تکریم و توسعه گردشگری در دستور کار

امضای تفاهم نامه بانک سینا با هلدینگ سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان نشان می دهد که رویکرد نظام بانکی به گردشگری ویژه شده است.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، نظام بانکی به دلایل متفاوت همواره مورد هجمه قرار دارد. مهمترین انتظار مردم از نظام بانکی، دریافت تسهیلات بدون بهره یا کارمزد پایین است. از سوی دیگر حقوقی‌ها نیز انتظارات بسیاری از نظام بانکی دارند. از صنایع تا نفت، کشاورزی، خدمات، مسکن و بسیاری موارد دیگر چشم امید به نظام بانکی دارند تا مشکلات نقدینگی خود را با استفاده از ظرفیت مالی نظام بانکی رفع کنند. اما هرگاه و به هر دلیلی دریافت کنندگان تسهیلات در پرداخت اقساط با مشکلی رو به رو می‌شوند، نظام بانکی را مقصر معرفی می‌کنند.

ظرفیت بالای گردشگری

البته نظام بانکی در بخش‌های گوناگون وارد می‌شود و چرخه اقتصادی در زمینه‌های متعدد را به حرکت در می‌آورد. یکی از بخش‌هایی که توجه به آن اهمیت ویژه‌ای دارد، صنعت گردشگری است. امروزه آمار‌ها حکایت از آن دارد که گردشگری به تنهایی می‌تواند بخش قابل توجهی از بودجه کشور را تامین کند در حالی که توجه لازم به آن صورت نمی‌گیرد. برای آنکه به ظرفیت گردشگری پی ببریم، کافی است به وضعیت گردشگری ترکیه که در همسایگی ایران قرار دارد، توجه کنیم. بر اساس اعلام مرکز مطالعات خلیج فارس، در سال ۲۰۱۹ بیشترین گردشگران خارجی ترکیه به آنتالیا جذب و در آن سال ۱۶ میلیون گردشگر وارد این شهر شده، این در حالی است که هم اکنون و به واسطه تحریم‌ها، کل درآمد ارزی ایران از محل فروش نفت چیزی در حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلار به صورت سالانه است. مقایسه این دوعدد نشان می‌دهد که فقط یک استان ترکیه، دو برابر درآمد نفتی ایران از محل گردشگری کسب درآمد کرده است!

بی توجهی به گردشگری

با نگاهی به آمار‌های گردشگری در ایران و ظرفیت‌های که در زمینه‌های گوناگون تاریخی، فرهنگی، صنایع دستی، موقعیت جغرافیایی، صنایع دستی و… وجود دارد، متوجه می‌شویم که تا چه اندازه از این ظرفیت غافل بوده ایم. بازار گردشگری ایران که در سال ۲۰۱۸ به رشد قابل توجهی در کسب درآمد حاصل از این بازار دست یافته بود، در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۹ باتوجه به نوسانات دلار، با رشد ۴۰ درصدی در ورود گردشگران خارجی همراه بود، اما در سال ۲۰۱۸ ایران با پذیرش ۸ میلیون گردشگر خارجی در رتبه ۸۹ مقاصد توریستی جهان قرار گرفت که جای سوال دارد.

گردشگری نیازمند سرمایه گذاری

آثار باستانی که در حال فروریختن و نابودی است، صنایع دستی ایرانی که به وسیله کشور‌های دیگر مصادره می‌شود، بی توجهی به ساخت اقامتگاه و مراکزی برای جذب گردشگر و بسیاری موارد دیگر نشان می‌دهد گردشگری به سرمایه گذاری و توجه ویژه نیاز دارد. اگرچه امروزه طرح‌های بسیاری وجود دارد که نقش مهم و موثری در جذب گردشگر دارد، اما حمایت مالی صورت نمی‌گیرد و فرصت اشتغالزایی، درآمدزایی، ارزآوری و رونق اقتصادی از دست می‌رود.

ورود بانک به گردشگری

با وجود این همه چالش که بیانگر بی توجهی به گردشگری است، خبری منتشر شد که گویای همکاری بانک سینا و هلدینگ سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان برای توسعه ظرفیت‌های همکاری است. بانک سینا همراستا با توسعه تنوع فعالیت‌های هلدینگ سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان، اقدام به ارائه راه‌حل‌های کسب‌وکاری جدید برای ایجاد تعامل بیشتر با شرکت‌های این مجموعه کرده که با امضای تفاهم‌نامه‌ای مشترک، مسیر همکاری مشترک ترسیم شده است.

حمایت از گردشگری با حمایت مالی

مدیرعامل بانک سینا در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، با استقبال از گسترش همکاری‌های مشترک و دوجانبه بانک با هلدینگ سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان گفت: امیدواریم با افزایش تعاملات و ارائه خدمات و محصولات نوین بانکی و همچنین پرداخت تسهیلات در راستای نوسازی و بهسازی تجهیزات مراکز تفریحی، گام‌های مؤثری در حمایت از صنعت گردشگری و تأمین مالی این صنعت ایفا کنیم. غلامرضا فتحعلی با اشاره به اینکه خدمات گردشگری و تفریحی شرکت سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان دارای تنوع مختلفی در حوزه‌های گردشگری، تفریحی، اقامتی، موزه‌ای و حتی حمل‌ونقل است، از ایجاد بستر‌های مناسب در بانک سینا برای ارائه خدمات متنوع در زنجیره متنوع ارزش این شرکت خبر داد و اظهار امیدواری کرد اجرای برنامه‌های خلاقانه جدید در مسیر همکاری دو طرف، منجر به تعالی بیشتر حوزه گردشگری و سیاحتی در کشور شود.

هم افزایی با استفاده از توان بانک

مدیرعامل هلدینگ سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان هم با ابراز خرسندی از انعقاد این تفاهم‌نامه که در فضای صمیمانه شکل گرفته است، گفت: این نیاز وجود داشته است که در راستای توانمندسازی اجتماعی، رشد بهره‌وری و ارزش‌آفرینی در ارائه خدمات، همکاری بیشتری با نهاد‌های اقتصادی صورت دهیم. محمدحسین پورتقی افزود: هلدینگ تفریحی پارسیان خدمات‌محور است و امیدواریم بتوانیم با هم‌افزایی بیشتر فضایی را مهیا کنیم که منجر به بهره‌وری بیشتر مجموعه شرکت‌های بنیاد مستضعفان باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا