منطقه آزاد انزلی آبستن تحولی بزرگ

بهره گیری از ظرفیت ها، مزیت‌ها و فرصت‌ها در دستور کار قرار گرفت تا منطقه آزاد انزلی در آستانه تحولی بزرگ قرار گیرد.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، سرپرست منطقه آزاد انزلی از تنوع فرصت‌ها و ارزش افزوده‌ای خبر داد که منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی برای مردم روستا‌های محدوده خود، شهرستان بندر انزلی و استان گیلان ایجاد کرده و می‌کند. اکبر نیازی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد انزلی از مهمترین ظرفیت ها، مزیت‌ها و فرصت‌های استان گیلان در عرصه ملی با کارکرد‌های بین المللی است گفت: منطقه آزاد انزلی نیازمند همیّت و همدلی همه نهاد‌ها و مسئولین سیاسی و اداری استانی جهت ایفای نقش موثرتر در معادلات بین المللی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران است.

درک درست از انزلی

اظهارات نیازی که در شورای اداری منطقه آزاد انزلی، بیانگر درک درست از توانمندی‌های این منطقه است. اما نیازی ظرفیت ها، مزیت‌ها و فرصت‌های منطقه ازاد را مورد تاکید قرار داد که اگر به بار معنایی این کلمات توجه داشته باشیم، متوجه می‌شویم که هر کلمه با دقت انتخاب شده و به نوبه خود نیازمند بررسی است.

ظرفیت شناسی

یکی از مهمترین مباحثی که می‌تواند به رونق و شکوفایی یک منطقه منجر شود، وجود ظرفیت هاست که در سراسر کشور از جنوب تا شمال و از شرق تا غرب به وفور دیده می‌شود که انزلی به عنوان برجسته‌ترین قابلیت طرح دارد و منطقه آزاد با قابلیت‌هایی که قانون برای آن تعریف کرده، می‌تواند انزلی را جهانی کند. اگر بخواهیم با نگاه سنتی به انزلی ورود کنیم، دریا تنها جذابیت و ظرفیت انزلی است که باید منتظر روز‌های گرم تابستان ماند تا مردم به این منطقه هجوم بیاورند، تنی به آب بزنند و پولهایشان را برای خرید نیاز‌های عمومی هزینه کنند. اگرچه دریا می‌تواند جذابیت قابل توجهی داشته باشد، اما در مقابل ظرفیت‌های قابل توجه منطقه آزاد انزلی، جایگاه قابل توجهی ندارد. در حالی که می‌توان در منطقه آزاد انزلی به تولید انواع کالا‌های اساسی پرداخت، از دریا برای کشتیرانی به منظور حمل بار و مسافر بهره گرفت و به تجارت جهانی در قالب ترانزیت پیوست، قناعت کردن به کاربرد داخلی ان هم بدین شکل محدود و سنتی، جفایی در حق انزلی و استان گیلان است. ایجاد شهرک‌های صنعتی، ساخت اسکله برای تخلیه و بارگیری، ایجاد بازارچه مرزی و بسیاری موارد دیگر می‌تواند به تعامل با کشور‌های همسایه منجر شود.

توجه به مزیت‌ها

یکی از مباحثی که در عرصه‌های گوناگون به ویژه عرصه اقتصاد مطرح می‌شود، مزیت هاست. مفهوم از مزیت، داشتن امتیاز، شرایط، جایگاه، وضعیت یا هر موقعیتی است که باعث متمایز شدن منطقه از دیگر مناطق شود. منطقه آزاد انزلی با وجود وسعت کمی که نسبت به دیگر مناطق آزاد کشور دارد، از استقبال چشمگیری برخوردار شده است. از یک سو با حجم گسترده گردشگر داخلی در این منطقه رو به رو هستیم که در تمام فصول سال اتفاق می‌افتد، از سوی دیگر شاهد سرمایه گذاری‌های قابل توجه برای تولید در عرصه‌های صنعتی هستیم و از همه مهمتر کشور‌های اوراسیاست که در شمالی‌ترین نقطه کره زمین قرار دارند و برای برقراری ارتباط، به همکاری ترانزیتی با ایران نیاز دارند. مذاکرات و رایزنی‌هایی که به صورت مستمر از سوی مسوولان منطقه آزاد انزلی با کشور‌های اوراسیا صورت گرفته و می‌گیرد، نشان می‌دهد که منطقه آزاد انزلی درک درستی از ظرفیت‌ها و مزیت‌های خود دارد و می‌داند که اوراسیا تا چه اندازه به ارتباط با ایران علاقمند است. مهمتر آنکه اگر در برقراری ارتباط تاخیر کنیم، اوراسیا را همانند بسیاری از فرصت‌های دیگر از دست می‌دهیم، به همین دلیل شاهد پیگیری‌های منطقه آزاد با اوراسیا هستیم.

فرصت نیازمند زیرکی

اگر ظرفیت‌ها و مزیت‌های منطقه آزاد انزلی را بشماریم، باید زمان زیادی را صرف کنیم. اما مشکلی که سالهاست اقتصاد و مدیریت کلان کشور را درگیر کرده، نبود درک درست از فرصت هاست، رویکردی که باعث شده فرصت سوزی به ادبیات معمول کارشناسان و صاحب نظران تبدیل شود. باید بپذیریم که اقتصاد جهانی آنقدر صبور نیست که اجازه دهد مسوولان ما از خواب غفلت بیدار شوند تا ظرفیت‌ها و مزیت‌ها را از بالقوه به بالفعل تبدیل کنند. در شرایطی که ترکیه به اندازه ۵۰ درصد کشور ما آثار باستانی، مناطق گردشگری، صنایع دستی و دیگر ظرفیت‌ها را ندارد، به اندازه صادرات نفتی ما از گردشگری درآمد کسب می‌کند. در جنوب نیز همین مشکل را داریم. در حالی که جزیره‌های ایرانی در سراسر خلیج فارس و دریای عمان گسترده شده، دبی، شارجه و ابوذبی گوی سبقت را از کیش، قشم، ابوموسی و هنگام ربوده به نوعی که امارات رتبه اول صادرات را به خود اختصاص داده است. اکنون دریای خزر و منطقه آزاد انزلی ظرفیت بزرگی است که نسبت به خلیج فارس در محدوده بسته‌ای قرار دارد و چنانچه خلاقیت و زیرکی لازم را داشته باشیم، می‌توانیم از این فرصت به بهترین نحو ممکن بهره بگیریم. نکته‌ای که سرپرست منطقه آزاد انزلی بخوبی از آن یاد کرده و به نظر می‌رسد با درک درست مدیریت منطقه آزاد انزلی از این مفهوم، این بار فرصت سوزی نداشته باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + هفت =

دکمه بازگشت به بالا