دست بالای بیمه کوثر در رکورد شکنی

ابوالفضل آقادادی گفت: بیمه کوثر با فروش 8382 میلیارد تومان در سال 1401 سهم 4/6 درصدی در صنعت بیمه داشته و سطح یک توانگری مالی با عدد ۱۸۵ درصد محقق شده است.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، صنعت بیمه بخش بزرگی از اقتصاد کشور است که نه تنها به عنوان ظرفیتی بزرگ، به گردش روان چرخ‌های اقتصادی کمک می‌کند، بلکه با مدیریت ریسک، باعث حرکت بهتر و سریعتر بخش‌های تولیدی در زمینه‌های صنایع، کشاورزی و خدمات می‌شود. اگرچه اقتصاد با گزینه‌های بسیاری تعریف می‌شود، اما نباید فراموش کنیم که کوچکترین مساله‌ای باعث بروز چالش در اقتصاد و کشور می‌شود. بی شک تحریم‌ها بزرگترین مانع را بر سر راه اقتصاد ایجاد کرده و تمامی بخش‌ها را به چالش کشیده که یکی از این بخشها، بیمه است.

بحران تحریم بر بیمه

بدترین لطمه به اقتصاد کشور در بخش بیمه‌های کلان صورت گرفت. با جدی شدن تحریمها، شرکت‌های بیمه خارجی نیز با ایران قطع همکاری کردند و همین امر باعث شد تا ترانزیت خارجی با مشکل رو به رو شود. کالا‌های بسیاری برای واردات یا صادرات با مشکل بیمه رو به رو شدند و بدلیل اینکه شرکت‌های بیمه خارجی حاضر به بیمه کردن کالا‌ها و کشتی‌هایی نشدند که کالای ایرانی را حمل می‌کردند، در حمل و نقل خارجی با مشکل رو به رو شدیم. البته این چالش در داخل نیز بوجود آمد.

نقش آفرینی بیمه داخلی

واقعیت‌ها نشان می‌دهد که تحریم‌ها نتوانست مشکل آفرین شود و با استفاده از ظرفیت داخل توانستیم نیاز به بیمه خارجی را کمرنگ و حتی بی اثر کنیم. برای اثبات این ادعا کافی است نگاهی به بیلان شرکت‌های بیمه داخلی بیندازیم. بنابر اعلام رییس بیمه مرکزی، بیمه‌ها ۶۰ درصد حق بیمه‌های دریافتی را بابت تامین خسارت بازپرداخت می‌کنند و ۴۰ درصد بقیه نیز برای تامین هزینه‌های جاری و سود شرکت باقی می‌ماند. بنابر این شرکت‌های بیمه باید درآمدزایی قابل توجهی داشته باشند تا هم بتوانند از عهده خسارت پردازی بربیایند و هم به اندازه‌ای درآمدزایی کنند تا پاسخگوی شرایط آینده باشند.

سهم ۶ درصدی بیمه کوثر

یکی از شرکت‌هایی که توانسته بخوبی در عرصه بیمه نقش آفرینی کند، بیمه کوثر است. عملکرد بیمه کوثر به اندازه‌ای قابل قبول بوده که توانسته مجمع سالیانه را بر سربلندی پشت سر بگذارد. مدیرعامل شرکت بیمه کوثر از فروش ۸۳۸۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: با این رقم قابل توجه، بیمه کوثر توانسته سهم ۴/۶ درصدی در صنعت بیمه داشته باشد. ابوالفضل آقادادی با اعلام اینکه حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان از فروش ۸۳۸۲ میلیارد تومانی بیمه کوثر بصورت مستقیم بوده گفت: بقیه فروش از طریق شبکه فروش صورت پذیرفته است.

کسب سطح یک توانگری

مدیرعامل بیمه کوثر به تشریح اعداد اعلامی در جایگاه شرکت پرداخت و گفت: بیمه کوثر با این حجم از فروش توانست سطح یک توانگری مالی با عدد ۱۸۵ درصدی را محقق کند. اما باید بدانیم توانگری مالی چه معنایی دارد. در اصطلاحات اقتصادی به نسبت سرمایه موجود به سرمایه مورد نیاز، توانگری مالی گفته می‌شود. به عنوان مثال اگر شرکت بیمه‌ای ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه داشته باشد، اما سرمایه مورد نیاز این شرکت ۵۵۰ میلیارد تومان باشد، تفاوت ۵۰ میلیارد تومانی توانگری مالی پایین یک شرکت را نشان می‌دهد. شرایط وقتی پیچیده می‌شود که سرمایه موجود کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان باشد. بنابر این هرچقدر فاصله بین سرمایه موجود و سرمایه مورد نیاز بیشتر باشد، شرایط خطرناک شرکت بیمه را نشان می‌دهد مساله‌ای که مورد توجه بیمه‌گزاران قرار می‌گیرد و در عملکرد شرکت اثر می‌گذارد.

بیمه کوثر در بین ۳ شرکت برتر

اعداد و ارقام برای خریداران بیمه اهمیت بسیاری دارد، بدین معنا که هرچقدر سرمایه و سود یک شرکت بیشتر باشد، خریداران بیمه با رغبت بیشتری ورود می‌کنند، زیرا نگرانی بابت پرداخت تعهدات ندارند. مهمتر اینکه شرکت‌های بزرگ رغبت بیشتری به اعداد بزرگ دارند، زیرا قرار است ریسک خود را به شرکت بیمه منتقل کنند بنابر این شرکت بیمه باید از عهده ریسک بربیاید. این پیش فرض نشان می‌دهد که اظهارات مدیرعامل بیمه کوثر تا چه اندازه می‌تواند تاثیرگذار باشد. آقادادی با اعلام اینکه سود خالص حسابرسی شده شرکت در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۶۰۰ میلیارد تومان بوده گفت: این سود کلان باعث شده تا بیمه کوثر در بین ۳ شرکت برتر صنعت بیمه از لحاظ سودآوری قرار گیرد که بخش عمده‌ای از سود محقق شده از محل خرید و فروش‌های حوزه سهام بوده است.

افزایش دو و نیم برابری سود

مدیرعامل بیمه کوثر از افزایش دو و نیم برابری سود خالص سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: افزایش سرمایه شرکت به ۲۵ هزار میلیارد ریال در جهت توسعه پایدار شرکت بوده که باعث قرار گرفتن شرکت بیمه کوثر در بین ۱۰۰ شرکت برتر کشور شده است. اگر بخواهیم این سود را تنها ناشی از تورم و افزایش میزان حق بیمه بدانیم و عملکرد مدیریت و کارکنان را نادیده بگیریم، بی انصافی است، زیرا در صورتی می‌تواند این مهم درست باشد که حق بیمه‌ها نسبت به سال گذشته دو ونیم برابر شده باشد که هرگز این طور نبوده است. بنابر این عملکرد مثبت باعث جلب مشتری بیشتر شده که رتبه بیمه کوثر در بین شرکت‌های برتر بیمه سوم شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + یازده =

دکمه بازگشت به بالا