توفان فکری بانک سپه در تولد (امید بانک)

در قالب فراخوان عمومی برای طراحی شخصیت انتزاعی در حوزه بانکداری دیجیتال، توفان فکری بانک سپه در تولد (امید بانک) رقم خورد.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، بانک سپه فعالیت خود را در ۱۳۰۴ کلید زد و عنوان نخستین بانک ایرانی را در کارنامه خود دارد. با وجود تحولاتی که در بانک‌های کشور صورت گرفت، سهام بانک سپه به‌طور کامل در اختیار دولت است. این بانک با ۳۸۰۰ شعبه و ۲۵۸۱ دستگاه خودپرداز در سراسر ایران فعالیت می‌کند و در آلمان، ایتالیا، فرانسه و بریتانیا شعبه‌های بین‌المللی دارد.

گستردگی مسوولیت

اگرچه بانک سپه، نخست امور مالی نظامیان ارتش را انجام می‌داد، اما پس از گذشت یک سال، تبدیل به بانک کشوری شد و با تنظیم اساسنامه تازه، رفع نیاز‌های امور تجاری و اقتصادی ایران در دستور کار بانک سپه قرار گرفت. پیروزی انقلاب در ۱۳۵۷ تحولات گسترده‌ای در نظام بانکی رقم زد و حکومت جدید تمامی بانک‌ها را در اختیار گرفت. بانک سپه نیز همچون دیگر بانک‌های ایرانی، زیر نظر شورای عالی و مجمع عمومی بانک‌های ایران قرار گرفت. اگرچه همواره زمزمه‌هایی مبنی بازگشت سهام بانک سپه به ارتش مطرح شده و می‌شود، اما همچنان این بانک به وظیفه خود بدون در نظر گرفتن حواشی می‌پردازد.

ادغام بانک‌های نظامی

در نتیجه ولنگاری در نظام پولی و بانکی کشور، شاهد رشد قارچ گونه بانک‌ها و موسسات پولی و مالی بودیم که نتیجه آن مشکلات ناشی از ناتوانی موسسات مالی در پرداخت اصل و سود سپرده‌ها و اعتراض‌های خیابانی مردم به عملکرد نظام پولی و بانکی شد. با این وصف بانک سپه همچنان به عنوان بانکی مطمئن، به خدمت رسانی مشغول بود. اما مدیریت نظام بانکی و ساماندهی به آشفته بازار نظام بانکی در دستور کار قرار گرفت که با ادغام جدیت گرفت. در این رابطه پنج بانک و مؤسسه اعتباری «انصار»، «قوامین»، «حکمت ایرانیان»، «مهر اقتصاد» و «موسسه اعتباری کوثر» در میانه سال ۱۳۹۷ در بانک سپه ادغام شد. البته این ادغام به مذاق کارشناسان خوش نیامد و انتقاد‌های فراوانی به همراه داشت. منتقدان معتقد بودند مشکلات این بانک‌ها و موسسات اعتباری نباید بانک سپه را درگیر کند. اما در واقع اتفاق خاصی نیفتاده و بانک سپه با قدرت به مسیر خود ادامه می‌دهد.

وظیفه خطیر در قبال ایران

تاریخچه بانک سپه نشان می‌دهد که جایگاه ویژه‌ای در ایران و جهان دارد. بانک سپه به عنوان نماد تحول در نظام پولی کشور مطرح است و همچون الماس کوه نور در جواهرات ملی، در پیشانی نظام بانکی کشور می‌درخشد. بنابر این هرگونه بحران یا چالش نه تنها بانک سپه بلکه حیثیت نظام بانکی را هدف قرار می‌دهد که خوشبختانه این بانک بی حاشیه‌ترین در نظام بانکی بوده است.

اهمیت برندسازی

بی شک هر وزارتخانه، دستگاه، سازمان، اداره، شرکت، موسسه و… برای شناساندن خود به نماد نیاز دارد. این نماد می‌بایست متناسب با جایگاه، حیطه مسوولیت، دیدگاه و عملکرد تعیین و تعریف شود. اما برای رسیدن به این نماد، نمی‌توان و نباید دیدگاه شخصی را ملاک قرار داد، زیرا تحمیل دیدگاه‌های شخصی باعث می‌شود تا با تغییر مدیران، نماد‌ها نیز دچار تغییر و تحول شود، رویکردی که با نماد سازی مغایرت دارد.

فراخوان طراحی کاراکتر

اهمیت نماد سازی و درک درست مدیریت نسبت به این مهم باعث شده تا بانک سپه طی فراخوان عمومی برای طراحی شخصیت انتزاعی جهت معرفی محصولات حوزه بانکداری دیجیتال (امید بانک) از هنرمندان و فعالان عرصه طراحی و گرافیک دعوت به عمل آورد. این فراخوان باعث می‌شود تمامی صاحب نظران نظرات خود را در قالب طرحی تهیه و ارایه دهند، رویکردی که توفان فکری را رقم می‌زند و بانک بدون آنکه بابت این طراحی هزینه جداگانه‌ای به طراحان بپردازد، طرح‌های بی شماری را در اختیار می‌گیرد که در نهایت یک مورد را انتخاب و طرح‌های دیگر را در آرشیو نگهداری می‌کند و حتی می‌تواند در موزه بانک سپه، کتابچه شود.

تاکید بر ایرانی بودن

از آنجا که بانک سپه نماد بانکداری ایران و ایرانی است، مدیریت بانک سپه در این فراخوان تاکید کرده که علاقمندان آثار و طرح‌های خلاقانه و بدیع خود را در قالب شخصیت ترجیحاً ایرانی، قابلیت اجرا در حالت‌های دو بعدی و سه بعدی، ایستاده و در نما‌های روبه‌رو، پشت، پنج حالت صورت (خندیدن، گریه کردن، شادی، غم و ساده) ارسال کنند. اگرچه موارد عنوان شده به عنوان شروط طراحی از جامعیت کلانی برخوردار است، اما تاکید بر ایران و ایرانی بودن می‌تواند درس بزرگی برای تمامی دستگاه‌های دولتی و شخصی باشد تا جایگاه ایران در جهان برجسته شود.

شخصیت پردازی

در این فراخوان تأکید شده که آثار ارسالی کپی‌برداری از یک ایده یا شخصیت دیگر و بیش از حد انتزاعی یا واقع‌گرایانه نباشد و با فرمت JPEG و کیفیت ۳۰۰DPI طراحی شود. در ادامه آمده است که نظر به اهمیت معرفی این محصول در حوزه بانکداری دیجیتال (امید بانک) از تمامی افراد حقیقی و حقوقی، هنرمندان و متخصصین سراسر کشور دعوت می‌شود تا تاریخ ششم آبان‌ماه سال جاری آثار خود را با توجه به ویژگی‌های شخصیتی کاراکتر؛ «هوشمند، کاربلد، قابل اعتماد، سریع، برتر، پویا و مناسب گروه سنی زیر ۱۸ سال» برای شرکت در این فراخوان به نشانی ad@ebanksepah.ir اداره کل روابط عمومی بانک سپه ارسال کنند. کارکتر‌های شخصیتی تعیین شده نیز بر انگیزشی بودن طرح تاکید دارد و طرح‌هایی که بیانگر یاس و ناامیدی باشد، از گردونه دیدگاه مدیریت خارج است.

ایجاد انگیزه برای تلاش مضاعف

از آنجا که قرار است این فراخوان توفان فکری ایجاد کند و دستاوردی بزرگ برای بانک سپه بدنبال داشته باشد، هدفی انگیزشی تعیین شده و بانک سپه اعلام کرده از میان آثار دریافتی، اثر برگزیده که قابلیت انتقال مالکیت اثر به بانک را داشته باشد، برنده جایزه یک میلیارد ریالی مسابقه طراحی شخصیت محصول (امید بانک) خواهد شد. اگرچه این واقعیتی درست است که بانک سپه به اثر برگزیده جایزه بدهد، اما بهتر بود بانک به چند طرح برگزیده دیگر نیز هدایایی به رسم قدردانی می‌داد. پیشنهاد می‌شود این جایزه و قدردانی را در همایشی انجام داد که هم از طرح برگزیده رونمایی شود و هم طرح‌های دیگری که ارایه شده، به نمایش درآید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا