صعود بیمه تعاون به جایگاه برتر بیمه

عبور ظرفیت مجاز نگهداری ریسک بیمه تعاون به دو هزار میلیارد ریال نشان می‌دهد که به جایگاه برتر بیمه صعود کرده است.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، بیمه برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی تعریف شده که از ریسک زندگی خبر دارند و آینده نگری را در دستور کار خود قرار داده اند. در حقیقت بیمه مدیریت ریسک است به نوعی که بتوان بار خطرات غیر قابل پیش بینی را بر دوش بیمه گذاشت. اما بیمه‌ها نیز باتوجه به توان وظرفیتی که دارند، می‌توانند تا سقف مشخصی نسبت به بیمه اقدام کنند و بیش از آن حق ندارند و چنانچه چنین اقدامی انجام دهند، تبعات مستقیمی آن بر دوش خودشان خواهد بود.

ظرفیت نگهداری

برای آنکه شرکت‌های بیمه بتوانند پس از بستن قرارداد بیمه از عهده پرداخت هزینه آن بر بیایند، راهکاری تحت عنوان ظرفیت نگهداری تعریف شده است. این ظرفیت در شرکت‌های بیمه به معنای میزانی از ریسک است که هر شرکت بیمه می‌تواند در هر رشته، بازار یا منطقه قبول کند. به عبارت بهتر در قالب این ظرفیت مشخص می‌شود که شرکت بیمه در هر بیمه‌نامه چه میزان از ارزش موضوع بیمه را می‌تواند نزد خود نگهداری کند و بیش از آن را باید به شرکت‌های دارای ظرفیت اتکایی واگذار کند.

امکان پرداخت خسارت

ظرفیت نگهداری این امکان را برای شرکت بیمه فراهم می‌کند که در بدترین شرایط از بتواند خسارت را به بیمه‌گزار پرداخت کند. بنابر این کسانی که قصد دارند مبلغ قابل توجهی از اموال یا دارایی‌های خود را بیمه کنند، ابتدا به بررسی جایگاه شرکت بیمه می‌پردازند که آیا در صورت بروز خسارت، می‌تواند نسبت به پرداخت هزینه‌ها اقدام کند. بنابر این ظرفیت مجاز نگهداری ریسک در کنار سطح توانگری مالی می‌تواند شاخص‌های خوبی برای انتخاب شرکت بیمه‌گر از سوی یک بیمه‌گزار باشد. به عبارت دیگر ظرفیت نگهداری در شرکت‌های بیمه باید به‌صورت درصدی از سرمایه و ذخایر آزاد شرکت‌ها تعیین شود.

ارتقای سطح با افزایش ظرفیت

از آنجا که برای تعیین ظرفیت باید دستگاه مرتبط و کارشناسی به بررسی و اظهار نظر بپردازد، بیمه مرکزی در صدر جایگاه بررسی و اظهار نظر قرار دارد به همین دلیل بیمه مرکزی در تازه‌ترین ارزیابی اعلام کرد که ظرفیت مجاز نگهداری ریسک شرکت بیمه تعاون به رقم ۲ هزار و ۱۸ میلیارد و ۴۹۷ میلیون ریال رسیده است. بیمه مرکزی تاکید کرده که بیمه گذاران باید ظرفیت مجاز نگهداری را در کنار سطح توانگری مالی شرکت‌های بیمه، به عنوان معیار‌های اصلی انتخاب شرکت بیمه گر مد نظر قرار دهند.

پنجمین سال توانگری مالی

یکی از نتایجی که از بررسی بیمه مرکزی استخراج می‌شود، سطح توانگری مالی است که شرکت بیمه تعاون در سال جاری و برای پنجمین سال متوالی، در سطح یک توانگری مالی قرار گرفته است. بررسی بیمه مرکزی نشان داده نسبت توانگری مالی شرکت بیمه تعاون برای سال ۱۴۰۲ معادل ۱۴۹ درصد و سطح توانگری آن «یک» است که بر این اساس آخرین ظرفیت مجاز نگهداری ریسک بیمه تعاون از دو هزار میلیارد ریال عبور کرده است.

هشدار بیمه مرکزی

از آنجا که بیمه مرکزی در صورت بروز مشکلات برای شرکت‌های بیمه در برابر بیمه گذاران، به عنوان نهاد ناظر صنعت بیمه باید پاسخگو باشد، به عنوان نهاد پاسخگو خطاب به بیمه گذاران تاکید کرده که باید ظرفیت مجاز نگهداری را در کنار سطح توانگری مالی شرکت‌های بیمه، به عنوان معیار‌های اصلی انتخاب شرکت بیمه گر مد نظر قرار دهند. بنابر این بیمه گذاران هنگام بستن قرارداد بیمه، مکلف به بررسی سطح توانگری مالی و ظرفیت نگهداری شرکت‌های بیمه شده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + بیست =

دکمه بازگشت به بالا