منطقه آزاد ارس در مسیر چابک سازی تولید پوشاک

کیانی بر تبدیل فضای تجاری غیرفعال به کارگاه‌های کوچک تاکید کرد و از آمادگی منطقه آزاد ارس بر چابک سازی تولید پوشاک و البسه خبر داد.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، در حالی تحریم های ظالمانه اقتصاد کشور و معیشت مردم را هدف قرار داده که حمایت از تولید و ساخت داخل با جدیت در دستور کار قرار دارد. مقام معظم رهبری سالهاست بر تولید تاکید و همواره از تولید در نامگذاری سالها یاد می کنند، اما به نظر می رسد دلالی، واسطه گری، رانت و ترجیح دادن منافع شخصی بر منافع ملی، مسیر را به سوی دیگری برده است.

وجود کالاهای خارجی

با وجود تمامی فشارها به ویژه تحریم که باعث گرانی و تورم شده، دلار را به 54 هزار تومان رسانده، روند ذلت ریال با جدیت دنبال می شود و کاری هم از دست دولت بر نمی آید یا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران، دولت با ارزش دادن کاذب به دلار، کسری بودجه را جبران می کند، تولید و تولیدکننده همچنان در مسیر بی مهری است که برای اثبات این ادعا، کافی است به وضعیت بازارهای کشور توجه کنیم. بازارهایی که در تمامی بخشها در اختیار کالاهای خارجی قرار دارد و با وجود قانون ممنوعیت واردات کالاهایی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد، همچنان در سایه بی توجهی دستگاههای ناظر، در بازارها جولان می دهند.

ظرفیت پوشاک و نساجی

یکی از صنایعی که فرصت های شغلی بسیاری ایجاد کرده، مخاطبان بسیاری در بین همه دهکهای جامعه دارد و گردش مالی سنگینی را رقم زده، صنعت نساجی و پوشاک است. در حالی که کشورمان در زمینه تولید انواع پوشاک از توان قابل توجهی برخوردار است، همچنان شاهد پوشاک خارجی به اشکال گوناگون هستیم، پوشاکی که معلوم نیست چه دستهایی وارد می کنند، چگونه وارد می شود، چگونه توزیع می شود و چرا برخوردی با آن صورت نمی گیرد.

واردات سوال برانگیز

اگر این واقعیت را بپذیریم که واردات پوشاک ممنوع است و نباید از مبادی رسمی وارد شود، تنها دلیل حضور این همه پوشاک خارجی در بازار، قاچاق است. البته محاسبه دقیق پوشاک قاچاق ممکن نیست و اعداد اعلامی ناشی از برآورد دستگاهی است که بر سر آن نیز اختلاف نظر وجود دارد.

آمارهای ضدونقیض

در حالی دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده پوشاک قاچاق در بازار ۳.۲ میلیارد دلار بود که اکنون کاهش یافته و ۱.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود که عضو هیات مدیره اتحادیه پوشاک با تاکید بر اینکه با بالاترین حجم پوشاک قاچاق در سطح عرضه مواجه هستیم گفت: علاوه بر پاکستان، ترکیه و بنگلادش، درهای چین هم باز شده و این کشور در حال جبران عقب افتادگی‌های دوران کروناست. افتخاری تاکید کرده کالاهای استوک و تاناکورا به صورت کیلویی و با قیمت خیلی پایین وارد کشور می‌شود. بر این اساس تولیدکنندگان پوشاک معتقدند ۳.۵ میلیارد دلار پوشاک قاچاق در سطح عرضه وجود دارد. اما وزارت صمت معتقد است ارزش تولیدات پوشاک در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۴.۵ میلیارد دلار بوده و میزان نیاز کشور به پوشاک در همان سال از سوی مرکز آمار ایران ۵.۵ میلیارد دلار اعلام شده است. البته ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز به صورت رسمی اعلام کرده بود حجم قاچاق پوشاک از ۲.۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۶ به ۶۷۲ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ و بیش از یک میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

پوشاک نیازمند افزایش تولید

اگر هر کدام از اظهار نظرهای مسوولان را ملاک قرار دهیم، قاچاق یا واردات پوشاک وجود دارد و مشخص می شود که همچنان نیازمند افزایش تولید هستیم. از سوی دیگر کیفیت پوشاک ایرانی به اندازه ای بالاست که هم می تواند پاسخگوی نیاز داخل با هر سلیقه ای باشد و هم اشتغالزایی و بهره وری را در داخل کشورمان رقم بزند. اما واقعیت این است که باید احساس مسوولیت در اوج باشد تا هر فردی در هر مقام و جایگاهی، به فکر اقتصاد آشفته و بحران زده کشورمان باشد.

وظایف شش گانه مناطق آزاد

بی شک مناطق آزاد از جایگاه و توانمندی قابل توجهی برای رونق دادن به تولید و رونق اقتصادی بهره مند هستند. رونق تولید و توسعه صادرات با هدف برون گرایی و تامین منابع ارزی، ماموریت اصلی مناطق آزاد در کشور است. به عبارت بهتر افزایش تولید، توسعه صادرات، پیشرفت فناوری، جذب سرمایه گذاری خارجی، تامین کالا‌های اساسی و عمران و آبادانی، شش وظیفه اصلی و ماموریت ویژه مناطق آزاد براساس قوانین است. در نتیجه مناطق آزاد با این فرصت و اختیاراتی که دارند، باید در مسیر رونق دادن به بازار داخلی گام بردارند.

احساس وظیفه ارس

یکی از مهمترین مناطق آزاد کشور، منطقه آزاد ارس است. این منطقه در 4 زون تعریف شده که بخش بزرگی از آن در حوزه تولید است. بدلیل درک درستی که مدیریت منطقه آزاد ارس از ماهیت مناطق آزاد دارد، شاهد برگزاری نشست های تخصصی برای تبدیل ظرفیت های بالقوه به موقعیت های بالفعل هستیم. در این رابطه مدیرعامل منطقه آزاد ارس در معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاران سازمان حضور یافت و به رایزنی با کارشناسان مدیریت صنایع پرداخت. مجید کیانی در این نشست پیگیر آخرین وضعیت تولید، اشتغال و صادرات خوشه‌های صنعتی ارس در سالجاری شد.

رصد واحدهای تولیدی

مهمترین نکته ای که رییس هیات مدیره منطقه آزاد ارس تاکید کرد، ضرورت رصد واحدهای تولیدی درحال ساخت بود. مجید کیانی خطاب به کارشناسان حاضر در نشست گفت: کارشناسان هر خوشه در کنار نظارت و پیگیری مسایل واحدهای فعال، باید در جریان روند پیشرفت‌ آن‌ها و کنترل پروژه‌شان باشند. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اعلام اینکه آمارها حکایت از افزایش تولید و صادرات واحدها در سالجاری دارد گفت: بایستی تمامی تولیدکنندگان به‌سمت صادرات تشویق و هدایت شوند.

ظرفیت بالای ارس در پوشاک

مجید کیانی با اشاره به ظرفیت بالای ارس در حوزه نساجی و تولید پوشاک گفت: بخشی از فضای تجاری غیرفعال و راکد منطقه می‌تواند به کارگاه‌های کوچک حوزه نساجی تبدیل شود و سازمان این آمادگی را دارد در راستای توسعه مشاغل خرد از اختصاص فضای تجاری به تولید پوشاک و البسه حمایت نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 3 =

دکمه بازگشت به بالا