قهر کشاورزان با بیمه

نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه دولت یارانه بیمه کشاورزی را پرداخت نمی‌کند گفت: پرداخت خسارت باید بر پایه توان صندوق بیمه کشاورزی باشد و، چون دولت سهم خود را نمی‌پردازد، صندوق نیز نمی‌تواند به موقع خسارت کشاورزان را بپردازد.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، جلال محمودزاده با تاکید بر اینکه بیمه کشاورزی باید به اندازه جامع و کامل باشد که بتواند باعث امنیت و آرامش کشاورزان بشود گفت: در کل دنیا دولت برای بیمه کشاورزی خیلی اهمیت قایل است و برای حمایت از کشاورزان یارانه‌های بسیاری می‌دهد، اما در کشور حمایت لازم از کشاورزان صورت نمی‌گیرد و متاسفانه دولت پولی که بر اساس قانون مکلف به پرداخت شده را نمی‌پردازد.

وی با اعلام اینکه دولت در قالب لایحه بودجه سالیانه، پرداخت ۷۰ درصد حق بیمه را به صندوق بیمه کشاورزی تصویب کرده گفت: وقتی دولت در لایحه بودجه عددی را تصویب می‌کند، یعنی منابع آن را پیش بینی کرده و توان پرداخت آن را تایید کرده، اما دولت حتی به پیشنهاد خودش که در لایحه بودجه اعلام کرده و در مجلس مصوب شده، پایبند نیست و اعتباری که باید بابت خسارت کشاورزان تخصیص دهد، به موقع پرداخت نمی‌کند که این یکی از ایرادات بزرگ است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای با اعلام اینکه صندوق بیمه کشاورزی که زیر نظر بانک کشاورزی است تا سال ۱۳۹۵ می‌توانست از بانک استقراض کند گفت: صندوق بیمه کشاورزی می‌توانست با استقراض از بانک کشاورزی، سهم پرداخت نشده دولت را از بانک قرض بگیرد تا بتواند خسارت کشاورزان را به موقع پرداخت کند و هرگاه که دولت پول خودش را داد، آن پول به بانک کشاورزی پرداخت شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه از سال ۱۳۹۵ تاکنون، بانک مرکزی اختیار استقراض را از بانک گرفته گفت: متاسفانه بانک مرکزی اجازه نمیدهد که بانک کشاورزی به صندوق بیمه کشاورزی کمک مالی به صورت قرضی بدهد تا هرگاه که دولت سهم پول خودش که در بودجه هر سال می‌آید را به حساب صندوق واریز کرد، آن قرض را به بانک بدهد.

محمودزاده سیاستگذاری بانک مرکزی در جلوگیری از قرض دادن بانک کشاورزی به صندوق بیمه کشاورزی را به زیان صنعت کشاورزی و اقتصاد کشور دانست و گفت: اینکه بانک مرکزی اجازه قرض گرفتن را هم نمی‌دهدف باعث شده خسارت دامداران و کشاورزان خیلی با تاخیر پرداخت شود.

وی با تاکید بر اینکه خسارت پرداختی از سوی صندوق بیمه کشاورزی با خسارت واقعی وارده به کشاورزان فاصله بسیاری دارد گفت: اصرار بانک مرکزی بر قفل تعامل باعث شده تا همین خسارت حداقلی نیز با تاخیر داده شود و در نتیجه کشاورزان و دامداران انگیزه‌ای برای ادامه بیمه نداشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 11 =

دکمه بازگشت به بالا