مؤسسه خیریه زنده یاد نوشیروانی بابل

مؤسسه خیریه زنده یاد نوشیروانی بابل : مؤسس و واقف اصلی این بنا، بزرگ مردی از خطه مازندران که نه تنها در زادگاهش بلکه در سراسر ایران از خود بناهای متعددی بجا گذاشت ، لازم به توضیح است در سال 2004 از سوی سازمان ملل تمبر یابود ایشان به عنوان 100 خیر برتر دنیا به چاپ رسید، مردی که افق دیدگاهش بسیار جلوتر از زمان زندگیش بود، زنده یاد سید حسین فلاح نوشیروانی در قریه نوشیروانکلا از توابع شهرستان بابل در یک خانواده مذهبی دیده به جهان گشود پس از طی تحصیل جهت یافتن کاری مناسب عازم مشهد مقدس می شود و مدتی نمی گذرد که به تهران عزیمت می نماید و در تجارتخانه آقای حکیم زاده یزدی مشغول به کار میشود که در آنجا پس از بروز شایستگی، لیاقت، کاردانی و بالا بودن سطح سواد ومعلومات از یک طرف نجابت و دیانت و امانت داری از طرف دیگر موجب تاثیر در مرحوم حکیم زاده و دیگر کارکنان شرکت وی میشود که پس از مدت قلیلی به مدیریت داخلی ارتقاء می یابد.

به گزارش پایگاه خبری آ ماج : وی پس از مدتی مستقلاً به فعالیت اقتصادی و کار تجاری می پردازد و در بازار تجارت آهن ایران مؤفقیت هایی کسب می نماید. پرداختن به امور تجاری و دیدن زرق و برق تمدن و مظاهر مادی هرگز مانع آن نشد که فکر، آرمان و ایده مرحوم نوشیروانی از مردمی که میان آنها برخواسته بود منحرف شود و از مسائل و مشکلات آنان غافل شده و در فکر چاره جویی نباشد. تربیت اصولی و تحصیل معارف و فرهنگ والای اسلامی و آشنایی کامل با احکام و شریعت مقدس اسلام از یک طرف و دیدن مصائب و رنجهایی که از ابتدای جوانی با آنها مواجه بود و دوش شا دوش مردم و در متن جامعه مستضعف آنها را آزموده و تجربه کرده بود چنان روحی بلند و اراده ای نیرومند در او پدید آورد که همچون مولا و جد بزرگوارش حضرت علی ((ع)) قلب بزرگ و مهربان و سرشار از عاطفه اش همواره برای امت مسلمان و مظلوم بتپد و وجود خود و خانواده گرامیش را در طول حیات پر برکتش وقف خدمت به مردم مستضعف نماید.

در تاریخ 05/04/1345 هجری شمسی (1965 میلادی) قرارداد احداث دارالایتام (پرورشگاه نوشیروانی) را با مجوز شماره 7358 استانداری به نمایندگی شهردار وقت، منعقد نمود. ساختمان منحصراً برای فرزندان یتیم و بی سرپرست بنا شده بود. این روند تا سال 1357 زمان پیروزی انقلاب ادامه داشته و به علت کسری بودجه تعطیل، تا اینکه در 22 بهمن سال 1360 سازمان بهزیستی استان مازندران این بنا را برای نگهداری معلولین ذهنی درخواست نمود، در حال حاضر این مرکز دارای 120 معلول از سراسر استان مازندران تحت پوشش بوده که به صورت شبانه روزی با کمک 98 پرسنل خدوم نگهداری و مراقبت می شوند.

از سال 83 این مؤسسه بصورت هیات امنایی اداره ولی در سال 1395 با تشکیل هیات امناء جدید، اولین بار براساس وقف نامه مؤسس اصلی ساختمان مرکز نگهداری معلولین زنده یاد نوشیروانی بابل تشکیل گردید در این هیات که با حضور 11 نفر که 5عضو آن با توجه به تغییر سمت متغیر و شامل رئیس دادگستری وقت شهرستان به عنوان رئیس هیات امناء این مجموعه و رئیس آموزش و پرورش،معاونت بهداشت و درمان، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بهمراه رئیس بهزیستی و 6 عضودیگر از معتمدین شهرستان که اصلی و غیر قابل جایگزینی مگر در صورت عدم تمایل به حضور در مجموع در مدیریت و خدمتگزاری این آسایشگاه می باشند.

تعداد این عزیزان به تفکیک جنسیتی شامل 59 دختر و 61 پسر تشکیل که در طول روز 5 بار تعویض، و 2بار در هفته حمام صورت می گیرد.

اداره این مجموعه تنها 30% با کمک یارانه دولت تامین و مابقی هزینه ها با کمک خیرین و مساعدت نیکوکاران میسر می گردد.

گزارش مازیار خویشوند سردبیر آماج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا