انتقال مفاهیم با زبان طنز سبب استقبال پرشور مردم می شود

در گفت و گو با حجت السلام ابوالحسن ایزدخواه «آخوند با حال مشهدی»: انتقال مفاهیم با زبان طنز سبب استقبال پرشور مردم می شود
به گزارش آماج، ابوالحسن ایزدخواه با کلیپ هاو سخنرانی های عامه پسند در فضای مجازی این روزها در میان مردم به خصوص بانوان و جوانان و نوجوانان جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. وی متولد بیرجنددر مشهد رشد و تحصیل کرده است. حدود بیست سال است که به عنوان مربی و یکی از اعضای نخبگان تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی در داخل و خارج کشور مشغول آموزش است 55سال سن و 3فرزند دارد و تنها فرزند پسر راه پدر را در پیش گرفته و برخلاف بسیاری از خانواده ها به عنوان طلبه ای جوان به جامعه فرهنگی کشور خدمت می کند.با توجه به سرعت گرفتن و سبقت این روحانی شوخ طبع و حقیقت جو در منبر که به عنوان پدیده منبر شهرت دارد به گفت و گو نشستیم .
می گوید:مادر فرهنگ علم است و مادر علم تفکر و اندیشه است باید جوانان و آحاد جامعه را به تفکر ،مطالعه تاریخ گذشته و حال و هنر سوق دهیم و نسل جوان را راهنما باشیم .
وی با اشاره به این که هنر فاخر است گفت: هنر جایگاه ویژه و قابل توجه ای در کشوردارد ماباید هنر را ارج نهیم و از این فرصت برای فرهنگ سازی ،ترویج و توسعه علم تفکر سود ببریم بستن فضای مجازی و فیلتر کردن راه چاره نیست بلکه باید کنترل و مدیریت شود انبوه اطلاعات درست و غلط در فضای مجازی منتشر میشود که هنوز نتوانستیم این فضای گسترده در کشور را به درستی مدیریت کنیم .در حالی که در سرتاسر دنیا این فضای اطلاع رسانی مدیریت و کنترل میشود.
مدیریت فرهنگی کشور به سمتی برده شود که انسان سازی کنیم و این کار نیاز به کار تمیز فرهنگی دارد و برای این کار باید میان زندگی مردم حضور داشته باشیم و با مردم زندگی کنیم.هنوز باور نداریم که با مردم بودن می تواند زندگی تعادل بخشی را در جامعه ایجاد و فراگیر کند.
وی ادامه داد :ساسی مانکن در سال یک ترانه میخواند و به بنیان های فرهنگی و اخلاقی جامعه حمله می کنند و بخشی از نوجوانان را تحت تاثیر فکر غلط خود قرار می دهد و برای این کار مخاطب شناسی میکندجبهه حق و فعالان فرهنگی که دغدغه کار مذهبی دارند باید به درستی مخاطب شناسی کنند تا اثر بخشی فعالیت های خود را چند برابر کند و با توان بیشتر مقابل تهاجم فرهنگی علیه نوجوان و جوان این کشور ایستادگی کنند.
استاد ایزد خواه ادامه داد:مبلغین مذهبی هم مانند هر قشر دیگری به مخاطب نیاز دارند. برای جذب مخاطب یا همان پامنبری راه های زیادی وجود دارد. ابزاری به نام طنر از ابزارهای جذب مخاطب است اما با لودگی متفاوت است.
وی به اهمیت فضای مجازی اشاره و تاکید کرد: بیش از 400 هزار مخاطب در فضای مجازی برنامه های من را دنبال می کنند .و این موضع مسرت بخش است که توانستم به رسالت مردمی خود جامه عمل بپوشانم.
وی در پاسخ به این سوال که ارزان فروشی نمی کنید ماجرا چیست؟ گفت: معتقدم نباید دستاوردها و علم آموزی را در پستو نگه داشت بلکه باید عموم جامعه را روشنگری کرد و به عنوان معلم درس زندگی را آموزش دهیم و این آموزه ها را تلاش می کنم به اهلش برسانم. هر سخن جا و هر نکته مکانی دارد. بنابر این نباید ارزان فروشی کرد و سخن را در جایی بر زبان جاری کرد که بازخورد و بازتاب مثبتی نداشته باشد. پا منبری ها باید از سخنران درس بگیرند و بیاموزند.
روحانی شوخ طبع فضای مجازی ادامه داد: برای تهیه یک قرص نان مخصوص به خاطر بیماری مادرم شهر را زیر پا گذاشتم و موفق به تهیه نشدم این درد بزرگی است که وظیفه مدیران و مسوولان است اگر توان مدیریت نداریم حکم شرعی است که کناره گیری کنیم.
استاد ایزدخواه تصریح کرد: روش انتقال مفاهیم با زبان طنز سبب استقبال پرشور مردم شده است اگر چه برخی خشک مقدس ها زیر بار نمی روند و مجلس را ترک می کنند و لقب آخوند سبک را به من می دهندمعتقدم سخنرانی باید متناسب با فضای حاکم در جامعه شود.
وی با اشاره به این که ظلمرا می بینیم اما نظارت ضعیف است تصریح کرد:همین مسدله حجاب و برخورد فیزیکی مشکلاتی را ایجاد کرد که شایسته جامعه اسلامی نیست باید فرهنگ سازی از ریشه صورت گیرد و آموزش و پرورش نقش پررنگی ایفا کند چرا باید جوان انقلابی ما روسری از سر بردارد؟ این نشانه آن است که در فرهنگ سازی و تربیت درست عمل نکردیم.
آیا شوخ طبعی شما مطالعه شده است؟می گوید: شوخ طبعی و پرداختن به موضوعات اجتماعی روز جامعه با زبان طنز به فراخور حال مستمعان است و بیشتر فی الوداعه و زانده ذهن خلاق خودم است .مشهد مقدس به عنوان پایتخت معنوی کشور شایسته افزایش آمار آسیب های اجتماعی نیست .چرا باید شاهد افزایش طلاق ،کارتن خوابی و کودکان کار باشیم در حالی که مدعی هستیم در پایتخت معنوی کشور زندگی میکنیم.؟

در ادامه این گفت و گو می پرسیم؟در فضای مجازی منبرهای یک روحانی غوغایی به پا کرده است که از آن به عنوان پدیده مبلغان دینی می توان یاد کرد.

مجید خروشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا