موتورسیکلت برقی جایگزین فرسوده‌ها

با پرداخت ۲۰۰ میلیارد ریال وام از سوی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، جایگزینی موتورسیکلت های برقی با فرسوده ها در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، چالش‌های بسیاری پیش پای شهروندان قرار دارد که هر کدام به نوبه خود زندگی را برای مردم سخت می‌کند. بسیاری از این چالش‌ها را می‌توان با برنامه ریزی درست، مدیریت کرد. مدیریت چالش‌ها ابزار‌های خاص خودش را دارد. برخی چالش‌ها با جریمه و مجازات کنترل می‌شود که جرایم رانندگی از جمله آنهاست. برخی چالشها، آلودگی هوا را رقم می‌زند که استفاده از وسایل نقلیه فرسوده، استفاده خودخواهانه از وسایل نقلیه شخصی، بی توجهی به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و مواردی از این دست است. البته تمامی چالش‌ها نیاز به فرهنگ سازی دارد که اگر بتوانیم مردم را نسبت به تبعات یک تصمیم یا حرکت اشتباه آگاه کنیم، بدون آنکه نیازی به استفاده از ابزار‌های قهری باشد، می‌توان به تغییر رفتار آگاهانه مردم امیدوار بود.

اقتصاد مهمترین ابزار

نکته‌ای که غیر قابل انکار است، تامین مالی برای مدیریت بسیاری از چالشهاست. برای آنکه تغییری در رفتار مردم ایجاد کنیم، نیاز به ابزار‌ها و راهکار‌های جدید داریم که هر کدام از این موارد، هزینه‌های جانبی به مردم تحمیل می‌کند. از آنجا که در شرایط نامناسب اقتصادی، امکان تامین مالی برای جبران این هزینه‌ها وجود ندارد، باید راهکار‌هایی بیندیشیم تا تامین مالی به سریع‌ترین روش ممکن و آسان‌ترین راهکار محقق شود که تسهیلات بانکی در اولویت قرار می‌گیرد. اما تسهیلات بانکی باعث وحشت مردم شده، زیرا به محض آنکه نامی از تسهیلات بانکی برده می‌شود، بهره سنگین بانکی سد راه می‌شود و انگیزه را می‌گیرد.

آلودگی هوا نیازمند مدیریت

امروزه آلودگی هوا چالش جدی جهان است، به نوعی که آلودگی هوا باعث سوراخ شدن لایه اوزون و تبعات خطرناک زیست محیطی شده است. بنابر این در هر نقطه از جهان که بتوان این آلودگی را کاهش داد، لطفی است که به همه مردم در هر گوشه از جهان می‌شود.

خودرو عامل اصلی آلودگی

اگرچه برای نقل و انتقال به خودرو در اشکال گوناگون هوایی، زمینی و دریایی نیاز داریم، اما هر کدام از این موارد چالش‌های خاص خودش را دارد. در شرایط کنونی تمام خودرو‌ها با سوخت فسیلی کار می‌کنند، اما با تغییر مصرف، شاهد تولید خودرو‌های برقی هستیم. در حالی که کشور‌های پیشرفته جهان سیاستگذاری کرده اند تا ۲۰۳۰ با خودرو‌های بنزینی و گازوییلی خداحافظی کنند، هنوز در کشورمان اقدام عملی برای تغییر سیستم سوخت خودرو‌ها به برقی انجام نشده است.

آلودگی موتورسیکلت

آمار‌ها حکایت از آن دارد که موتورسیکلت بیشترین آلودگی را ایجاد می‌کند. بدتر آنکه امروزه نزدیک به ۵۰ درصد موتورسیکلت‌هایی که در سطح کشور رفت و آمد می‌کنند، نه تنها به هیچ عنوان استاندارد نیستند، بلکه فرسوده و خارج از رده هستند. به همین دلیل باید هرچه سریعتر به موتورسیکلت‌های استاندارد و حتی برقی تبدیل شوند. اما قیمت موتورسیکلت به ویژه موتور‌های برقی به اندازه‌ای گران است که انگیزه‌ای برای تبدیل به احسن در مالکان موتورسیکلت‌ها ایجاد نمی‌کند.

تسهیلات برای برقی ها

برای آنکه بتوان موتورسیکلت‌ها را تبدیل به احسن کرد، باید تسهیلات قابل توجهی در اختیار مالکان قرار داد، اما این تسهیلات باید بدون بهره باشد که هیچ بانکی زیر بار این مهم نمی‌رود. اما بانک قرض الحسنه مهر ایران گام بزرگی در این زمینه برداشته و بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به متقاضیان موتورسیکلت‌های برقی داده است. در این رابطه مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران در استان خراسان رضوی در دیدار مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد، از فروش بیش از ۵۰۰ موتور برقی خبرداد و گفت: تا کنون به شهروندان، بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه برای خرید موتور‌های برقی پرداخت شده و این عدد به‌صورت روزانه در حال افزایش است. نورالله نظریان افزود: گسترش این طرح مستلزم حضور تولیدکنندگان بزرگ و ایجاد همکاری‌های دوجانبه است. وی ادامه داد: همراهی سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در فرآیند جذب پذیرنده‌های موتورسیکلت و معرفی طرح به شهروندان، قابل تقدیر است و قطعاً ادامه این همکاری منجر به نتایج درخشانی خواهد شد.

راه اندازی ایستگاه‌های شارژ

در ادامه مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد، ضمن تقدیر از همکاری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در پیشبرد این طرح، بر تقویت همکاری و گسترش آن تأکید کرد. «سیدجعفر شمس» تصریح کرد: راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ در سطح شهر و ترویج استفاده از موتور‌های برقی نیز در دستور کار شهرداری قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا