خودنمایی صندوق بیمه کشاورزی در هفته دولت

مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزی با تشریح دستاوردها و فعالیتهای این صندوق، توانمندی ها و تلاشهای حوزه کشاورزی را ارایه داد.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، هفته دولت بهانه‌ای شد تا دستگاه‌ها و زیرمجموعه‌ها به ارایه دستاورد‌های خود بپردازند. یکی از این موارد، صندوق بیمه کشاورزی است. این صندوق در قالب همایشی که در سالن نعمتی جم وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، به ارایه دستاورد‌های خود پرداخت.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی در مراسم معرفی طرح‌ها و خدمات نوین کشاورزی با اعلام اینکه دولت سیزدهم به صندوق بیمه کشاورزی اعلام کرده بدون نگرانی، همه محصولات و زمین‌های کشاورزی را بیمه کند گفت: دولت سیزدهم پشت کشاورزان ایستاده است. علیرضا آل امین با اعلام اینکه همواره جمهوری اسلامی را به بی توجهی به وحوش متهم می‌کنند گفت: برای اولین بار در تاریخ انقلاب، صندوق بیمه کشاورزی با همکاری سازمان محیط زیست برایی حفاظت از وحوش در حال انقراض وارد عمل شد و به کشاورزان اعلام کرد که چنانچه وحوش به مزرعه آن‌ها حمله کند، آسیبی به آن‌ها وارد نکنند و بیمه خسارت آن‌ها را می‌پردازد. وی با اشاره به اینکه بیمه کشاورزی برای نخستین بار به حوزه بیمه درآمد ورود پیدا کرد گفت: صندوق بیمه کشاورزی کار بیمه درآمد را از بخش طیور آغاز کرده بدین صورت که اگر در تنظیم بازار مشکلی پیش آمد، مرغداران با قیمت پایین‌تر محصول را در اختیار مردم قرار دهند و بقیه آن از طریق بیمه درآمد به دامداران پرداخت شود.

ورود به بیمه انفرادی

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی از ورود به بیمه انفرادی خبرداد و گفت: بیمه انفرادی ریل‌گذاری شده و در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد. وی از ورود بیمه کشاورزی به سه حوزه دولتی، خصوصی و تشکل‌ها خبرداد و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که امور را به بخش خصوصی واگذار کنید که در حوزه بیمه کشاورزی این مهم را عملیاتی کردیم و با بخش خصوصی، اتحادیه‌ها و تشکل‌ها تفاهم نامه‌های زیادی امضا کرده‌ایم.
آل امین از دستور وزیر جهاد کشاورزی به شرکت‌های زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی برای استفاده از توان صندوق بیمه کشاورزی برای بیمه عوامل تولید تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی خبرداد و گفت: اکنون بهترین فرصت برای تقویت کشاورزی است، زیرا تمام مسولان و مدیران ارشد در خدمت حوزه کشاورزی هستند. وی با اعلام اینکه برای تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید، صندوق بیمه کشاورزی سهم بیمه کشاورزان را افزایش نداد گفت: نه تنها حق بیمه کشاورزان افزوده نشد بلکه تعهدات پرداخت خسارت در راستای حمایت از کشاورزی بالا رفت.
قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی از توجه ویژه دولت سیزدهم به صندوق بیمه کشاورزی خبرداد و گفت: وزارت کشور با صندوق همکاری ۱۰۰ درصدی داشت، به‌گونه‌ای که وزیر کشور به استانداران تاکید کرد خسارت‌ها از طریق بیمه کشاورزی پرداخت شود. آل امین با اشاره به اینکه در دو سال گذشته دولت سیزدهم به اندازه هشت سال دولت قبلی غرامت پرداخت کرده گفت: اگرچه دولت از نظر مالی در مضیقه بود، اما هیچ وقت صندوق بیمه کشاورزی را تنها نگذاشت.
وی به تشریح جایگاه بیمه کشاورزی در جهان پرداخت و گفت: آمریکا با پرداخت بیشترین حق بیمه به کشاورزان، در جایگاه اول قرار دارد و چین و سایر کشور‌های پیشرفته در رتبه‌های بعدی هستند، اما به همت صندوق بیمه کشاورزی، ایران در مورد بیمه کشاورزی در جایگاه اول منطقه قرار دارد. قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی با تاکید بر اینکه بیمه کشاورزی آنچنان اهمیت دارد که رئیس جمهور هند با شعار افزایش سهم دولت در بیمه کشاورزی رای آورد گفت: کشور‌های حوزه خلیج فارس به تازگی به سمت تاسیس بیمه کشاورزی رفته‌اند و ما هم اعلام آمادگی کردیم که در حوزه بیمه کشاورزی و فن‌آوری به آن‌ها کمک کنیم.

اهمیت کشاورزی برای اقتصاد

در ادامه نماینده، ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی از نقش برجسته کشاورزی در اقتصاد خبرداد و گفت: مقام معظم رهبری بر اساس کارشناسی‌های داخلی و نیازمندی‌های کشور، منطقه‌ای و بین‌المللی، سال‌ها را نامگذاری می‌کنند که به صورت عالمانه مهار تورم و رشد تولید را برای سال جاری نامگذاری کردند.
سید حسن ربانی با تاکید بر اینکه وقتی سال با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری می‌شود؛ برآمد همه کارشناسی‌ها و اولویت‌ها است گفت: وظیفه همه ما این است که این شعار را با اهتمام دنبال کنیم. این شعار نسبت به برخی وزارتخانه‌ها اهمیت بیشتری دارد. امسال به‌دلیل تغییرات از ابتدای سال اهتمامی برای شعار سال نبود و در دو ماه اخیر تلاش بسیاری شده است.
وی رشد تولید را از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: نان و سفره مردم تا حدود زیادی به این وزارتخانه بستگی دارد. اگر برخی وزارتخانه‌ها نتوانند تورم را مهار کنند، به‌صورت روزمره برای مردم محسوس نیست، اما اگر مواد غذایی که بیشتر تولید آن در وزارت جهاد کشاورزی است، تامین نشود و با رشد در این حوزه روبرو نباشیم، این عدم افزایش توسط مردم لمس می‌شود. نماینده، ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای رسیدن به شعار سال، برنامه‌ریزی صحیح، عالمانه، درست و واقع بینانه نیاز است. دسترسی به اهداف نیاز به آمار درست دارد و نرم افزار‌های لازم برای آن در نظر گرفته شده است. وزارت جهاد کشاورزی نیاز به حمایت دارد تا نقاط ضعف اصلاح شود و برنامه‌ریزی نیازمند آمار صحیح است.

دستاورد بزرگ خودکفایی گندم

در ادامه معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اعلام اینکه امسال در تولید گندم به خودکفایی رسیده‌ایم که دستاورد بزرگی است گفت: در سه سال گذشته شاهد رشد تولید گندم بوده ایم و اکنون با گذشتن از مرز ۱۰ میلیون و ۱۵۹ هزار تن، به خودکفایی در تولید گندم رسیده ایم. علیرضا مهاجر یکی از عاقلانه‌ترین کار‌ها را بیمه کشاورزی دانست و گفت: بیمه از نان شب هم واجب‌تر است و باید کشاورزان را با علاقمندی وادار به بیمه کشاورزی کنیم. معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با یادآوری اینکه در سال ۱۴۰۰، چهار و نیم میلیون تن خرید گندم از کشاورزان را داشتیم گفت: بدلیل مشکلاتی از قبیل گرانی کود و خشکسالی، تولید کاهش یافت، اما پس از آن کود فراهم شد و با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار گرفت و‌توانستیم به خودکفایی برسیم. مهاجر به تشریح اهمیت داشتن آمار پرداخت و گفت: آمار نقش مهمی در تولید دارد و برای آمار صحیح، باید ابزار صحیح داشته باشیم که صندوق بیمه کشاورزی با راه اندازی سامانه و اپلیکیشن آباد، بخوبی در این مسیر گام برمی دارد. وی با تاکید بر اینکه باید ظرفیت‌ها را بخوبی بشناسیم گفت: اکنون تولید گندم آبی و دیم را جدا کردیم و برای آن برنامه داریم که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امسال در گندم به خودکفایی رسیدیم که دستاورد بزرگی است.

کاهش پوشش بیمه‌ای دیم‌زار‌ها

سپس معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام موضوع بیمه را بسیار مهم توصیف کرد که موافقان و مخالفان سختی دارد گفت: بیمه یعنی کنترل ریسک که ریسک و خطرات را به کمترین حد می‌رساند. سید مصطفی سیدهاشمی از اجرای طرح بیمه دیم‌زار‌ها خبر داد و گفت: بیمه دیم با اندیشه مقام معظم رهبری و با همکاری سایر مسئولان آغاز شده و در دورترین نقاط کشور اجرا می‌شود؛ بنابراین در بیمه دیم‌زار‌ها باید توافق شود که چه میزان در مقابل بیمه خسارت پرداخت شود.
وی با یادآوری اینکه در سال اول صد درصد، در سال دوم ۵۴ و در سال سوم ۴۴ درصد دیم زار‌ها بیمه شدند گفت: این کاهش نیاز به آسیب‌شناسی دارد که به نظر می‌رسد نتوانسته رضایت کشاورزان را جلب کند که دلایل آن نرخ است که باید متناسب باشد تا بیمه‌گذار جذب شود و دوم نوع برخورد با مشتری و حضور فعال در عرصه است. معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با بیان اینکه پنج میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار برنامه‌ریزی کشت دیم از ۶ میلیون هکتار اراضی دیم موجود در کشور انجام شده گفت: در حال حاضر برای گیاهان دارویی ۱۰۰ درصد حق بیمه و برای گندم و جو ۵۰ درصد حق بیمه پرداخت می‌شود. سید هاشمی گفت: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به همراه معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی و رئیس ستاد بحران تصمیم گرفتیم پوشش بیمه را افزایش داده و ۱۰۰ درصد حق بیمه پرداخت شود.
در پایان این مراسم از اپلیکیشن آباد رونمایی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =

دکمه بازگشت به بالا