نقش لاستیک‌ سایی خودروها در تشدید آلودگی هوا/ معاینه فنی راه مطمئن عیب‌یابی خوروهای آلاینده است

مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور با تشریح نقش معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا گفت: نه تنها آزمون آلایندگی خودروها، بلکه حتی آزمون ظاهری که توسط کارشناس فنی و به صورت غیرمکانیزه انجام می‌شود، در میزان انتشار آلاینده‌های هوا ناشی از تردد خودروها نقش دارد.
به گزارش آماج به نقل از پایگاه خبری اتحادیه سازمان های حمل و نقل همگانی کشور، مهرداد رهنما با اشاره به اهمیت آزمون آلایندگی خودروها در مراکز معاینه فنی گفت: تصور رایج این است که آزمون ظاهری خودرو به اندازه آزمون‌های ایمنی و آلایندگی اهمیت ندارد و حداکثر ممکن است برخی بخش‌های آن مثل بررسی وضعیت چراغ‌های خودرو با افزایش ایمنی ترددها ارتباط داشته باشد؛ این در حالی است که مطالعات نشان می‌دهد وضعیت سلامت لاستیک خودروها که به صورت ظاهری بررسی می‌شود با ایمنی و میزان انتشار ذرات آلاینده در هوا نیز ارتباط دارد.

وی خاطرنشان کرد: آلایندگی منابع متحرک یعنی وسایل نقلیه موتوری صرفا از محل گازها و ذرات خروجی از اگزوز نیست، بلکه سایش لاستیک آنها با زمین چند برابر خروجی اگزوزها ذرات معلق تولید می‌کند. از این رو بررسی سلامت لاستیک‌ها که از جمله بخش‌های آزمون ظاهری خودرو بوده و به شکل رویتی توسط کارشناسان توانای فنی مستقر در مراکز معاینه فنی انجام می‌شود، و اهمیتی فراتر از مساله ایمنی تردد دارد و حتی با آلایندگی خودروها نیز در ارتباط است.

وی با بیان اینکه ذرات لاستیک که تحت تاثیر سایش در هوا منتشر می‌شود، نه تنها هوا بلکه خاک و آب را نیز آلوده می‌کند، گفت: ذرات منتشر شده در هوا ناشی از سایش لاستیک خودروها حاوی طیف گسترده‌ای از ترکیبات آلی سمی از جمله مواد سرطان‌زا است که می‌تواند تا ۲۰۰۰ برابر بیشتر از آلایندگی‌های خروجی از اگزوز باشد.

رهنما افزود: همچنین دود خروجی از اگزوز خودرو در صورتی که رنگ آبی داشته باشد، علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی که تاثیر زیادی در آلودگی هوا دارد، گواه بر عدم سلامت خودرو است؛ موضوعی که صرفا در آزمون ظاهری قابل تشخیص است.

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور با اشاره به اینکه لاستیک‌سایی چرخ‌های خودرو چیزی نیست که بتوان به‌طور کامل از آن جلوگیری کرد، در عین حال گفت: اگرچه با حرکت چرخ‌ها روی جاده و سطوح مختلف، لاستیک‌ها به مرور دچار خوردگی و سایش می‌شود و نیاز به تعویض پیدا می‌کند، اما علاوه بر لاستیک‌سایی طبیعی، نمونه‌های دیگری از ساییده شدن غیر طبیعی تایر خودرو وجود دارد که ناشی از یک نقص در خودرو یا عملکرد نامناسب راننده است.

به عنوان مثال وقتی لاستیک‌های خودرو به صورت یکطرفه ساییده می‌شود، حتما ایرادی در قسمت جلوبندی خودرو وجود دارد که باید برطرف شود. همچنین استفاده از لاستیک‌هایی که به اصطلاح ضعیف شده و آج آن از بین رفته است علاوه بر ایجاد آلایندگی با توجه به کاهش عملکرد ترمز و احتمال ترکیدگی حادثه آفرین هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =

دکمه بازگشت به بالا