حمایت قاطع بانک سینا از تولید و اشتغال

وزیر کشور از قرار گرفتن بانک سینا در رتبه نخست تسهیلات پردازی خبر داد و گفت: بانک سینا انصافاً عملکرد خوبی در پرداخت تسهیلات ایجاد اشتغالزایی داشته‌است.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، ” یاددادن ماهیگیری بهتر از ماهی دادن است” این مثلی است که انسان و انسانیت را از فرهنگ گدا پروری دور می‌کند و استقلال را بر وابستگی ارجحیت می‌دهد. اما یکی از روحیه‌های مساله داری که بسیاری از انسان‌ها با آن دست به گریبان هستند، بدست آوردن ایده ال‌ها با کمترین مشکل و حتی بدون مشکل و به آسانی است. این روحیه باعث می‌شود تا مردم به معضل زیاده خواهی مبتلا شوند. اما مشکل جدی‌تر این است که اقتصاد کشور با چالش جدی رو به رو می‌شود، بدین معنا که دولت باید آنقدر تلاش و خلق ثروت کند تا بتواند دهان این زیاده خواهان راحت طلب را پر کند. اما بخش دیگری از جامعه درگیر ناتوانی هستند. این افراد بدلایل گوناگون دچار فقر و ناتوانی می‌شوند که بدترین حالت را در بین زنان سرپرست خانوار، کودکان کار، مردانی که در نتیجه حوادث یا کهولت سن توان انجام کار ندارند یا بیماران روحی روانی مشاهده می‌کنیم.

سازمان‌های حمایت گر

برای آنکه بحران بخش بزرگی از نیازمندان مرتفع شود، سازمان‌هایی همچون بهزیستی و کمیته امداد تعریف شده است. هر یک از این سازمان‌ها بخش‌های از نیازمندان جامعه را تحت پوشش خود قرار می‌دهند و همه ماهه مبالغی را به عنوان کمک هزینه به آنان اختصاص می‌دهند. اما سوال اینجاست که تا چه زمانی قرار است به صورت ماهیانه به این افراد کمک کرد و مهمتر اینکه کمک‌های اختصاص یافته به اندازه‌ای نیست که پاسخگوی هزینه‌های آنان باشد. به همین دلیل پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در دستور کار دستگاه‌ها قرار گرفته که بانک‌ها نیز در قالب تسهیلات تکلیفی، باید به افراد تحت پوشش تسهیلات اشتغالزایی بپردازند.

سیاسی کاری در پرداخت تسهیلات

چالش جدی که نظام اقتصادی و بهزیستی را آزار می‌دهد، اجرا نشدن قوانین مصوب است. بدلیل آنکه دولت توان پرداخت کمک‌های نقدی به جامعه هدف را ندارد، همه ساله در قالب لایحه دولت یا مصوبات هیات دولت، پرداخت تسهیلاتی در قالب تکلیفی بر عهده بانک‌ها گذاشته می‌شود که از آن جمله می‌توان اشتغالزایی، محرومیت زدایی، مسکن، ازدواج، فرزند آوری و… را نام برد. اما چالش جدی این است که بانک‌ها رغبتی به پرداخت تسهیلات نشان نمی‌دهند و در عوض بانک‌هایی را سراغ داریم که تسهیلات کلان، اما مساله داری را پرداخت کرده و می‌کنند.

حمایت از تولید و اشتغال

یکی از مهمترین مواردی که مطرح شده، پرداخت تسهیلات برای حمایت از تولید و اشتغال است. در قالب حمایت از تولید و اشتغال، تسهیلات به بخش‌های گوناگونی اختصاص می‌یابد که افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نیز در این گروه تعریف می‌شوند. هنگامی که افراد مستمری بگیر بتوانند با دریافت تسهیلات، به تولید بپردازند، نه تنها اشتغالزایی شکل می‌گیرد، بلکه از جمع مستمری بگیران خارج می‌شوند که همین امر باعث می‌شود نهاد‌های حمایت گر به پر رنگ کردن نقش حمایتی خود از دیگر افراد بپردازند.

بانک سینا در راس

یکی از بانک‌هایی که احساس مسوولیت خود را در قبال نیازمندان را اثبات کرده، بانک سینا است به نوعی که در راستای اجرای سیاست‌های دولت سیزدهم، به بیش از ۹۵ درصد از تعهدات خود در پرداخت وام اشتغال به مددجویان بهزیستی در سال گذشته عمل کرده که بیشترین پوشش بودجه‌ای نظام بانکی بوده است. این مسوولیت پذیری به اندازه‌ای است که وزیر کشور به حمایت رسمی از آن پرداخته است. احمد وحیدی با تاکید بر اینکه برخی بانک‌ها نظیر بانک سینا انصافاً عملکرد خوبی در پرداخت تسهیلات ایجاد اشتغالزایی داشته‌اند گفت: طبق اعلام گزارش‌های رسمی، بانک سینا بیشترین درصد پوشش بودجه تخصیص مربوط به تسهیلات اشتغالزایی مددجویان سازمان بهزیستی را داشته است. وزیر کشور تاکید کرد: اقدام ارزشمندی در بانک سینا انجام شد که جا دارد از رئیس بنیاد مستضعفان و مدیرعامل بانک سینا تشکر کنم.

حمایت از فرزندآوری

وزیر کشور یکی از موضوعات مهم در نظام بانکی را پرداخت وام فرزندآوری دانست و گفت: فرزندآوری هم مورد تأکید مقام معظم رهبری و هم رئیس‌جمهوری است. البته خیلی از بانک‌ها گام‌های خوبی در پرداخت وام فرزندآوری برداشته‌اند، منتهی بانک سینا با نگاه مدبرانه مدیرانش، در انجام تعهدات مشخص‌شده موفق‌تر عمل کرده است. وی افزود: بانک سینا جزو بانک‌های پیشگام در مناطق محروم در اجرای طرح‌های حمایتی از اقشار کم‌برخوردار جامعه است.

حرکت بانک‌ها بدنبال بانک سینا

وزیر کشور در خصوص حمایت بانک‌ها از بخش تولید و اشتغال گفت: بانک‌های کشور اعم از بانک‌های دولتی و خصوصی، باید به کمک تولید بشتابند تا رونق تولید ملی شتاب جدی‌تری به خود بگیرد. وحیدی اظهار امیدواری کرد: تمامی بانک‌ها در بخش پرداخت تسهیلات با مردم همراهی لازم را داشته باشند. وزیر کشور با تاکید بر اینیکه لازم است دیگر بانک‌ها نیز رویه تخصیص مناسب تسهیلات اشتغالزایی را در پیش بگیرند گفت: بدین ترتیب بخش عظیمی از درخواست تسهیلات در ایجاد اشتغال برطرف می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

دکمه بازگشت به بالا