رکورد شکنی گل گهر در توسعه و سودآوری

مدیرعامل گل‌گهر در خصوص شرکت سرمایه گذاری گل گهر گفت: حاشیه سود شرکت سرمایه گذاری حدود سه برابر بالا رفته و با مسیری که این شرکت در مسیر بازرگانی دنبال می‌کند، پیش بینی می‌کنیم آینده درخشانی را برای سهام‌داران داشته باشد.
به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، مجمع عمومی عادی سالیانه و مجمع فوق العاده شرکت صنعتی و معدنی گل گهر در هفتم تیر ۱۴۰۲ با حضور ۷۸ درصد سهامداران در هتل اسپیناس برگزار شد. از آنجا که رسمیت یافتن مجمع مشروط به انتخاب اعضای هیات رییسه است، محمدحسین قائمی‌راد از شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به عنوان رییس مجمع، راعی از شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید به عنوان ناظر، جوانی از فولاد مبارکه اصفهان به عنوان ناظر و زیدآبادی به عنوان منشی در جایگاه هیات رییسه قرار گرفتند.

پس از استقرار اعضای هیات رییسه، ایمان عتیقی مدیرعامل گل‌گهر به ارایه گزارش عملکرد شرکت در سال مالی پرداخت و گفت: شرکت صنعتی معدنی گل‌گهر ۳۵ درصد از کنسانتره کشور ۲۸ درصد از گندله کشور و ۱۳ درصد از آهن اسفنجی کشور تأمین می‌کند. وی با اعلام اینکه مزیت شرکت گل‌گهر در این است که در کنار معدن بنا شده گفت: مزیت دوم گل‌گهر این است که دسترسی آسان به آب‌های آزاد برای صادرات دارد.

وی به تشریح بخش درآمد‌ها پرداخت و گفت: در سال گذشته با فروش ۱۱ میلیون تن گندله آهن حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان است که با فروش تجمعی کنسانتره ۱۴۰۱ گل‌گهر، فروش و درآمد گندله و کنسانتره شرکت به ۴۲ هزار میلیارد تومان در سال رسید و این عدد در منطقه گل‌گهر به ۶۶ هزار میلیارد تومان در سال می‌رسد که این رقم با احتساب سهام ما در شرکت‌های زیر مجموعه است.

مدیرعامل گل‌گهر با اعلام اینکه از مارچ ۲۰۲۲ شاهد افت شدید قیمت گندله و کنسانتره در سطح جهان هستیم گفت: این مسئله به یکی از چالش‌های سال ۱۴۰۱ تبدیل شد که خوشبختانه باتوجه‌به افزایش نرخ سه‌ماهه اخیر، اتفاقات خوبی در منطقه گل‌گهر رخ‌داده است.

وی با اعلام اینکه فروش گندله شرکت گل‌گهر طبق نرخ پارسال ۳۳۰۰ تومان بوده گفت: در سه ماه اخیر سال جاری این نرخ در حدود ۳۰ درصد رشد داشته که خبری امیدبخش برای سرمایه‌گذاران در سال ۱۴۰۲ است و در بحث کنسانتره نیز حدود ۱۵ درصد رشد داشتیم.

عتیقی با اشاره اینکه در سه‌ماهه امسال در مقایسه با پارسال ۶۰ درصد افزایش فروش داشتیم گفت: امید دارم که سال ۱۴۰۲ در مقایسه با ۱۴۰۱ سال خیلی خوبی باشد.

وی با یادآوری اینکه در ۱۴۰۱ قیمت فروش محصولات گل گهر کاهش داشت گفت: این کاهش فروش مختص به گل‌گهر نبود بلکه مساله‌‎ای جهانی بود که علت آن پایین آمدن تقاضای چین، جنگ روسیه، توازن زنجیره فولاد، کاهش قیمت جهانی فولاد و افزایش هزینه‌ها در سال ۱۴۰۱ بود که باعث شد شرکت‌ها به‌صورت میانگین بین ۱۸ تا ۳۰ درصد کاهش سود داشته باشند.

مدیرعامل گل‌گهر درباره افزایش ۵ درصدی بهره مالکانه گفت: گل‌گهر به دنبال رفع این موضوع است و مکاتباتی با مقامات کشور داشته که به حوزه‌های تخصصی رسیده تا تأثیرش بر حوزه‌های معدنی کمتر شود و تأثیر منفی آن در بورس نیز کاهش یابد. نکته دوم اینکه، چون گل‌گهر ۷۵ درصد سنگ خود را خریداری می‌کند، فقط ۲۵ درصد از سنگ‌آهن تولیدی گل گهر مشمول قانون ۵ درصد قانون جدید بهره مالکانه می‌شود و نکته سوم اینکه باتوجه‌به پیگیر‌هایی که برخی از سهام‌داران کردند؛ چون الان تکلیف این ۵ درصد مشخص نیست، باید آیین‌نامه‌ای برای آن مشخص شود که تأثیر آن در شرکت‌ها به حداقل برسد.

وی سود تلفیقی گل‌گهر را حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که در گل‌گهر حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و گفت: اتفاقی که در گل‌گهر افتاده و تأثیر آن را در یکی دو سال آینده در بحث سهام می‌بینیم، در بحث توسعه است. گل‌گهر در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ حدود ۷۴ درصد رشد فعالیت نقدینگی در توسعه داشته که مفهومش این است که حدود ۱۴۳ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف شده بود که ۲۹ همت در این بخش بیشتر هزینه شد.

عتیقی با اعلام اینکه این حجم از سرمایه‌گذاری در ۲۰ سال اخیر در گل‌گهر بی‌سابقه بوده گفت: حدود ۱۰ تا ۱۲ همت آن توسط وام تأمین شده بود باارزش دلار قبل که الان ارزش‌افزوده بیشتری برای سهامدار دارد، آینده گل‌گهر را تضمین می‌کند.

وی از راه اندازی طرح‌ها در سال‌های اخیر خبر داد و گفت: برخی از پروژه‌ها که در آن‌ها سرمایه گذاری شده، بسیار تاثیرگذار است به نوعی که اگر پروژه ورق به بهره‌برداری برسد، سود آن می‌تواند سود گل‌گهر را در بر بگیرد که گل‌گهر ۵۱ درصد از سهام پروژه ورق را در اختیار دارد.

مدیرعامل گل‌گهر به تشریح عملکرد دیگر شرکت‌ها پرداخت و گفت: از شرکت‌های موفق گل‌گهر، شرکت گهر زمین است که سود امسال آن معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده و پیش‌بینی ما این است که پروژه‌های سودآوری در این شرکت تعریف شود که تبدیل به یکی از شرکت‌های توسعه‌یافته در بخش فولاد خواهد شد.

وی از شرکت توسعه آهن و فولاد به عنوان شرکت مهم دیگر یاد کرد که پروژه تولید ۳ میلیون ورق برای این شرکت تعریف شده و گفت: مزیت‌های توسعه آهن و فولاد به دلیل مصرف پایین انرژی، کیفیت محصول بر اساس گندله، حمل کوتاه تا بندرعباس و اینکه به دلیل مسافت کوتاه، گندله را با نوار نقاله به شرکت منتقل می‌کنیم. نکته مهمتر این است که ورق جزو پروژه‌های سوددهی است که در زنجیره فولاد از حاشیه سود خوبی برخوردار است که ظرف یکی دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

عتیقی به تشریح عملکرد شرکت جهان فولاد پرداخت و گفت: جهان فولاد سه پروژه در دست اجرا دارد که ۶۳ درصد مربوط به پروژه احیای دوم است که پروژه‌های احیا جزو پروژه‌هایی هستند که حاشیه سود بالایی دارند. دو پروژه آهن اسفنجی نیز در دست اجراست که با افتتاح آن‌ها در سال جاری، ارزش‌افزوده قابل‌توجهی خواهد داشت.

وی به تشریح عملکرد شرکت گوهرترابر پرداخت و گفت: گوهرترابر صاحب بزرگ‌ترین شرکت ترابری ریلی و جاده‌ای است که امسال وارد بورس شد و رشد قابل‌توجهی داشت. این شرکت حدود ۹۰ درصد افزایش سود داشته که در آینده جزو شرکت‌های خوب گل‌گهر خواهد بود.

مدیرعامل گل‌گهر به تشریح عملکرد شرکت سرمایه گذاری گل گهر پرداخت و گفت: حاشیه سود شرکت سرمایه گذاری حدود سه برابر بالا رفته و با مسیری که این شرکت در مسیر بازرگانی دنبال می‌کند، پیش بینی می‌کنیم آینده درخشانی را برای سهام‌داران داشته باشد.

وی از ترسیم سند چشم‌انداز گل گهر خبرداد و گفت: سند چشم انداز گل گهر تا ۱۴۱۰ تعریف شده که آینده گل‌گهر با اجرای آن رقم می‌خورد.

عتیقی با تاکید بر اینکه قصد نداریم آنقدر تامل کنیم تا این سند چشم انداز در سال ۱۴۱۰ محقق شود گفت: با پیگیری‌هایی که به عمل خواهیم آورد و تلاش‌های گسترده، بخش عده‌ای از این سند طی دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید که در بخش‌های استراتژی مثل تأمین سنگ پایدار است.

وی از رویکرد به تکمیل زنجیره ارزش در سند چشم انداز شرکت خبر داد و گفت: تکمیل زیرساخت‌ها و تنوع محصول از دیگر بخش‌هایی است که در سند چشم انداز به آن توجه شده است.

مدیرعامل گل‌گهر با تاکید بر اینکه هر چه تنوع محصول بیشتر باشد، قدرت فروش و سازماندهی درآمد شرکت‌ها را بالا می‌برد گفت: توسعه تکنولوژی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد به نوعی که شرکت‌های بزرگ دنیا بخشی از درآمد خود را به تکنولوژی و دانش‌بنیان اختصاص می‌دهند که گل‌گهر نیز واحدی را در این خصوص تدارک دیده است.

وی با اعلام اینکه گل‌گهر به سمت شرکت داری و هلدینگی حرکت می‌کند گفت: گل گهر با این رویکرد و استفاده از این ظرفیت می‌تواند تأمین‌کننده بخشی از نیاز‌های شرکت باشد.

عتیقی از افزایش چشمگیر حاشیه سود گل گهر خبر داد و گفت: طی شش سال اخیر فاصله حاشیه سود مستقیم گل‌گهر با شرکت‌ها، حدود ۱۰ برابر شده و در آینده شرکت گل‌گهر به‌عنوان یکی از هلدینگ‌های قوی صنعت فولاد کشور خواهد شد.

پس از پایان گزارش مدیرعامل گل گهر به مجمع، حسابرس معتمد شرکت به ارایه گزارش پرداخت و مسوولان مربوطه گل گهر به موارد مطرح شده از سوی حسابرس پاسخ دادند.

در نهایت مجمع به عملکرد یک ساله گل گهر رای مثبت دارد و سهامداران که در انتظار دریافت سود بودند، به ازای هر سهم ۳۹ تومان سود نقدی بین سهامداران تقسیم شد که این مبلغ معادل ۶۵ درصد از سودقابل تقسیم شرکت بود. با وجود آنکه چالش جدی تمامی سهامداران با شرکتها، تاخیر‌های طولانی مدت در پرداخت سود سهام است، این وعده داده شد که سود ظرف ۱۰ روز آینده واریز شود تا سهامداران بتوانند در افزایش سرمایه پیش روی شرکت مشارکت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا