مرگ کارآفرینان و کارفرمایان در مسلخ بهره مرکب بانک

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مجلس شورای اسلامی از نقش مخرب بانک‌ها در بحران آفرینی برای تولید خبر داد و گفت: امروزه کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بسیاری بدلیل سر و کار داشتن با نظام بانکی نابود شده اند.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، محمد علیپور رحمتی با اشاره به بازدید‌های نمایندگان مجلس از بنگاه‌های اقتصادی بحران زده گفت: بار‌ها از بنگاه‌های اقتصادی بحرانزده بازدید داشته و پای درد و دل‌های کارفرمایانی نشسته ایم که از دست نظام بانکی خون می‌خورند.

 

وی با ابراز تاسف از اینکه کارفرمایان در گفتگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی از بهره بالای بانکی به ویژه بهره مرکب گلایه دارند گفت: بهره بالای بانکی و روحیه رباخواری بانک‌ها منجر به بحران صنایع شده است.

نماینده ماکو در مجلس شورای اسلامی با هشدار نسبت به اینکه کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی از سوی بانک‌ها مصادره می‌شوند گفت: کارفرما با برنامه ریزی، پیگیری و مدیریت مناسب، بنگاه اقتصادی را به سوددهی می‌رساند، اما بزرگترین اشتباهش این است که از بانک تسهیلات می‌گیرد.

وی با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی پس از گرفتن تسهیلات، بدلیل ناتوانی در پرداخت اقساط و بهره بالا مصادره می‌شوند گفت: برای بانک هیچ اهمیتی ندارد که با مصادره بنگاه اقتصادی، اقتصاد و اشتغال کشور به چه وضعیتی می‌افتد، به همین دلیل کارخانه‌های بسیاری پس از مصادره بانکها، به تعطیلی کشیده شده اند.

 

علیپور با ابراز خرسندی از اینکه قوه قضاییه در زمینه بنگاه‌های اقتصادی که بدلیل بهره بالا و ناتوانی در پرداخت تسهیلات با مشکل روبرو شده‌اند، ورود کرده گفت: تمامی کارخانه‌ها و واحد‌های اقتصادی که از بانکی تسهیلات گرفته و در راستای کار مفید و کمک به اقتصاد کشور یک بنگاه اقتصادی و تولیدی راه‌اندازی کرده‌اند، اما به دلایل گوناگون نتوانسته اند اقساط تسهیلات را بپردازند، باید مورد حمایت قرار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه بنای قوه قضاییه بر این است که هیچ واحد تولیدی نباید به دلیل اینکه نمی‌تواند تعهدات خود را در قبال بانک‌ها ادا کند، مصادره شود گفت: امروزه واحد‌ها و کارخانه‌های بسیاری را در استان‌ها و شهرستان‌ها سراغ داریم که تولید آن‌ها بدلیل فشار بانک‌ها متوقف، تعطیل یا ورشکست شده‌اند و انتظار داریم این بنگاه‌ها احیا و به صاحبانش بازگردانده شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی از نقش آفرینی ستاد رفع موانع تولید خبر داد و گفت: این ستاد در استانداری‌ها تشکیل شده تا مشکلات تمام بنگاه‌هایی که به دلایل حاشیه‌ای همچون گرفتن تسهیلات با بهره بالا با مشکل خورده و در معرض مصادره یا تعطیلی قرار دارند، رفع شود و بار دیگر در مسیر تولید قرار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه باید بین کارفرما و دلال تفاوت قایل شویم گفت: باید به آن دسته از کارفرمایانی که قصد تولید و اشتغال داشته و بنگاه اقتصادی راه انداخته اند، کمک شود.

علیپور از وجود سودجویان بسیاری خبر داد که به نام تولید از تسهیلات بانکی سواستفاده کرده اند گفت: کارفرمایان بسیاری را سراغ داریم که از عنوان تولید سواستفاده کرده و تسهیلات بانکی را برای تولید گرفته اند، اما در مسیر دلالی، واسطه گری، خرید سکه، دلار، خودرو، مسکن و موارد دیگر به جریان انداخته اند.

وی با تاکید بر اینکه باید برای کارآفرینان واقعی ارزش قایل شویم گفت: فردی که با گرفتن تسهیلات به نام تولید، در مسیر دلالی گام برداشته، تولید را زمین زده و از نام مقدس کارفرما و کارآفرین سواستفاده کرده، باید تاوان سواستفاده‌های خود را پس بدهد و ستاد رفع موانع تولید، نباید فرصتی برای فرصت طلبان و سواستفاده گران باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − پنج =

دکمه بازگشت به بالا