تخت گاز سایپا در جاده نوآوری

مدیرعامل گروه سایپا با اعلام اینکه شاهین اتوماتیک، اطلس و سهند در انتظار قیمت‌گذاری هستند گفت: وعده تولید 8 محصول جدید محقق شده است.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۴ روزی تاریخی برای صنعت خودرو است، زیرا در این روز پس از گذشت ۳۸ سال و تولید دو میلیون و ۲۹۵ هزار خودرو پیکان، آخرین نمونه به موزه فرستاد شد. اگرچه تعطیلی خطر تولید پیکان با انتقاد‌های بسیاری رو به رو شد، اما تابو توقف تولید محصولات قدیمی خودرو شکسته شد تا بدنبال آن شاهد تعطیلی خط تولید پژو ۴۰۵، پراید و برخی خودرو‌های دیگر باشیم. این در شرایطی است که تولیدکنندگان خودرو در جهان دایم بدنبال طراحی و تولید خودرو‌های جدید هستند و تغییر خط تولید باعث می‌شود تا خودرو‌هایی با کیفیت بیشتر، استهلاک و مصرف سوخت کمتر، طراحی زیباتر و… پا به عرصه بگذارند.

معضل بازتولید خارج از رده ها

اما خودروسازان به نام تغییر خط تولید، به سراغ بازتولید خودرو‌هایی می‌روند که سال‌ها قبل در دیگر کشور‌ها تولید و از رده خارج شد و یک باره صنعت خودروسازی کشورمان را متحول می‌کنند. نگاهی به سابقه پژو ۴۰۵ و پراید نشان می‌دهد خودرو‌های از رده خارج فرانسه و کره جنوبی، بازار خودرو کشور را متحول کردند. بدتر اینکه در شرایطی خط تولید این خودرو‌ها متوقف شد که پس از گذشت ۳۰ سال نتوانسته بودیم به تولید ۱۰۰ درصد این چهارچرخه‌های بی کیفیت بپردازیم و هنگامی که تحریم‌ها جدی‌تر شد، دیدیم که خودرو‌ها بدلیل نبود قطعه در انبار‌ها دپو شدند و قیمت آن‌ها نجومی شد.

تولید داخلی بروز شد

اما به نظر می‌رسد زمان تغییر کرده و خودرو‌هایی در کشور تولید می‌شود که داخلی است. البته نمی‌دانیم می‌توان به این مرحله رسید که خودرویی درکشور ۱۰۰ درصد داخلی باشد و آیا بدین مرحله رسیده ایم، اما مسوولان تاکید دارند که بیش از ۸۵ درصد خودرو‌های جدید، داخلی هستند.

نقش آفرینی نمایشگاه‌ها

نمایشگاه‌ها فضایی برای عرض اندام هستند. برای حضور در نمایشگاه باید دست پر بود و چنانچه خلاقیت، سرمایه گذاری، تحول آفرینی، نوآوری و محصول جدیدی برای ارایه وجود نداشته باشد، نمایشگاه به محلی برای شرمندگی تبدیل می‌شود. امروزه نمی‌توان در جا زد. شرکت‌های خودروساز مطرح در سال چند مدل خودرو طراحی و تولید می‌کنند، بنابر این نمی‌توان مدعی خودروسازی بود، اما محصولی جدید و حرفی برای گفتن نداشت. خودرو بدلیل اهمیتی که دارد، به صورت مستمر نمایشگاه برگزار می‌کند و این نمایشگاه‌ها بین المللی است. نمایشگاه خودرو در مشهد نیز به صورت بین المللی برگزار شد تا خودروسازان داخلی با وجود تحریم ها، به رقابت با آن دسته از خودروسازانی بپردازند که بدون توجه به تحریم، پا به نمایشگاه مشهد گذاشته اند

الوعده وفای سایپا

در این رابطه مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حاشیه افتتاحیه بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو در مشهد با بیان اینکه سال گذشته وعده دادیم ۸ محصول جدید را برای سال ۱۴۰۲ معرفی و به بازار عرضه کنیم گفت: خوشبختانه این مهم محقق شد. محمدعلی تیموری افزود: خودرو‌های شاهین اتوماتیک، شاهین پلاس، اطلس، سهند و کادیلا (محصولات زیرمجموعه پارس‌خودرو)، سیلک، پاژ و ون هامون (محصول زیرمجموعه زامیاد) محصولات جدید گروه سایپا هستند که امسال عرضه می‌شوند.

تولید مطابق استاندارد

خودرو به صورت مستقیم با جان انسان‌ها در ارتباط است و امروزه خودرو بدون گرفتن استاندارد نمی‌تواند پلاک شود. اداره‌های استاندارد نیز برای خودرو حداقل‌هایی را تعریف کرده اند که خودرو بدون داشتن آن حداقل ها، نمی‌تواند شماره گذاری شود و با سد شماره گذاری رو به رو می‌شود. به همین دلیل شاهد هستیم خودرو‌های بسیاری امکان رفت و آمد در خیابان‌ها را ندارند، زیرا نتوانسته اند استاندارد‌ها که در ایران ۸۵ مورد است را کسب کنند. اما مدیرعامل سایپا تاکید کرده که تولید خودرو‌های جدید بدون نقص و با استاندارد‌های ۸۵ گانه صورت می‌گیرد و گفت: در حال حاضر خودروی اطلس تمام مجوز‌ها و استاندارد‌ها را دریافت کرده و تولید آزمایشی آن هم انجام شده است، در مورد این خودرو منتظر قیمت‌گذاری از سوی شورای رقابت هستیم و به محض قیمت‌گذاری عرضه آن شروع خواهد شد. در مورد خودروی سهند و شاهین اتوماتیک نیز منتظر قیمت‌گذاری هستیم. امیدواریم هفته آینده قیمت‌ها ابلاغ شود تا خودرو‌های جدید را به مردم عرضه کنیم. تیموری با بیان اینکه شاهین پلاس که تا دو ماه آینده نهایی می‌شود، نسخه ارتقا یافته سواری شاهین است گفت: محصول جدید دیگر سایپا، سیلک (C۳XR) است که تولید انبوه آن در سایپاسیتروئن کاشان انجام خواهد شد؛ این خودرو بر اساس پلتفرم C۳ فرانسه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا