رونق اقتصادی مدیون رکوردشکنی‌های فولاد آلیاژی

مدیرعامل از افزایش ۴۰ درصدی فروش و پیش بینی ۱۲۰ هزار تنی صادرات خبر داد، اعدادی که نشان می دهد بخشی از رونق اقتصادی مدیون رکورد شکنی‌های فولاد آلیاژی است

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، بازار سرمایه در شرایطی می‌تواند امیدوار کننده باشد که فضای کشور به ویژه در عرصه اقتصاد ثبات داشته باشد. اما تحولات تاثیربرانگیز همچون جنگ، بحران‌های سیاسی، رفتار‌های چالش آفرین و… برای بازار سرمایه و عرصه اقتصاد مانند سم است، سمی که بیماری‌های مهلکی را رقم می‌زند. با وجود بحران‌هایی که برای بورس، سهام و سهامداران پیش می‌آید، برخی بخش‌های اقتصادی و عرصه‌های سرمایه گذاری به بحران‌ها بی توجه هستند، بخش‌هایی که سهام آن‌ها نیز در بورس مورد اقبال قرار دارد و بدلیل آنکه روند رو به رشدی را طی می‌کنند و از تولید، ثبات و سوددهی قابل توجهی برخوردار هستند، نه تنها تاثیری از بحران‌ها نمی‌گیرند، بلکه باعث روشن ماندن نماد‌های سبز تالار شیشه‌ای می‌شوند.

ثبات در فولادسازی

یکی از صنایع با ثبات و رو به رشد، صنعت فولادسازی است که شرکت فولاد آلیاژی ایران نقش برجسته‌ای در این عرصه دارد. فولاد آلیاژی با تولیدات با کیفیتی که دارد، نقش برجسته‌ای در تامین نیاز‌های داخل و ارزآوری کشور ایفا می‌کند. فولاد آلیاژی مدتهاست در مسیر رونق تولید حرکت می‌کند و این روند در سال جاری نیز ادامه داشته به نوعی که در بخش فروش، رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

آمار‌های تاثیرگذار

برای اثبات رشد فولاد آلیاژی، کافی است آمار سال‌های گذشته را با آنچه در سال جاری صورت می‌گیرد، مقایسه کنیم. آمار فروش شرکت فولاد آلیاژی نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ با ۹ هزار و ۶۵۴ میلیارد تومان فروش، به طور متوسط ماهانه ۸۰۵ میلیارد تومان درآمدزایی کرده، اما در سال ۱۴۰۱ افزایش بیش از ۳۵ درصد درآمدزایی را تجربه کرد و با ۱۳ هزار و ۴۷ میلیارد تومان فروش به متوسط ماهانه هزار و ۸۷ میلیارد تومانی دست یافت. اما فولاژ در تابستان امسال سود خالص هزار و ۷۹ میلیارد تومانی به ثبت رساند که ۴ درصد بیشتر از تابستان سال قبل بود. سود‌آوری فصل بهار فولاژ نیز قابل توجه بوده و در بهار امسال با هزار و ۸۰ میلیارد تومان سود خالص فصلی ۲۸ درصد بهتر از بهار سال قبل سود خالص به ثبت رساند.

رشد ۱۶ درصدی تولید

آنچه عملکرد یک شرکت تولیدی را برجسته می‌کند، ارایه محصولات با کیفیت به بازار است. تولید با کیفیت باعث می‌شود یک بنگاه اقتصادی به اندازه‌ای از درآمدزایی قابل توجه برخوردار شود که بدون هیچ مشکلی از عهده هزینه‌های جاری بر بیاید، با تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش، به روند تولید ادامه دهد، چشم انداز توسعه پایداری برای آینده ترسیم کند و صاحب برند شود، اتفاقاتی که برای فولاد آلیاژی اتفاق افتاده است. مدیرعامل فولاد آلیاژی به تشریح عملکرد ۸ ماهه سال جاری شرکت پرداخت و گفت: هشت ماهه خوبی را در سال ۱۴۰۲ پشت سرگذاشتیم، به نوعی که در مقایسه با ۸ ماهه نخست سال قبل، با افزایش بهره وری در صنعت فولاد و مجموعه فولاد آلیاژی توانستیم به رشد ۱۶ درصدی در تولید دست پیدا کنیم.

تولید بیشتر از ظرفیت اسمی

عملکرد هر بنگاه اقتصادی بر اساس ظرفیت اسمی مقایسه و سنجیده می‌شود. بدین معنا که کارشناسان تمامی بخش‌های یک بنگاه را مورد بررسی قرار می‌دهند و پس از بررسی‌های لازم، تعیین می‌کنند که بنگاه اقتصادی با این حجم سرمایه گذاری، این ماشین آلات، این تعداد نیروی کار و البته داشتن مدیریت توانمند می‌تواند فلان عدد تولید داشته باشد. در شرایط کنونی بیش از ۸۰ درصد بنگاه‌های اقتصادی با کمتر از ظرفیت اسمی تولید می‌کنند و شرایط به اندازه‌ای تاسف آور است که بسیاری از بنگاه‌ها با اعداد خنده داری همچون ۲۰ درصد ظرفیت اسمی تولید می‌کنند، اما محمد کمال زاده اعلام کرد: افزایش ۱۶ درصدی تولید شرکت در ۸ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل در حالی است که مقدار تولید سال قبل هم از عدد اسمی کارخانه بالاتر بوده و هم اکنون مازاد بر ظرفیت اسمی کارخانه موفق به افزایش ۱۶ درصد تولید نسب به ۸ ماهه نخست سال قبل شده ایم.

افزایش ریالی ۴۰ درصدی

آنچه عملکرد یک بنگاه اقتصادی را زیر سوال می‌برد، بحران‌های اقتصادی است که به دلایل گوناگون عرصه‌های اقتصادی را تهدید و حتی تخریب می‌کند، شرایطی که اکنون بر اقتصاد کشورمان حاکم شده و صنایع را تهدید می‌کند. اگر بخواهیم دلایل این بحران‌ها را بررسی کنیم، تحریم و کینه توزی دشمنان در صدر دلایل قرار دارد و از آنجا که تحریم‌ها همچنان ادامه دارد، نمی‌توان تاثیرگذاری آن را انکار کرد. معضل دیگر بحران‌هایی است که یک باره حادث می‌شود که از آن جمله می‌توان بازی‌های سیاسی و جنگ‌ها را نام برد که تاثیر مستقیمی بر اقتصاد دارد، اما مدیرعامل فولاد آلیاژی از مدیریت این شرایط خبر داد و گفت: با وجود نوسانات و رکود بازار در حوزه فروش، خوشبختانه توانستیم متناسب با افزایش تولیدات شرکت، در بخش فروش هم افزایش تناژ داشته باشیم و بر این اساس فروش ریالی شرکت در هشت ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل دارای افزایش ۴۰ درصدی است.

هدفگذاری بازار‌های جهانی

افزایش تولید همیشه مثبت نیست و چنانچه رکود جدی باشد، تولیدات در انبار‌ها خاک می‌خورد و به معضل تبدیل می‌شود. بنابر این فروش باید همپای تولید حرکت کند و چنانچه بازار‌های داخلی کشش خرید محصولات یک بنگاه اقتصادی را نداشت، به جای انبار کردن محصولات، به رقابت در بازار‌های جهانی وارد شد و بخشی از بازار‌های جهانی را تسخیر کرد، اتفاقی که در فولاد آلیاژی با قدرت صورت می‌گیرد و شاهد حرکت متوازن تولید و فروش در این شرکت هستیم. در این رابطه مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی با اعتماد به نفس بالایی اعلام کرد: تا کنون عدد صادراتی شرکت بالای ۵۰ هزار تن بوده و تا پایان سال به ۱۲۰ هزار تن می‌رسد.

مدیریت ضایعات

یکی از جدی‌ترین چالش‌ها برای صنایع به ویژه صنایع معدنی و فولادی، ضایعات است. اگر ضایعات بدرستی مدیریت نشود، نه تنها تولید را به چالش می‌کشد و همچون سنگی پیش پای مسیر قرار می‌گیرد، بلکه هزینه‌های سنگینی برای خارج کردن از مسیر به بنگاه اقتصادی تحمیل می‌کند، این معضل در فولاد آلیاژی نیز همچون دیگر فولادسازی‌ها به چشم می‌خورد، اما کمالزاده از مدیریت ضایعات خبر داد و افزود: در حوزه ضایعات و افزایش بهره وری نیز آمار‌ها نشان دهنده مثبت بودن عملکرد ۸ ماهه شرکت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 5 =

دکمه بازگشت به بالا