منطقه آزاد انزلی دریچه‌ای برای توسعه صادرات

منطقه آزاد انزلی با اعلام آمادگی به عنوان هاب لجستیکی منطقه معرفی شد و با ایجاد ظرفیتی بعنوان ترانزیت روسیه را به کشور‌های دیگر متصل می‌کند.
به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، منطقه آزاد انزلی با قرار گرفتن در حاشیه دریای خزر که کشور‌های حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشور‌های حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازار‌های صادرات و واردات محصولات از این منطقه به شمار می‌آیند. باتوجه به موقعیت جغرافیایی منطقه ازاد انزلی در کریدور‌های بین‌المللی و نزدیکی به قطب‌های جمعیتی و صنعتی ایران، این منطقه بهشت سرمایه‌گذاران خارجی محسوب می‌شود.

وجود دو مجتمع بندری انزلی و کاسپین، طرح ملی اتصال این منطقه به خط ریل سراسری ایران که علاوه بر وصل کردن دو دریای شمالی و جنوبی کشور، زمینه فعال سازی کریدور شمال-جنوب را فرآهم می‌کند در کنار وجود سابقه همکاری در حوزه‌های مختلف بازرگانی، فرصت‌های مضاعف سرمایه‌گذاری مشترک تولیدی-صنعتی در زمینه‌های متنوع کاری را به صورت مشترک فی مابین بخش خصوصی دو طرف مهیا می‌کند.

قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشور‌های حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه‌های مناسب، به بازار‌های مصرف کشور‌های CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.

در سال گذشته منطقه آزاد انزلی با اعلام آمادگی به عنوان هاب لجستیکی منطقه معرفی شد و با ایجاد ظرفیتی بعنوان ترانزیت روسیه را به کشور‌های دیگر متصل می کند. با توجه به فضای ایجاد شده، شرایط بسیار خوبی برای ارتباط بین ایران و روسیه فراهم می شود.
مسیر استفاده از ظرفیت‌های ایران و روسیه و تبادلات تجاری از کریدور شمال- جنوب بین ایران و روسیه از طریق راه آهن رشت-آستارا و رشت-کاسپین است که حمل و نقل را آسان کرده و شرایط ترانزیتی را فراهم می کند.

با بهره برداری راه آهن رشت به کاسپین برای کوتاه کردن مسیر ترانزیت کالا از جنوب به شمال و شرق به غرب، بهترین مسیر است. اتحادیه اقتصادی اوراسیا با عضویت کشور‌های فدراسیون روسیه، قزاقستان، بلاروس و قرقیزستان ارمنستان، با هدف ایجاد یک سرزمین واحد گمرکی تشکیل شد. کشور ایران نیز در سال ۹۵ به کمسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و این اتحادیه را مطرح کرد که پس از دوسال مذاکره و ارزیابی کمی و کیفی اقلام و میزان تعرفه ترجیحی این موافقتنامه در اردیبهشت ماه سال ۹۷ در شهر آستانه قزاقستان به امضا رسید.

ایجاد پل ارتباطی برای اتصال به بازاری که بیش از ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و افزایش صادرات یکی از مزایای عضویت در این اتحادیه است. این اتحادیه در حال حاضر پنج عضو دارد، اما بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین المللی از جمله چین، اندونزی، کره جنوبی، هند، مصر حتی برخی کشور‌های حوزه آمریکای لاتین نیز برای فعالیت در این اتحادیه اعلام آمادگی کرده اند.

با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور ایران، عضویت در این اتحادیه نقش موثری در عبور از تنگنا‌های اقتصادی خواهد داشت.
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + هشت =

دکمه بازگشت به بالا