مدیریت بحران پایان سنگ آهن در چادرملو

از آنجا که ذخایر سنگ آهن در چادرملو رو به پایان است، با درایت و آینده نگری، ذخیره سنگ آهن آنومالی شماره ۱۰ در ایران مرکزی در اختیار چادرملو قرار گرفت.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، اینکه گمان کنیم معادن نامحدود هستند و می‌توان سال‌ها از ذخایر آن‌ها برداشت کرد، باوری اشتباه است. واقعیت معدن حکایت از آن دارد که ظرفیت شان محدود است و پس از مدتی این ذخایر به پایان می‌رسد یا برداشت باقی مانده ذخایر مقرون به صرفه نیست. بنابر این دل بستن به یک منطقه خاص توجیه ندارد و باید بروز حرکت کرد. یکی از معادن تاثیرگذار کشور که رونق اقتصادی بسیاری را رقم می‌زند، معادن سنگ آهن است. رشد و توسعه اکتشاف و بهره برداری از معادن باعث شده تا ذخایر بسیاری از معادن سنگ آهن رو به پایان باشد. اما نکته قابل توجه این است که ظرفیت معادن کشور بالاست و می‌توان با شناسایی و اکتشاف بیشتر، این مشکل را برطرف کرد.

ذخایر رو به پایان سنگ آهن

یکی از معادن معتبر و با سابقه کشور در زمینه سنگ آهن، معدن چادرملو است. چادرملو از سال ۱۳۱۹ فعالیت خود را آغاز کرد و حرکتی رو به جلو داشت. اما به مرور زمان، از ذخایر این معدن کاسته شد به نوعی که امروز در آستانه پایان ذخایر قرار گرفته است. در این رابطه مدیر معدن چادرملو گفت: حدود ۱۴۵ میلیون تن از ذخیره معدن چادرملو باقی مانده که طی ۸ تا ۱۰ سال آینده این ذخیره نیز به اتمام رسید. غلامرضا صحرایی اردکانی با اعلام اینکه روزانه ۱۱۰ هزار تن باطله برداری در معدن چادرملو انجام می‌شود گفت: سال قبل نیز در معدن ۱۶ میلیون تن استخراج آهن و ۲۳ میلیون تن باطله برداری انجام شد. وی با تاکید بر ضرورت واگذاری آنومالی D۱۹ به چادرملو گفت: فعالیت در این آنومالی از ابتدای کار تا بهره برداری، حدود پنج سال زمان خواهد برد و ذخیره اولیه این آنومالی نیز ۱۰۰ میلیون تن تخمین زده شده است.

ورود به ذخایر جدید

بدلیل سرمایه گذاری بالایی که برای فراوری سنگ آهن صورت گرفته، نمی‌توان ماشین آلات را به حال خود رها کرد، اما می‌توان با تهیه سنگ آهن از معادن نزدیک، چالش کمبود یا تهدید پایان ذخایر سنگ آهن را مدیریت کرد. چادرملو نیز در این رابطه دست به کار شد و در جهت تامین پایدار سنگ آهن به عنوان خوراک کارخانجات چادرملو، ذخیره سنگ آهن آنومالی شماره ۱۰ در ایران مرکزی در قالب قرارداد مشارکت بخش عمومی و خصوصی در اختیار چادرملو قرار گرفت. ذخیره این آنومالی بر اساس مطالعات اولیه معادل ۴۰ میلیون تن سنگ آهن با عیار ۴۴ درصد برآورد گردیده و در فاصله ۳۰ کیلومتری مجتمع معدنی چادرملو قرار گرفته است که طی یک دوره ۱۵ ساله (قابل تمدید) مورد اکتشاف و بهره برداری قرار خواهد گرفت. با انجام این مشارکت، بخشی از نیاز سنگ آهن چادرملو با توجه به طرح‌های دردست اجرای این شرکت در زنجیره فولاد کشور مرتفع خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − پنج =

دکمه بازگشت به بالا