تکمیل زنجیره تولید، تنها راه فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی

مدیرعامل فولاد آلیاژی با اشاره به سیاستگذاری کلان کشور برای فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی در شرایط تحریم گفت: اگر قرار است فولاد را به جای نفت جایگزین کنیم راهی به غیر از تکمیل کردن زنجیره فولاد نداریم.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، محمد کمالزاده در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز از فولاد به عنوان بهترین گزینه برای کم اثرکردن تحریم‌ها و فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی یاد کرد و گفت: اینکه سنگ آهن را از معدن بیرون بیاوریم و خام فروشی کنیم یا با تغییرات اولیه بفروشیم، به هیچ عنوان درست نیست، بلکه باید به صورت کامل و جامع روی فولاد برنامه ریزی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت ایران در زنجیره فولاد در دو چیز خلاصه شده گفت: گزینه اول وجود معادن و گزینه دوم انرژی با قیمت پایین است که این دو گزینه باعث می‌شود مزیت رقابتی در صنعت فولاد نسبت به جهان داشته باشیم.

مدیرعامل فولاد آلیاژی با تاکید بر اینکه اگر این معدن و انرژی را از شرکت‌های فولاد سازی بگیریم، فولادسازی‌ها در آینده دچار مشکل می‌شوند گفت: فولادسازی‌ها بدون معدن برای تامین ماده اولیه سنگ آهن و انرژی برای تبدیل سنگ آهن به فولاد، به شرکت‌های ورشکسته‌ای تبدیل می‌شوند که امکان ادامه حیات برای آن‌ها به سادگی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باید با جدیت، به سرعت و بدون مشکل به سوی تکمیل زنجیره تولید در فولاد برویم گفت: باید تکمیل زنجیره را از همین امروز در دستور کار قرار دهیم.

کمالزاده با هشدار نسبت به اینکه فولادسازی‌ها در هر دو زمینه معدن و انرژی با چالش رو به رو هستند گفت: معادن به سوی ایجاد فولادسازی گام بر می‌دارند و، چون سنگ آهن تولیدی را در فولادسازی‌های خود مصرف می‌کنند، امکان تامین نیاز فولادسازی‌ها وجود ندارد، به همین دلیل باید نگران آینده فولادسازی‌ها در تامین مواد اولیه سنگ آهن باشیم.

وی از قطعی برق به عنوان چالش جدی درصنایع فولاد خبر داد و گفت: متاسفانه صنایع قربانی اول افزایش مصرف برق مصارف خانگی هستند که شاهد زیان‌های کلانی برای آن‌ها هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 1 =

دکمه بازگشت به بالا