حسینیه تهران به وسعت یک ایران روایتگر عزاداری‌ها، شد

دغدغه و چالش‌های شبکه‌های فراگیر سیما و شبکه تهران سیما به ویژه در گروه معارف اسلامی، در کنار نمایش و روایت شور حسینی، شعور حسینی همراه با بصیرت و آگاهی بخشی در مسیر عزاداران حسینی بوده و محرم الحرام 1446 هجری قمری (تابستان1403 هجری خورشیدی) روایتی از حسینیه تهران به وسعت یک ایران رقم خورد.

به گزارش آماج، از تولید 10 قسمت 45 دقیقه‌ای که هرشب حوالی ساعت 21 در دهه اول محرم پخش گردید تا 4 قسمت برنامه زنده 40 دقیقه‌ای در عصر و شب تاسوعا و عاشورای حسینی از آستان مبارکه بی‌بی سیده ملک خاتون اتابک تا امامزاده صالح تجریش و امامزاده عبدالعظیم حسنی شهرری.

جواد تشکری مدیر گروه معارف شبکه تهران سیما درباره این برنامه گفت: از زمانی که بنده با حکم مدیر محترم شبکه تهران سیما، به عنوان مدیر گروه معارف این شبکه شدم، برنامه‌های مختلفی را در دست ساخت داشتیم که حادثه ناگوار شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه، رخ داد که ما بلافاصله ویژه برنامه‌های زنده و تولیدی زیادی را در این زمینه روی آنتن بردیم و به طور ویژه پخش زنده مراسم تشیع شهدای خدمت را پوشش دادیم.

وی اظهار کرد: در ادامه ما انتخابات، مراسم قربان تا غدیر و مباهله را داشتیم که برنامه‌های زیادی را با موضوعیت این مناسبات تولید کردیم و به صورت تخصصی روی آنتن بردیم.

تشکری افزود: در کنار این برنامه‌ها ما برای مراسم و ویژه برنامه‌های ماه محرم آماده شدیم و در این بین ویژه برنامه‌ای را با عنوان حسینیه تهران تعریف کردیم که به صورت زنده در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی از مرقد امامزاده صالح و آستان عبدالعظیم حسنی با مدت 35 تا 40 دقیقه با محوریت شور و شعور حسینی روی آنتن فرستادیم و همچنین به صورت تولیدی 10 قسمت در دهه اول محرم برنامه ای با محوریت بصیرت، آگاهی بخشی و معرفت تولید کردیم که بیشتر به مراسم عزاداری در تکایا و حسینیه‌ها و هیات‌های مختلف مناطق 22 گانه تهران می‌پرداخت و بخشی هم با محوریت گفتگو درباره شور و شعور حسینی در آستان مبارک امامزاده سیده ملک خاتون در منطقه 15 ضبط و تولید می‌شد که الحمدالله با تهیه کنندگی و سردبیری جناب آقای محمد جوادی‌نژاد ‌به مرحله نهایی رسید و در کنار ایشان کارگردان جوان جناب آقای ایمان قاسم‌ پور با یک تیم جوان و نخبه قرار داشت که توانستند در مجموع این کار را به اتمام برسانند که بازخورد بسیار خوبی هم داشت.

محمد جوادی‌نژاد تهیه‌کننده و سردبیر نیز اظهار کرد: ویژه برنامه حسینیه تهران که هم به صورت زنده و هم تولیدی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی پخش شد و در بین آن گزارش‌هایی را از حومه تهران داشتیم که در آن به آیین مراسم عزاداری پرداختیم .

جوادی‌نژاد در ادامه گفت: در کنار آن در دهه اول محرم حوالی ساعت 9 شب از شبکه تهران سیما برنامه‌ای را با محوریت بصیرت و آگاهی‌بخشی و معرفت و شور و شعور حسینی روی آنتن می‌رفتیم که همه مسئولان با همکاری و هماهنگی خوبی که داشتند ما را یاری کردند تا این برنامه را نیز به سرانجام برسانیم

وی ادامه داد: از عزیزان در پلتفرم‌های تلوبیون و سپهر نیز تشکر می‌کنیم که بلافاصله بعد از اتمام، برنامه را روی این دو پلتفرم بارگذاری کردند که بازخورد بسیار خوبی هم داشت.

جوادی‌نژاد افزود: انشالله توانسته باشیم شور و شعور حسینی را در مردم ایجاد کرده باشیم و حالا به استقبال اربعین حسینی برویم.

در ادامه ایمان قاسم پور کارگردان و مدیر تولید این برنامه گفت: به نظر من بالاترین فعل هنر را باید در «نگاه» خلاصه کرد. اجازه بدین برای تعریف این واژه از صحبت‌های استاد جامعه‌شناسی ایران سرکار خانم دکتر مریم رحیمی‌نژاد تفرشی وام بگیرم که معتقدند باید نزد امام حسین (ع) فعل هنر را دریابیم.

وی ادامه داد: من طی سری برنامه‌هایی که از شمال تا جنوب تهران در محرم تولید کردیم و روی آنتن فرستادیم شور شوق زیادی را دربین مردم دیدم و هرکس با هر دینی، آرایشی به ادای احترام به سرور و سالار شهیدان می‌پرداخت و در این بین اتباع و اقلیت‌ها بودند و هرکدام در مراسم امام حسین(ع) به گونه‌ای از اوایل شب تا بامداد حضور داشتند.

قاسم پور افزود: در محرم من به چشم دیدم که حجاب‌ها جدی‌تر گرفته می‌شد و به نظر من یک دیالکتیکی در این روزها و شب‌ها به وجود آمد که حتی آنهایی که چندان معتقد نبودند هم به عشق امام حسین(ع) به عزاداران احترام می‌گذاشتند و در این مراسم به هر نحوی شرکت می‌کردند.

او اظهار کرد: در برنامه‌هایی که ما در این شب‌ها روی آنتن فرستادیم همه ما را یاری کردند و جا دارد تشکری داشته باشم از مدیر محترم شبکه تهران سیما، مدیر محترم گروه معارف شبکه تهران جناب آقای جواد تشکری، تهیه‌کننده و سردبیر برنامه، مشاوران ارشد رسانه‌ای برنامه از جمله خانم دکتر مریم رحیمی‌نژاد تفرشی و همه عزیزان دیگر که دست یاری به ما دادند و تا پایان کار در کنار ما ایستادند.

وی گفت: برنامه‌های تولید شده باید همراه با پژوهش باشد و اگر این اتفاق نیفتد قطعا برنامه قوی خلق نخواهد شد. من چالش‌هایی را از یک هفته قبل از شروع برنامه با جواد تقی‌زاده مدیر محترم فنی برنامه تلویزیونی حسینیه تهران داشتم و از سوی دیگر جلساتی با آقای محمدمهدی مراد مدیر محترم تصویربرداری حسینیه تهران و همچنین سرپرست تیم تدوین و گرافیک داشتم که در این جلسات دغدغه‌ها و چالش‌هایی داشتیم که در حین پخش برنامه و تدوین نیز چالش‌هایی را با تهیه‌کننده داشتیم که با همکاری هم توانستیم این برنامه را با موفقیت به ثمر برسانیم.

قاسم پور خاطر نشان کرد: من در پایان تشکر وِیژه می‌کنم از همه کسانی که ما را در ساخت این برنامه یاری کردند و یک تشکر ویژه از گروه خبری «خبرداری» و «پول‌نیوز» به مدیرمسئولی خانم دکتر زهرا نظری‌مهر و مجری برنامه جناب آقای علی ترابی، دارم .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 1 =

دکمه بازگشت به بالا