سایه رونق و شکوفایی بر منطقه آزاد ماکو

بیش از ۱۶ هزار میلیارد سرمایه گذاری از صنعت و معدن تا گردشگری و کشاورزی صورت گرفت تا بیانگر سایه رونق و شکوفایی بر منطقه آزاد ماکو باشد

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، مناطق آزاد با اهداف بسیار گسترده ای تعریف شد و شکل گرفت. اما شدت، سرعت و کیفیت مناطق آزاد با آنچه در قانون شکل گیری آنها تعریف شد، فاصله بسیاری دارد. اما آنچه برای رسیدن به اهداف مناطق آزاد اهمیت ویژه ای دارد، سرمایه است. مناطق آزاد از زیر ساخت تا دستیابی به تولید و صادرات، به سرمایه و سرمایه گذار نیاز دارد. به همین دلیل جذب سرمایه و سرمایه گذار در اولویت مناطق آزاد قرار دارد. این رویکرد باعث شده تا در مناطق آزاد، مدیریتی تخصصی تحت عنوان مدیر سرمایه گذاری بکار گرفته شود تا مسوولیت جذب سرمایه و سرمایه گذار بر عهده فرد خاصی گذاشته شود و بتوان در این زمینه از مدیر مربوطه بازخواست کرد.

ماکو در کانون توجه

با توجه به ظرفیتی که کشور ما در مناطق جغرافیایی متفاوت دارد، مناطق آزاد در اطراف کشور تعریف شده تا با توجه به ظرفیت همسایگی و شرایط جغرافیایی، بتوان از آنها استفاده کرد. یکی از مناطق آزاد که در شمال غربی کشور ایجاد شده، منطقه آزاد ماکو است. این منطقه به واسطه شرایط اب و هوایی و قرار گرفتن در همسایگی جمهوری آذربایجان و ترکیه، نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کشور دارد و مورد توجه کشورهای همسایه قرار گرفته است. از سوی دیگر توجه فعالان اقتصادی داخلی را نیز به خود جلب کرده است.

تحقق سرمایه گذاری

از آنجا که سرمایه گذاری اهمیت ویژه ای دارد، مدیریت منطقه آزاد ماکو در این مسیر گام های موثری برداشته به نوعی که مدیر سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو با ارایه آماری از میزان سرمایه گذاری گفت:‌ از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بالغ بر ۲۹ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی و ۱۰ میلیون و 500 هزار دلار سرمایه گذاری خارجی در منطقه آزاد ماکو به اتمام رسیده یا در حال اجراست که از این میزان بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری از محل طرح های به بهره برداری رسیده بخش خصوصی در منطقه آزاد محقق شده است.

اشتغالزایی همچنان در دستور

از آنجا که سرمایه گذاری باید هدفمند باشد و در مسیر تولید به جریان بیفتد، منطقه آزاد ماکو نیز در این مسیر گام برداشته است. آرش یوسف زاده با اعلام اینکه این میزان سرمایه گذاری، باعث اشتغالزایی بیش از 1300 نفر در منطقه شده گفت: این میزان سرمایه گذاری از ۱۴۰۰ تا سه ماهه اول ۱۴۰۲ صورت گرفته که از این میزان بیش از ۶ هزار و ۲۰۱ میلیارد ریال در حوزه کشاورزی شامل ۱۹ طرح زراعتی، دامپروری و شیلات در منطقه آزاد ماکو توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.

توجه به معادن

منطقه آزاد ماکو در بخش معدن نیز حرفهایی برای گفتن دارد به نوعی که مدیر سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو از سرمایه گذاری ۲ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال در حوزه معدن خبرداد و افزود: ۱۱ طرح معدنی نیز دربخش های مرمریت سیاه، مس، مخلوط کوهی، تراورتن و .. در این منطقه سرمایه گذاری شده است. همچنین در بخش صنعت نیز بالغ بر ۳هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شده است. مدیرسرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو گفت: در حوزه لجستیک و حمل و نقل دو شرکت محور طلایی و آنا تجارت وطن(فاز یک شهرک حمل و نقل و انبارهای لجستیک، نوبت دهی و ارائه خدمات حمل و نقل و خدمات رفاهی) با سرمایه گذاری جمعا ۳ هزار ۶۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی بیش از ۱۰۰ نفر در منطقه آزاد ماکو سرمایه گذاری کرده و در حال فعالیت است.

استفاده از ظرفیت گردشگری

یکی از جدی ترین بخشهایی که در مناطق آزاد مورد توجه قرار می گیرد، بخش گردشگری است که در منطقه آزاد ماکو نیز مورد توجه قرار گرفته به صورتی که مدیر سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه در حوزه گردشگری بالغ بر ۴۱۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری به بهره برداری رسیده گفت: فاز اول مرکز تفریحی و گردشگری ايرانيان پارک گجوت با ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه کرد، مجتمع آبدرمانی آبگرم شوط با ۱۲۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱و اقامتگاه سنتی کوهستان در بافت قدیم ماکو با ۴۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری به بهره برداری رسیده و فعالیت می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − دو =

دکمه بازگشت به بالا