فولاد مبارکه در صدر صرفه‌جویی‌های ارزی

سرمایه گذاری های مناسب، اعتماد به داخل و بومی سازی باعث شد تا فولاد مبارکه در صدر صرفه‌جویی‌های ارزی قرار گیرد.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، در شرایطی که با انواع چالش‌ها و مشکلات ناشی از تحریم‌ها و تهدید‌ها رو به رو هستیم، در فروش نفت مشکل داریم و برای انتقال ارز ناشی از صادرات، با مشکل رو به رو هستیم، استفاده از دیگر ظرفیت‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. یکی از این ظرفیت ها، معادن و صنایع معدنی است. اگرچه امروزه معادن و صنایع معدنی بسیاری در کشور فعال هستند، اما برخی از آن‌ها در رتبه نخست قرار دارند که بی شک فولاد مبارکه اصفهان یک سروگردن از دیگر رقبا بالاتر است.

صرفه جویی ارزی

برای اثبات این ادعا کافی است به گزارشی که ایمیدرو مطرح کرده، توجه کنیم. ایمیدرو به تشریح سیاست بومی‌سازی و راهبری در شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی در سه سال گذشته پرداخت و از صرفه‌جویی ارزی افزون بر یک میلیارد و ۷۲۴ میلیون دلاری خبرداد. ایمیدرو نقش هر یک از شرکت‌ها را بدقت مورد بررسی قرار داد و اعلام کرد که در سال گذشته، شرکت فولاد مبارکه با ۱۷۰.۱ میلیون دلار، بیشترین سهم در صرفه‌جویی ارزی را به خود اختصاص داد. بر اساس اعلام ایمیدرو، از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ ارزش برنامه‌های بومی‌سازی در شرکت‌های زیرمجموعه و تابعه به ترتیب به ۶۱۸ میلیون، ۵۷۰ میلیون و ۵۳۶ میلیون دلار رسید.

نقش بومی سازی

یکی از مهمترین دلایلی که باعث خروج ارز کشور می‌شود، خرید ماشین آلات است. از آنجا که خرید ماشین آلات بسیار هزینه بر است و برای پرداخت هزینه‌های آن ناچار هستیم ارز بپردازیم، باید به فکر ساخت ماشین آلات در داخل باشیم. ساخت ماشین آلات در داخل از دو زاویه قابل بررسی است. اول اینکه مانع ارزبری می‌شود و دوم اینکه با ساخت آن‌ها در داخل، ارزش افزوده قابل توجهی را رقم می‌زند که باعث اشتغالزایی و بدست آوردن مهندسی ساخت می‌شود.

فولاد در مسیر بومی سازی

در این رابطه معاون خرید شرکت فولاد مبارکه با اشاره به گزارش‌های استخراج‌شده از عملکرد فولاد مبارکه در زمینه‌های مختلف گفت: این گزارش‌ها نشان می‌دهد بخش اعظمی از دستاورد‌های این شرکت در زمینه صرفه‌جویی ارزی مربوط به بومی‌سازی تجهیزات و اقلام موردنیاز بوده است. موفقیت‌های ارزشمند فولاد مبارکه باعث شده پیشتاز بومی‌سازی در صنعت فولاد کشور باشد. مصطفی عطایی‌پور با اعلام اینکه نهضت بومی‌سازی در فولاد مبارکه از دوران ساخت و ابتدای بهره‌برداری با هدف تأمین پایدار مواد، قطعات و تجهیزات موردنیاز خطوط تولید آغاز شد گفت: بومی سازی از سال ۱۳۸۱ تا کنون به‌صورت ساختاریافته و فرایندی با رویکرد توسعه و بهبود مستمر، با مشارکت کلیه متخصصان نواحی تولیدی و پشتیبانی و شرکت‌های سازنده دانش‌بنیان آغاز شد.

استفاده از توان شرکت‌های داخلی

وی با اعلام اینکه فولاد مبارکه در این مسیر روشن با سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه و حمایت از شرکت‌های سازنده داخلی و دانش‌بنیان، ایجاد شرایط تأمین پایدار، اقتصادی، کیفی و به‌موقعِ اقلام خرید خارج و تحریمی موردنیاز خطوط تولید از طریق فرایند بومی‌سازی را وظیفه سازمانی خود تعریف کرد. معاون خرید شرکت فولاد مبارکه شاخص‌های عملکردی فولاد مبارکه در راستای وظیفه سازمانی واحد بومی‌سازی را تشریح کرد و گفت: تعداد درخواست‌های بومی‌سازی ارسالی از نواحی؛ تعداد درخواست‌های بومی‌سازی اتمام‌یافته؛ کیفیت اقلام بومی‌سازی‌شده؛ متوسط زمان بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات و نسبت قیمت تمام‌شده مواد، قطعات و تجهیزات بومی‌سازی به قیمت خارجی از جمله وظایف این سازمان است.

رکوردزنی در بومی سازی

عطایی‌پور با اشاره به نتایج بومی‌سازی در فولاد مبارکه گفت: از ابتدای سال ۱۳۸۱ تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار مواد، قطعه و تجهیز در داخل کشور بومی‌سازی شده که علاوه بر تأمین به‌موقع و پایدار و کیفی، صرفه‌جویی حدود ۲,۹۶۸ میلیون دلار را در پی داشته است. وی ادامه داد: قطعات و تجهیزات پیچیده، استراتژیک و حساس مورد نیاز خطوط تولید از قبیل مندریل نورد گرم، کمپرسور فرایند احیا، کوره‌های باکس آنیلینگ، فن فرایند گندله‌سازی و بسیاری از اقلام دیگر بخشی از این اقلام است که به دست توانمند شرکت‌های سازنده داخلی با محوریت فولاد مبارکه بومی‌سازی شده‌است.

ایجاد بانک اطلاعات سازندگان

عطایی‌پور به تشریح نقش سرمایه‌گذاری، حمایت و اعتماد فولاد مبارکه به شرکت‌های سازنده داخلی پرداخت و گفت: شاهد خودکفایی کشور در زمینه طراحی و ساخت مواد، قطعات و تجهیزات موردنیاز صنعت فولاد هستیم و در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از مواد، قطعات و تجهیزات موردنیاز خطوط تولید فولاد مبارکه، داخلی است. وی با اعلام اینکه علاوه بر موارد یادشده، امروزه دانش فنی و تخصصی کارشناسان واحد بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات و کارکنان مرتبط در نواحی تولیدی و پشتیبانی فولاد مبارکه و شرکت‌های سازنده داخلی به میزان زیادی ارتقا یافته گفت: بانک اطلاعات سازندگان توانمند داخل کشور به‌صورت تخصصی ایجاد شده و همچنان درحال‌توسعه بوده و زنجیره بومی‌سازی از طریق ایجاد کنسرسیوم‌های ساخت داخل تشکیل شده است.

انتقال دانش و تجربه

بدست آوردن اطلاعات و دانش یک بخش است، اما ماندگار کردن این دانش‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. معاون خرید شرکت فولاد مبارکه از انتقال دانش و تجربه بومی‌سازی به سایر شرکت‌های گروه فولاد مبارکه خبر داد و گفت: به‌اشتراک‌گذاری آن دانش و اطلاعات با سایر صنایع فولادی و معدنی کشور در نمایشگاه‌ها و سمینار‌های مختلف، ایجاد نمایشگاه مجازی بومی‌سازی و برگزاری و مشارکت در نمایشگاه‌های بومی‌سازی در داخل کشور برخی از دیگر دستاورد‌های حاصل‌شده در جریان تمرکز فولاد مبارکه در حوزه بومی‌سازی است.

اعتماد به سرمایه‌های داخلی

عطایی پور گفت: شاه‌بیت تمامی فعالیت و سرمایه‌گذاری‌ها در اعتماد به جوانان و سرمایه‌های داخلی نظیر شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان، رهایی از وابستگی و رسیدن به خودکفایی، بی‌نیازی از واردات و جلوگیری از خروج ارز، اشتغال‌زایی پایدار برای جوانان، ایجاد امید و انگیزه در جامعه، توسعه اقتصادی و… است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا