مناطق آزاد گرفتار تصمیمات سلیقه ای

نماینده بندر لنگه در مجلس شورای اسلامی نسبت به پایین آوردن جایگاه دبیرخانه مناطق آزاد از معاونت ریاست جمهوری به زیرمجموعه وزارت اقتصاد ابزار نگرانی کرد و گفت: این تصمیم چالشهای بسیاری در مدیریت مناطق آزاد ایجاد کرده است.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، عضو فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کسانی که معتقد هستند مناطق آزاد نیاز به سرمایه گذار خارجی ندارند گفت: اگر چه اتکا به توان داخلی اصلی انکار ناپذیر است، اما در بحث سرمایه گذاری باید همیشه از همه توان در زمینه داخلی و خارجی استفاده کنیم.

احمد جباری با ابراز تاسف از اینکه باور درستی از مناطق آزاد وجود ندارد گفت: توقع از مناطق آزاد بسیار زیاد است و مسوولان انتظار دارند مشکلاتی همچون تولید، اشتغالزایی، درآمد گردشگری، رونق اقتصادی و… در مناطق آزاد شکل بگیرد، این در حالی است که درک درستی از مناطق آزاد وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه ابتدا باید بدانیم هدف از ایجاد مناطق آزاد در کشور چیست گفت: با این واقعیت تلخ رو به رو هستیم که مناطق آزاد جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا نکرده است.

 

نماینده بندرلنگه در مجلس شورای اسلامی افزود: به عنوان منطقه آزاد کیش را مثال می‌زنم که حوزه انتخابیه خود من است. کیش قدیمی‌ترین منطقه آزاد در کشور است که تاریخ ایجاد آن به قبل از انقلاب باز می‌گردد، اما اکنون با محدودیت‌های بسیاری رو به رو شده که در قانون مناطق آزاد وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه وقتی واردات خودرو به منطقه آزاد کیش ممنوع است، جایگاه بین المللی ندارد گفت: این چه منطقه آزادی است و چگونه می‌تواند خودش را به سطح مناطق آزاد دیگر کشور‌های منطقه برساند.

جباری با تاکید بر اینکه مناطق آزاد کشور ما فاصله بسیار زیادی با مناطق آزاد دیگر کشور‌ها به ویژه کشور‌های همسایه دارد گفت: بسیاری از سرمایه گذاران کشورمان به واسطه تصمیمات خلق الساعه که در دولت و مجلس گرفته می‌شود، از کشور فرار کرده‌اند.

وی با اشاره به انتظاراتی که از دبیرخانه مناطق آزاد وجود دارد گفت: انتظار می‌رود دبیرخانه مناطق آزاد، شرایط را درک کند و در مراجعه تصمیم گیری به دفاع از مناطق آزاد بپردازد.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس با هشدار نسبت به تصمیمات غیر کارشناسی گفت: نتیجه رفتار‌های سلیقه‌ای این است که شاهد فرار سرمایه و سرمایه‌گذاری از مناطق آزاد هستیم و اکنون نگرانی‌های جدی وجود دارد که در اثر نبود سرمایه گذار، بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌ها روی زمین بماند.

وی از بی ثباتی مدیریتی به عنوان چالش بزرگ مناطق آزاد یاد کرد و گفت: بحث جدی، تغییرات پی‌درپی مدیران در دبیرخانه و بخش‌های اجرایی مناطق آزاد است. متاسفانه یکی از بزرگترین چالش‌های مناطق آزاد، نبود ثبات مدیریتی است.

جباری با اشاره به اینکه اگر به وضعیت مدیریت در منطقه آزاد کیش توجه کنیم، هر پنج یا شش ماه یک مدیر عوض می‌شود گفت: مدیری که وارد منطقه آزاد می‌شود و تازه میخواهد به شرایط مسلط شود و سیاست گذاری‌های خود را برای اجرا قرار دهد، هنوز عرق آمدنش خشک نشده و سوار بر کار نشده، فرمان برکناری او صادر می‌شود.

وی با هشدار نسبت به اینکه نبود ثبات مدیریت، رفتار‌های سلیقه‌ای و اعمال نظر‌های شخصی به مدیریت مناطق آزاد آسیب می‌زند گفت: متاسفانه مجلس شورای اسلامی تصویب کرد دبیرخانه مناطق آزاد از معاونت رییس جمهور خارج شود و زیر نظر وزارت اقتصاد برود که تصمیمی غیرکارشناسی بود.

عضو فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه گرفتن استقلال از دبیرخانه، تصمیم و رفتاری بود که به هیچ عنوان مورد تایید نیست گفت: با این تصمیم استقلال مناطق آزاد از دست می‌رود و حوزه به این بزرگی، به زیرمجموعه بخشی از یک وزارتخانه تقلیل می‌یابد.

وی در پاسخ به اینکه دلیل این تغییر پاسخگو کردن مناطق آزاد بود گفت: نظارت بر عملکرد مناطق آزاد خوب است که زیر نظر وزارت اقتصاد باشد، زیرا میزان پاسخگویی آن‌ها بالا می‌رود، به شرط آن که به استقلال مناطق آزاد لطمه نخورد و رفتار‌های سلیقه وزیر اقتصاد یا زیرمجموعه‌های وزارت اقتصاد به مناطق آزاد تحمیل نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا