استفاده بروز از فضای مجازی نیاز نظام بانکی

در حالی ایجاد سرزمین هوشمند سینا باعث تحول و رفع چالش‌ها می‌شود که استفاده بروز از فضای مجازی نیاز نظام بانکی است.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، سرعت در مبادلات مالی، انتقال به موقع نقدینگی، ارایه خدمات غیرحضوری، پاسخگویی سریع و… مهمترین رویکرد‌های نظام بانکی است، به همین دلیل بانک‌ها با ارایه خدمات ویژه در فضای مجازی سعی در جلب رضایت مشتریان بانک دارند. اما نکته مهم اینجاست که این خدمات مستمر و تاثیرگذار باشد.

بانک سینا با ارایه دستاورد‌های جدید، تاثیرگذار، مستمر و بروز، جذابیت بیشتری برای جلب مشتریان ایجاد کرده است. برای آنکه این دستاورد‌ها هدفمند و مستمر باشد، بانک سینا سرزمین هوشمند ایجاد کرده است. به نوعی که مدیرعامل بانک سینا هدف از ایجاد «سرزمین هوشمند سینا» را، ایجاد تحول در کسب‌وکار بانکداری الکترونیک توصیف کرد و گفت: این سرزمین در بانک سینا در حال شکل‌گیری و تکامل است. غلامرضا فتحعلی با اعلام اینکه سرزمین هوشمند سینا یک زیست‌بوم مبتنی بر پلتفرم‌ها برای توسعه بانکداری دیجیتال، ایجاد زنجیره ارزش دیجیتال در حوزه کسب‌وکار‌های آنلاین، هوشمندسازی فعالیت‌های مالی و… است گفت: در سرزمین هوشمند سینا مجموعه‌ای از پلتفرم‌ها و سامانه‌های انلاین با بهره‌گیری از ظرفیت‌های نوین بانکداری دیجیتال شکل می‌گیرند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم بر اهمیت استفاده گسترده از فضای مجازی تاکید کرد و گفت: ارائه خدمات غیر حضوری چه در خدمات دولتی تحت عنوان دولت الکترونیک یا برای کسب‌وکارها، و مشاغل دیگر همچون بانک‌ها نه‌تن‌ها ضرورت دارد، بلکه دیر شده و باید گسترده‌تر از این‌ها بود.

رضا تقی پور با تاکید بر اینکه وقتی درباره دیجیتالی‌شدن یا کسب‌وکار‌های دیجیتال صحبت می‌کنیم، معنایش این است که بانکداری الکترونیکی نسل قبل از این است گفت: به عبارت بهتر برای رسیدن به بانکداری الکترونیکی تأخیر هم داریم، بنابر این باید با سرعت و جدیت بیشتری مرحله الکترونیکی شدن بانک‌ها را پشت سر بگذاریم.

رییس کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی با تاکید بر اینکه باید تعریف درستی از بانکداری الکترونیکی داشته باشیم گفت: وارد این بحث نمی‌شوم که استفاده از دستگاه ای. تی. ام به معنای الکترونیکی شدن نظام بانکی نیست بلکه این یک دستگاه الکترومکانیکی است که قرار شد به‌جای انسان در یک مقطعی پول پرداخت کند.

وی به تشریح بانکداری الکترونیکی پرداخت و گفت: مفهوم بانکداری الکترونیکی این است که بدون نیاز به حضور نیروی انسانی، بتوانیم همهٔ خدمات بانکداری را به آحاد جامعه ارائه بدهیم.

تقی پور با تاکید بر اینکه ارایه خدمات بانکداری بدون حضور کارمند، تا حدودی در کشور پیاده شده گفت: در این زمینه خیلی از موارد را داریم؛ اما مشکلاتی در بحث‌های اعتباری و بعضی زمینه‌های دیگر کار‌های بیشتر باید انجام شود که معمولاً بانک‌ها این مشکل را دارند.

وی در پاسخ به اینکه ایجاد سرزمین هوشمند سینا به عنوان اقدامی ماندگار برای رفع چالش‌ها تا چه اندازه موثر است گفت: تاکید بر این است که چالش‌ها شناسایی و رفع شود و، چون چالش‌ها استمرار دارد، باید رفع چالش‌ها نیز استمرار داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه چه اشکالاتی وجود دارد و پیشنهاد شما برای اولویت بندی در رفع کدام اشکال است گفت: چالش‌ها بستگی به شرایط دارد و نوع خدمت فرقی نمی‌کند؛ مثلاً الان فردی می‌خواهد ساختار حقوقی یک شرکت اعتبارسنجی شود، باید بدون نیاز به مراجعه فرد متقاضی بتواند انجام شود.

وی با اعلام اینکه خیلی از کار‌های پیش‌پاافتاده بدون مراجعه و حضور متقاضی انجام می‌شود گفت: خدماتی مثل دریافت، پرداخت، حواله و… انجام می‌شود، ولی هنوز کامل نیست و نیاز به بررسی و رفع مشکل دارد.

تقی پور از بانک‌ها خواست بررسی چالش‌ها را در دستور کار قرار دهد و گفت: باید رفع چالش و تسهیل امور در دستور کار بانک‌ها قرار گیرد و بخشی از ظرفیت خود را به تحقیق و بررسی اختصاص دهند.

رییس کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی با تاکید بر اینکه باید این قدرت را به بانک‌ها و نهاد‌های مالی بدهیم که با وضع و ابلاغ دستورالعمل‌ها و مقررات درست، کامل و امن، بتوانند به‌طرف کسب‌وکار‌های دیجیتال حرکت کنند گفت: استفاده از فضای مجازی نیاز نسل فعلی است، بنابر این با تعریف و ایجاد امکان استفاده از فضای مجازی در کسب‌وکار‌های دیجیتال یا دیجیتالی شده، قطعاً می‌توایم خدمات، رفاه و آسایش بیشتری را به شهروندان ارائه بدهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − شش =

دکمه بازگشت به بالا