جبران پذیر نیست. بدتر اینکه فیلترینگ فضای مجازی بدون ایجاد جایگزین صورت گرفته و مردم با چالش جدی در این زمینه رو برو هستند.
آنچه فعالان فضای مجازی بدنبال آن هستند، مدیریت این زیان با استفاده از ظرفیتهای داخلی کشور است. یکی از بخشهایی که همواره به مردم در مدیریت ریسک کمک میکند، بیمه است. امروزه شرکتهای بیمه بدنبال ارایه راهکارهای جدید و تعریف ظرفیتها و فرصتهای جدید برای جلب مشتری هستند تا هم نگرانی مردم را کاهش دهند و هم بر میزان درآمدزایی خود بیفزایند.
در این رابطه مدیر کسبوکارهای نوین بیمه تجارت نو با پذیرفتن تاثیرات فیلترینگ فضای مجازی بر بسیاری از کسب و کارهای کشور گفت: این معضل از چند زاویه قابل بحث است. نکته اول این است که واقع بین باشیم و بپذیریم که فیلترینگ بخش بزرگی از کسب و کارها که در فضای مجازی به صورت آنلاین فعال هستند را تحت تاثیر قرار داده است.
حمیدرضا پروازی با تاکید بر اینکه پس از پذیرفتن بحران به وجود آمده برای کسب و کارهای فعال در فضای مجازی، باید به فکر ارایه راهکار برای مدیریت این بحران باشیم گفت: اینکه دایم سخن از مشکلات فعالان کسب و کارها بر زبان میآید، کافی نیست، بلکه باید راهکاری عملی برای آن اندیشید.
وی با اشاره به اینکه امروزه نه تنها وضعیت، رشد و رونق فعالیت در فضای مجازی بشدت مطرح است بلکه مساله مهمتری مطرح میشود که وضعیت ادامه حیات اقتصادی این افراد به کجا خواهد رسید گفت: اینکه دایم از بحران به وجود آمده در نتیجه فیلترینگ سخن بگوییم، دردی درمان نمیکند، بلکه باید در اندیشه مدیریت مناسب آن باشیم.
مسوول کمیتهی کسب و کار دیجیتال سندیکای بیمهگران ایران از انتظار مسوولان برای استفاده از پلتفرمهای داخلی انتقاد کرد و گفت: قصد توهین یا تخریب پلتفرمهای داخلی را ندارم، اما هنوز پلتفرمهای داخلی نتوانسته اند کارایی خود را اثبات کنند و بدتر اینکه هنوز اعتمادی به حفظ حریم خصوصی در پلتفرمهای داخلی وجود ندارد.
وی در پاسخ به اینکه امکان بیمه فعالان فضای مجازی وجود دارد و آیا این افراد میتوانند ریسک کسب وکارشان در فضای مجازی را با بیمه مدیریت کنند گفت: در این زمینه چند مشکل وجود دارد. اول اینکه اینها نمیتوانند خسارتشان را با بیمه جبران کنند، زیرا تصمیماتی که در عرصهی گوناگون کشور گرفته میشود، برای همگان به ویژه شرکتهای بیمه لازم اجراست.
پروازی با تاکید بر اینکه نمیتوانیم بگوییم در کشور قانونی برای فیلترینگ فضای مجازی گذاشته شده و عدهای حاضر به اطاعت از آن نیستند گفت: اگرچه در نتیجه فیلترینگ خسارتهایی به بخش بزرگی از مردم وارد شده، اما نمیتوانیم از شرکتهای بیمه که در این اکوسیستم فعالیت میکنند، به کسانی خدمات و خسارت بدهند که در فضای کسب و کار ممنوع شده با ابزار غیر قانونی فیلترشکن فعالیت میکنند.
وی در پاسخ به اینکه در شرایط فعلی با توجه به زیان کسب و کارهای فعال در فضای مجازی ناشی از فیلترینگ و احتمال تصمیمات جدید دیگر، چه اتفاقی باید بیفتد که بیمه در زمینه مدیریت ریسک آنان ورود کند گفت: این سوال بسیار سختی است و نیاز به بررسیهای کارشناسانه و برگزاری جلسات مستمر دارد.
مدیر کسبوکارهای نوین بیمه تجارت نو با پذیرفتن اینکه بسیاری از فعالان اقتصادی در فضای مجازی با مشکلات جدی رو به رو شده اند گفت: بسیاری از این افراد هیچ پشتوانهای ندارند تا کسب و کار دیگری ایجاد کنند و در نتیجه فیلترینگ زمین خورده اند.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از فعالان فضای مجازی اعتقاد داشته و دارند که، چون تصمیمات دولت باعث زیان و بحران آنان شده، باید دولت درفکر جبران مافات باشد گفت: تاکنون به اشکال گوناگون بحث جبران خسارت کسبوکارهای فعال در فضای مجازی مطرح شده، منتها از بستر شرکتهای بیمه مطرح نشده است.
پروازی با تاکید بر اینکه، چون بحث فیلترینگ با تصمیم حاکمیتی صورت گرفته، جبران خسارت فعالان اقتصادی نیز از نگاه حاکمیت مطرح شده گفت: اگرچه جبران خسارت کسب و کارهای فضای مجازی باید یا میتواند در دولت اتفاق بیفتد، اما این ظرفیت وجود دارد که شرکتهای بیمه نیز به این ایده بیندیشند و بررسی کنند که آیا راهکاری برای آن وجود دارد یا ندارد.
مسوول کمیتهی کسب و کار دیجیتال سندیکای بیمهگران ایران با تاکید بر اینکه صنعت بیمه نیازمند خلاقیتهای بروز است تا شکوفا بماند گفت: بیمه زیاندیدگان کسب و کارهای مجازی تاکنون مطرح نشده و اکنون کلید آن به صورت یک ایده زده شد.
وی با اشاره به سوابق تحولات اساسی گفت: خلاقیت همیشه از چالشها بیرون میآید، بنابر این جا دارد که شرکتهای بیمه پس از انتشار این مصاحبه به آن فکر کنند.
پروازی با تاکید بر اینکه موضوع فیلترینگ و حمایت از فعالان فضای مجازی موضوع بسیار حساسی است گفت: این حساسیت زمانی بیشتر میشود که بخواهیم از فعالان فضای مجازی با بیمه حمایت کنیم، بنابر این باید از سوی شرکتهای بیمه به عنوان یک موضوع بیمهای مورد بررسی قرار گیرد، اما پیشنهاد خوبی بود و مرسی که گفتید.