موانع پیش پای فولاد سازی‌ها در تولید برق

مدیرعامل فولاد آلیاژی از موانع پیش روی فولاد سازی در ساخت نیروگاه و تولید برق به وسیله بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، مدتهاست فولاد سازی‌ها بدلیل قطع برق و توقف تولید ناشی از آن، دچار زیان‌های کلانی می‌شوند که در قالب عدم النفع از آن یاد می‌کنند، درصورتی که می‌بایست در قالب زیان به تفسیر آن پرداخت. در این شرایط ساخت نیروگاه تولید برق به فولادسازی‌ها تکلیف شده که در صورت سرمایه گذاری برای این مهم، بازهم فولادسازی‌ها با چالش رو به رو هستند.

در این رابطه محمد کمالزاده مدیرعامل فولاد آلیاژی به تشریح چالش ایجاد نیروگاه پرداخت و گفت: در بحث ساخت نیروگاه و تولید برق، فولاد سازی‌ها حاضر به مشارکت در تولید برق و تامین انرژی هستند، اما تهدید‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود این اتفاق خوب نمی‌افتد.

وی به تشریح چالش‌ها پرداخت و گفت: هنگامی راه اندازی یک نیروگاه توجیه اقتصادی دارد که به صورت تمام وقت با تمام ظرفیت برق تولید کند که در این صورت تولید اضافه برق دارد، اما وقتی دولت به عنوان خریدار برق وارد نمی‌شود، فولادسازی که برای تولید برق سرمایه گذاری کرده، به مشکل میخورد.

مدیرعامل فولاد آلیاژی با اشاره به اینکه فولادسازی‌ها خویش مصرف برق تولیدی نیستند گفت: هنگامی که در نیروگاه‌های متعلق به فولادسازی ها، برق تولید می‌شود، برق تولیدی باید در اختیار شبکه توزیع برق سراسریی قرار گیرد و از آن طریق به فولاد سازی‌ها اختصاص یابد. بنابر این فولادساز نمی‌تواند برق تولیدی از نیروگاه خودش را به صورت مستقیم مصرف کند.

وی تخصیص برق به شبکه سراسری را الزامی دانست و گفت: اگر عرضه برق به شبکه سراسری نباشد، نیروگاه با مشکل روبرو می‌شود و امکان تخصیص یکباره برق وجود ندارد و اگر قرار باشد این اتفاق نیز صورت بگیرد، هزینه زیادی نیاز دارد که توجیه اقتصادی ندارد، بنابراین ناچار هستیم برق را در اختیار شبکه توزیع سراسری قرار دهیم و دوباره تحویل بگیریم.

کمالزاده افزود: وقتی چنین محدودیتی داریم، نیروگاه بخش خصوصی باید به صورت تمام وقت تولید کند تا توجیه اقتصادی داشته باشد که هم سرمایه‌گذاری صورت گرفته به چرخه بازگردد و هم پاسخگوی هزینه‌ها باشد.

وی از تامین گاز مصرفی نیروگاه به عنوان چالش جدی یاد کرد و گفت: متاسفانه هیچ نهادی حاضر نیست تضمین کند که برای تولید برق در نیروگاه خصوصی، گاز مورد نیاز را در اختیار نیروگاه قرار دهد.

مدیرعامل فولاد آلیاژی افزود: به عنوان مثال یک سرمایه ۲۰۰ میلیون یورویی برای ایجاد یک نیروگاه هزینه شده، اما هیچ دستگاهی نیست که تضمین کند گاز را در اختیار این نیروگاه قرار می‌دهد، همین معضل باعث می‌شود که سرمایه گذار بگوید با چه پشتوانه‌ای تولید برق داشته باشم؟

وی به چالش‌های حوزه گاز اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر می‌خواهیم در حوزه تامین گاز وارد شویم، بنابراین باید پالایشگاه گاز و تصفیه خانه ایجاد کنیم و می‌پذیریم که این هزینه‌ها را انجام دهیم تا بتوانیم گاز را دریافت کنیم، اما هنگام اجرا، گاز در اختیار دولت است و سوال این است که چه تضمینی وجود دارد که گاز را به موقع در اختیار ما قرار دهند که متاسفانه در این زمینه نیز هیچ تضمینی وجود ندارد.

کمالزاده با هشدار نسبت به چالش‌ها و مشکلات گفت: مشکلات بسیاری وجود دارد که باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی شود تا صنعت فولاد در مسیر رشد قابل توجهی که رسیده، گام بردارد، ادامه دهد و متوقف نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 5 =

دکمه بازگشت به بالا