بحران اقتصاد دستوری در معادن

نایب رییس هیات مدیره شرکت سنگ آهن گهرزمین با انتقاد از قیمت گذاری دستوری گفت: قیمت گذاری دستوری باعث شد تا معادن سنگ اهن به سوی احداث فولادسازی بروند.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، سیدمحسن میرمحمدی در خصوص انتقاد‌های فولادسازی‌ها به ایجاد فولادسازی از سوی معادن گفت: فولادسازی‌ها درخواست دریافت پهنه و معدن سنگ آهن دارند که بحث اختصاص معدن سنگ آهن به فولادسازی‌ها یک بحث مفصل است و مدتهاست که مطرح می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه از ابتدای عمل نباید قیمت‌ها دستوری می‌شد گفت: اقتصاد دستوری هرگز پاسخگو نبوده و انگیزه را از فعالان عرصه اقتصادی می‌گیرد.

این کارشناس عرصه معدن به تبعات اقتصاد دستوری اشاره کرد و گفت: اقتصاد دستوری باعث شد تا قیمت سنگ آهن متناسب با تورم بالا نرود و در نتیجه سود معادن سنگ آهن کاهش یافت به نوعی که بر بیلان معادن تاثیر گذاشت

وی با تاکید بر اینکه سهم سود معادن نسبت به فولادسازی‌ها باید متوازن می‌شد گفت: سود متوازن باعث می‌شد انگیزه‌ای وجود نداشته باشد که معادن به سمت ایجاد فولادسازی بروند، اما وقتی سود متوازن از بین رفت، معادن به فکر ایجاد کسب درآمد به روش‌های دیگر از جمله احداث فولادسازی باشند.

نایب رییس هیات مدیره شرکت سنگ آهن گهرزمین افزود: متاسفانه قیمت‌های دستوری در مقاطعی از اقتصاد ایران باعث شد که معادن در فکر این باشند که سود ناشی از فولاد سازی را خود معادن جذب کنند.

وی با تاکید بر اینکه بحث‌های منطقه‌ای و اشتغال بومی نیز مزید علت در احداث فولادسازی از سوی معادن بود گفت: اکنون این اتفاق افتاده و بسیاری از معادن فولاد سازی ایجاد کردند. ایجاد فولادسازی برای معادن این اولویت را ایجاد کرده که ابتدا مواد اولیه زیر مجموعه‌های خودشان را تامین کنند.

میرمحمدی به تحلیل شرایط پرداخت و گفت: نمی‌توان از معادن انتظار داشت در یک مقطع باقی بمانند و رشد نداشته باشند، به همین دلیل نمی‌توان از احداث فولادسازی برای معادن انتقاد کرد، زیرا هر مجموعه‌ای بدنبال توسعه و ایجاد ارزش افزوده بیشتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا