ذخیره ۴۰ میلیون تنی سنگ آهن در مشت چادرملو

با آغاز عملیات اجرایی اکتشاف و بهره برداری معدن شماره 10 ساغند اردکان، ذخیره ۴۰ میلیون تنی سنگ آهن در مشت چادرملو قرار گرفت.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، اگرچه قرار است معادن به عنوان جایگزین اقتصاد نفتی مطرح شوند، اما باید به خاطر داشته باشیم که معادن از ذخایر تجدید ناپذیر کشور هستند و استخراج معدن به عنوان چالشی در آینده نزدیک از سوی کارشناسان مطرح می‌شود. یکی از این ذخایر، معادن سنگ آهن است. سالهاست از استخراج سنگ آهن می‌گذرد و اکنون اعداد و ارقام نگران کننده‌ای از آینده معادن ایران به گوش می‌رسد. بر اساس اظهارات کارشناسان ناامید، ذخایر سنگ آهن ایران تا ۱۰ سال دیگر به پایان می‌رسد و افراد خوش بین اعتقاد دارند که حداقل تا ۲۵ سال آینده ذخایر سنگ آهن در کشورمان وجود دارد.

چالش اکتشاف

اگرچه تفاوت دیدگاه به کاشناسان خوش باور و بدباور عدد قابل توجهی است، اما هر دو طرف اعتقاد دارند که ذخایر سنگ آهن بسیاری در کشور وجود دارد که هنوز کشف نشده است. به همین دلیل اکتشاف به صورت جدی در دستور کار قرار دارد. در این رابطه ایمیدرو برنامه‌های توسعه‌ای را در بخش اکتشاف در نظر گرفته که بر مبنای آن میزان قابل توجهی ذخیره سنگ آهن در سال‌های گذشته در کشور شناسایی شده است. نتیجه کشف ذخایر ناشی از فعالیت اکتشافی در ۶ سال گذشته نشان می‌دهد، کل ذخایر سنگ آهن حال حاضر به ۲ میلیارد و ۷۳۶ میلیون تن می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود با ادامه برنامه‌های توسعه‌ای و راهبری ایمیدرو در بخش اکتشاف، میزان ذخایر شناسایی شده سنگ‌آهن تا سال ۱۴۲۰، به میزان ۲ میلیارد تن دیگر افزایش یابد. اکتشاف پهنه‌ها در فاز‌های شناسایی و پی‌جویی در ۳۰ استان شامل ۱۰۷ پهنه بیش از ۶۶۰ هزار کیلومترمربع گستره کشور در راستای اهداف کلان وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال اجرا است که ۸۰ درصد آن تکمیل شده است.

چشم انداز تولید ۵۵ میلیون تن

در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد پیش‌بینی شده است. به اعتقاد کارشناسان، اگر قرار باشد به تولید قطعی ۵۵ میلیون تنی برسیم، ذخایر سنگ‌آهن کشور فقط پاسخ‌گوی ۱۴ سال پس از افق چشم‌انداز خواهد بود، به همین ترتیب با دستیابی به تولید قطعی حدود ۴۵ میلیون تنی، ذخایر سنگ‌آهن فقط بین ۱۷ تا ۱۹ سال دوام خواهند آورد. کارشناسان می‌گویند: در هر صورت، این مدت زمان کوتاه است و باید به طور جدی به دنبال اکتشافات جدید و جذب سرمایه‌گذاری برای اکتشاف و استخراج معادن جدید سنگ آهن باشیم تا وابستگی‌مان را همچون حال‌حاضر به واردات سنگ آهن قطع کنیم.

خطر پیش بینی غلط

در این رابطه دبیر انجمن سنگ آهن ایران با تاکید بر اینکه اعداد و ارقام حاصل تقسیم کل ذخایر بر میزان مصرف سالیانه سنگ‌آهن اشتباه است گفت: از ۱۰ سال تا حتی ۲۵ سال به عنوان عمر باقی‌مانده ذخایر سنگ‌آهن کشور مطرح می‌شود. سعید عسکرزاده با اعلام اینکه طرح ارقامی همچون ۴.۸ میلیارد تن ذخیره احتمالی و ۲.۹ میلیارد تن ذخیره قطعی برای سنگ‌آهن، کارشناسی نیست گفت: در تعیین میزان ذخایر قابل استحصال برای تولید، باید به مولفه‌های دیگری غیر از مسائل فنی هم توجه کرد، به‌طور مثال بخش عمده‌ای از برداشت و استخراج معادن به عنوان باطله در سر معادن جدا می‌شود. وی گفت: اگر قیمت‌ها به‌طور نسبی تغییر کرده یا به سمت واقعی شدن قیمت‌ها برویم، آن‌گاه بسیاری از ذخایر، قابلیت استخراج پیدا می‌کنند و در این صورت، پیش‌بینی ما از عمر معادن سنگ‌آهن و ذخایر موجود تغییر خواهد کرد.

موظف به اکتشاف

دبیر انجمن سنگ آهن ایران با تاکید بر اینکه موظف هستیم اکتشافات را به‌طور جدی دنبال کرده و برای ارتقای کمی و کیفی آن تلاش کنیم بر لزوم رفتن به عمق و توسعه اکتشافات در بخش معدن تاکید کرد و افزود: اکنون متوسط عمق اکتشافات معدنی در کشور ۲۰ متر است، درحالی که متوسط جهانی این رقم ۱۵۰ متر و در کشور‌های پیشرو تا بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ متر است. زیراتوسعه اکتشافات عمیق می‌تواند اشتغال‌زا و متضمن توسعه همگون کشور باشد.

افزایش فولادسازی‌ها

یکی از جدی‌ترین چالش‌هایی که اکنون در معادن سنگ آهن رو به رو هستیم و باعث چالش شده، احداث فولادسازی به وسیله معادن است. بسیاری از فولادسازی‌ها اعتقاد دارند که معادن بدلیل ساخت فولادسازی، سنگ آهن بدست آمده از معادن را در اختیار فولادسازی‌های خود قرار می‌دهند و، چون ذخایر معادن سنگ آهن محدود است، سنگ آهن در اختیار فولادسازی‌ها قرار نمی‌دهند. از سوی دیگر کاهش ذخایر سنگ آهن باعث نگرانی معادن شده و لازم است معادن به ویژه آن‌هایی که خودشان فولادسازی دارند، نسبت به اکتشاف و استخراج بیشتر سنگ آهن اقدام کنند.

چادر ملو بدنبال ظرفیت‌های جدید

از آنجا که چادرملو قدیمی‌ترین معدن سنگ ایران است و فولادسازی نیز احداث کرده، باید ظرفیت سنگ آهن خود را بالا ببرد. به همین دلیل اقدام به اکتشاف و مذاکره با ظرفیت‌های دیگر کرده که معدن جدیدی را در نزدیکی چادرملو مال خود کرده است. در این رابطه طی مراسمی با حضور مقامات کشوری و مسوولان استان یزد، عملیات اکتشاف و بهره برداری از معدن شماره ۱۰ چادرملو در منطقه ساغند اردکان آغاز شد. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در جهت تامین پایدار سنگ آهن به عنوان خوراک کارخانجات زنجیره فولاد خود، ذخیره سنگ آهن آنومالی شماره ۱۰ در ایران مرکزی را در قالب قرارداد مشارکت بخش عمومی و خصوصی در اختیار گرفت.

ذخیره ۴۰ میلیون تنی

ذخیره این آنومالی که در فاصله ۳۰ کیلو متری مجتمع معدنی چادرملو قراردارد بر اساس مطالعات اولیه حدود ۴۰ میلیون تن سنگ آهن با عیار ۴۴ درصد برآورد گردیده که طی یک دوره ۱۵ ساله (قابل تمدید) مورد اکتشاف و بهره برداری قرار خواهد گرفت. با انجام این مشارکت، پیش بینی می‌گردد بخشی از نیاز سنگ آهن چادرملو با توجه به طرح‌های دردست اجرای این شرکت در زنجیره فولاد کشور تامین گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا