نگاه محبت آمیز بانک صنعت و معدن به رونق مکران

بانک صنعت و معدن با اختصاص تسهیلات برای 11 طرح تولیدی و اشتغالزا، حمایت ویژه از منطقه استراتژیک مکران را در دستور کار قرار داد.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، با نگاهی به ظرفیت‌های کشور و عقب افتادگی‌هایی که در عرصه‌های گوناگون وجود دارد، بخوبی متوجه می‌شویم که نه تنها در تمامی دوره‌های گذشته از این ظرفیت‌ها بخوبی استفاده نشده، بلکه بسیاری از آن‌ها رها شده و در نتیجه این غفلت ها، دیگر کشور‌ها از این ظرفیت‌های بخوبی بهره برده اند. یکی از این ظرفیت‌های مغفول مانده، دریا‌ها هستند که خلیج فارس و دریای عمان در جنوب کشور مهمترین آنهاست. بی شک جزایر و خشکی‌های بسیاری در این پهنه آبی به صورت بکر باقی مانده که بی توجهی به آن‌ها باعث شده تا کشور‌های دیگر چشم طمع به این پهنه‌ها داشته باشند. برای اثبات این ادعا کافی است به ادعای امارات در خصوص جزایر سه گانه توجه کنیم، درصورتی که اگر سرمایه گذاری‌های لازم در این جزایر صورت می‌گرفت، هرگز امارات جرات چنین ادعا‌هایی را نداشت.

مکران در غربت

اگر درک درستی از دسترسی به آب‌های آزاد داشته باشیم، به اهمیت سواحل گسترده دریای عمان پی می‌بریم، سواحلی که از آن‌ها با نام مکران یاد می‌شود. منطقه مکران با دارا بودن ویژگی‌های منحصربه‌فرد که موجب اثرگذاری کشور در معادلات سیاسی و اقتصادی در سطح منطقه و جهان می‌شود، موقعیت‌های ارزشمندی را برای رشد و توسعه فراهم می‌کند که تحقق این مهم نیازمند هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و تلاش و شناخت بیشتر است.

حمایت رهبری از مکران

یکی از مهمترین گزینه‌هایی که ملاک تصمیم گیری‌های کلان کشور می‌شود، موضع گیری‌های مقام معظم رهبری است. در خصوص مکران نیز بار‌ها شاهد دستورات اکید رهبری بوده ایم به نوعی که ایشان فرهنگ‌سازی و ایجاد فهم عمومی از دریا به‌عنوان یک زیرساخت اساسی را ضروری دانستند و افزودند: در چند سال گذشته بحث توسعه سواحل مکران مطرح شد و دولت‌ها هم از آن استقبال کردند، اما پیشرفت جدی در این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی است.» حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار فرماندهان نیروی دریایی ارتش افزایش توان رزمی، حضور موثر در دریا‌های آزاد و اقیانوس‌ها، حفاظت از امنیت خطوط مواصلاتی دریایی کشور، ایجاد بازدارندگی و توسعه سواحل مکران را در دستور کار نیروی دریایی ارتش قرار دارد.» ایشان دوران صلح را فرصت مغتنمی برای خدمت نیرو‌های مسلح در بخش‌های علمی، سازندگی و افزایش بازدارندگی خواندند و گفتند: «مسئله آبادسازی سواحل مکران نیز جزء همین کار‌های اساسی است که باید با همکاری دولت، برنامه‌های مورد نظر در این منطقه با سرعت بیشتری دنبال شود».

سرمایه گذاری نیازمند تسهیلات

اگر بپذیریم که مکران تا چه اندازه برای اقتصاد و امنیت کشور اهمیت دارد، باید نگاه ویژه‌ای نسبت به آن داشته باشیم که نگاه ویژه به سرمایه گذاری ویژه نیاز دارد. سرمایه گذاری در شرایط کنونی که دولت با کسری بودجه رو به رو است، به نگاه‌های محبت آمیز نظام بانکی نیاز دارد که تحقق این مهم با اعطای تسهیلات در خصوص طرح‌های زیربنایی صورت می‌گیرد. با نگاهی به نامگذاری سالها، متوجه می‌شویم تا چه اندازه تولید اهمیت دارد و نامگذاری‌ها صورت گرفته با محوریت تولید، بیانگر آن است که باید تمامی ظرفیت‌های کشور را به سوی تولید هدایت کنیم.

حمایت از تولید با بانک تولید محور

از آنجا که تولید اهمیت ویژه‌ای دارد، بانک تخصصی صنعت و معدن در این زمینه تعریف شده تا تولیدکنندگان به سراغ آن بروند. در زمینه مکران نیز بانک صنعت و معدن با جدیت ورود کرد و معاون ارزیابی طرح‌ها و اعتبارات بانک صنعت و معدن گفت: بانک صنعت و معدن با مشارکت در طرح توسعه ساحل مکران و با هدف اجرای طرح‌های ایجادی و توسعه‌ای مجتمع‌های تولیدی صادرات گرا در سواحل جاسک تا گواتر در مجموع برای ۱۱ طرح، تسهیلات مصوب نموده است. عبدالرضا، ولی الهی افزود: در راستای اجرای طرح‌های ایجاد و توسعه مجتمع‌های تولیدی صادرات گرا در سواحل جاسک تا گواتر در استان سیستان و بلوچستان برای ۱۱ طرح توسط این بانک، تسهیلاتی مصوب شده است.

سرمایه گذاری برای تولید و اشتغال

معاون ارزیابی طرح‌ها و اعتبارات بانک صنعت و معدن با اعلام اینکه از طرح‌های یاد شده ۴ طرح با سرمایه گذاری ۲۴۳۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۴۱۲ مورد بهره برداری قرار گرفته گفت: ۲ طرح با سرمایه گذاری ۳۹۴ میلیارد ریال و با اشتغال ۴۶ نفر در حال اجرا بوده و برای ۵ طرح با حجم سرمایه گذاری ۴۹۹۲ میلیارد ریال و اشتغال ۱۰۴ نفر مصوبه اعتباری صادر شده است. وی افزود: طرح‌های مورد بهره برداری قرار گرفته شامل طرح ایجادی صدرا امید شرق (تولید ماءالشعیر و اسانس میوه)، طرح ایجادی پارس آلیاژ مکران (فرآوری کرومیت)، طرح توسعه‌ای ساحل صید کنارک (تولید محصولات شیلاتی) و طرح توسعه‌ای ماهوربافان بلوچی (تولید تور ماهیگیری) می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − چهارده =

دکمه بازگشت به بالا