نشست شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی تراز

به گزارش آماج، نشست شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی تراز با حضور مسئولین برگزار گردید

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی:
الگوی ساخت‌وساز در کشور باید مطابق با اقلیم‌های محلی باشد
«سمیه رفیعی» رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در نشست شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی تراز، با اشاره به مسائل و چالش‌های زیست‌محیطی در حوزه صنعت ساختمان، مسئله نخاله‌های ساختمانی را به عنوان یکی از معضلات مهم این حوزه برشمرده و ریشه این مشکل را در عمر کوتاه ساختمان‌ها در کشور دانست که موجب افزایش حجم پسماندهای ساختمانی می‌شود.
این نماینده مجلس، طرح «مدارس سبز» را اتفاق خوبی در حوزه صنعت ساختمان دانسته و گفت: افتتاحیه مدارس سبز تهران الگوی بسیار خوبی با توجه به پهنه اقلیمی کشور است. به عنوان مثال، معماری یزد با گیلان یکسان نیست و کاملا با اقلیم همان منطقه مطابقت دارد که این امر، آسایش بیشتر خانواده‌ها و صرفه‌جویی و مدیریت هزینه‌های انرژی را برای مردم در پی خواهد داشت. همچنین دستورالعمل خوبی برای ایجاد ساختمان‌های سبز در کشور تدوین شده است که اگر مبنا قرار گیرد اتفاق خوبی است و مجلس هم آمادگی دارد در این زمینه کمک کند.

مهدی قدمی مدیرعامل هلدینگ ستاپ:
مهدی قدمی مدیرعامل هلدینگ ستاپ و ریاست جشنواره تراز در ابتدای این نشست ضمن خوشآمدگویی و تشکر از حضور نمایندگان سازمان‌ها، گفت: «اتاق تعاون» اولین مجموعه‌ای است که از رویداد حمایت کردند، همچنین «وزارت راه و شهرسازی»، «بنیاد مسکن انقلاب اسلامی»، «پژوهشگاه نیرو»، «رسانه مسئولیت اجتماعی» و جمعی از اساتید و کارشناسان این حوزه، در برگزاری جشنواره ما را یاری می‌کنند. تا امروز استقبال خوبی از رویداد شده است و مجموعه‌های بزرگی در جشنواره حضور خواهند داشت. با مشورت اساتید و حامیان رویداد پنج محور برای بخش رقابتی جشنواره در نظر گرفته شده است که شامل «تعاون»، «مسئولیت اجتماعی شرکتی»، «نوآوری»، «مشتری‌مداری» و «بهینه‌سازی مصرف انرژی» می‌شود. از این‌رو تلاش کردیم تا از متخصصین هر یک از این حوزه‌ها در هیئت داوران حضور داشته باشند و به این منظور، از افراد و نهادهای تخصصی هر حوزه در این رویداد کمک گرفته شده است.

سعیده مخلصی دبیر جشنواره ملی ساختمان تراز:

این جشنواره با رویکرد مسؤلیت اجتماعیو با محورهای مطرح شده در این شورا بررسی وانشالله به جمع بندی و خروجی قابل ارائه و مثبتی خواهد رسید
اما مبحث مهم نوآوری در بخش مقاوم‌ سازی ، ایمن سازی برای پیشگیری از عواقب مواردی مهم و قابل تأمل مانند وقوع زلزله، سیل… و موارد پیش بینی نشده ازجمله بستر و منطقه ی ساخت و ساز موضوع ومحوری بسیار قابل اهمیت است .در تراز این رویداد فاخر ملی قطعا به این محور نگاه ویژه ای خواهیم داشت و تلاش میکنیم با همراهی و حمایت بزرگوارانی که دقدقه مند در این حوزه هستن گامی مثبت در این مسیر برداریم.

مهندس حسن‌زاده، رئیس کمیسیون تخصصی مسکن اتاق تعاون استان تهران:
رئیس کمیسیون تخصصی مسکن اتاق تعاون استان تهران، با اشاره به محورهای تخصصی جشنواره، محور «تعاون» را به عنوان حوزه تخصصی مربوط به اتاق تعاون مورد تأکید قرار داده و گفت: جشنواره تراز هم‌زمان با بیست و سومین نمایشگاه صنعت ساختمان برگزار می‌گردد که متولی این نمایشگاه نیز اتاق تعاون ایران است. اگر از دیدگاه تخصصی خود به موضوع جشنواره نگاه کنیم، باید در نظر داشته باشیم که تعاونی‌های مسکن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و درعین حال مردمی‌ترین اعضای جامعه صنعت ساختمان، تابع قوانین و مقررات خاصی هستند که این قوانین تأثیر مهمی بر نحوه اجرای یک پروژه ساختمانی دارد. لذا ما تلاش داریم تا در این جشنواره، به نوعی گفتمان و نگاه تعاون را ترویج کنیم.

مهندس موسوی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق تعاون ایران:
مبحث ساختمان با تعاون عجین شده است
موسوی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق تعاون در نشست شورای سیاست‌گذاری جشنواره تراز گفت: این جشنواره به لحاظ هم‌زمانی با نمایشگاه صنعت ساختمان، می‌تواند هم‌افزایی مثبتی را ایجاد کرده و اتفاقات خوبی را رقم بزند. وی همچنین با اشاره به نقش تعاونی‌ها در صنعت ساختمان افزود: تعاون یک ظرفیت خوب در حوزه انبوه‌سازی مسکن در طول این سال‌ها بوده است و بسیاری از مجموعه‌های تأمین مصالح و لوازم‌ ساختمانی هم‌چون مجموعه‌های بزرگ تولید میلگرد و فولاد، در قالب شرکت‌های تعاونی فعالیت می‌کنند. لذا می‌توان گفت که مبحث ساختمان با حوزه تعاون عجین شده و از همین‌رو در این جشنواره نیز به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است.
موسوی همچنین استفاده از انرژی‌های نو هم‌چون انرژی خورشیدی را در صنعت ساختمان مورد تأکید قرار داده و افزود: در مبحث بهینه‌سازی انرژی، باید ساختمان‌ها گرید و درجه انرژی داشته باشند و به‌کارگیری فناوری‌های نوین در این حوزه مورد حمایت قرار گیرد.

آقای سید رضا جمشیدی رییس کمیته مسئولیت اجتماعی انجمن روابط عمومی ایران گفت :

صنعت ساختمان یکی از بخش های مهمی است که به شکل های مختلف با زندگی مردم جامعه ارتباط دارد. در شرایط کنونی یکی از چالش های اصلی جامعه ما موضوع ساخت مسکن و مسائلی است که با این موضوع ارتباط پیدا می کند. به همین دلیل استفاده از راهکارها و مفاهیمی که می تواند به ما در زمینه ارتقای کیفی وضعیت ساختمان سازی کمک کند ضروری به نظر می رسد.

به صورت کلی ساختمان ها را به سه نوع کلی اعم از ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری تقسیم بندی می کنند. هر کدام از این انوع ساختمان نیز دارای ویژگی های خاص خود هستند.در چنین شرایطی مسئولیت اجتماعی مفهومی است که در ابعاد مختلف صنعت ساختمان مورد توجه قرار گرفته است.مفهومی که می تواند بر ساحت های مختلف ساختمان سازی تأثیرگذار باشد و از بسیاری از آسیب های احتمالی جلوگیری کند.مسئولیت اجتماعی در سه جنبه در زمینه ساختمان سازی می تواند نقش موثری ایفا کند.نخست مسئولیت اجتماعی در مرحله ساخت و ساز و در بین سازندگان ساختمان ها موضوعیت دارد. این مرحله مهم ترین مرحله ایجاد یک ساختمان است و به همین دلیل اگر به مسئولیت اجتماعی به صورت دقیق توجه شود بسیاری از چالش های احتمالی ساختمان از بین خواهد رفت

دکتر محمد صادق یاوری گفت :
یکی از نشانه‌ها و شاخص‌های توسعه در یک کشور میزان پروژه‌ های عمرانی و ساختمانی در آن است.صنعت ساختمان یک بازار در حال رشد است اما با این‌ وجود هنوز هم مشکلاتی وجود دارد که باید روی آن بیشتر کار شود.نگاهی اجمالی به وضعیت کنونی مسکن در ایران و کمبودها و چالش های مربوط به آن نشان می دهد ناکارآمدی روش‌های سنتی ساخت‌وساز از سوی دیگر، استفاده از صنعتی‌سازی ساختمان را امری اجتناب‌ناپذیر نموده است.

در این راستا به منظور حل معضل مسکن باید سیاست ها و راهکارهای نوین در جهت تامین مسکن در سطح انبوه در نظر گرفته شود امروزه توسعه علوم و فنون موجب پیدایش فناوری‌های نوینی در عرصه ساخت‌و‌ساز گردیده از این رو آشنایی و بهره‌مندی از آنها متناسب با شرایط اقلیمی، جغرافیایی و نیازهای ساختمانی مناطق مختلف کشور یک ضرورت فنی و اقتصادی در بخش ساختمان و مسکن محسوب می‌شود.

به نظر من هدفمند نمودن جشنواره ملی صنعت ساختمان و صنایع وابسته (تراز) را باید در قالب استفاده بهينه از خروجي و دستاوردهاي آن در راستاي تسهيل ساخت و ارتقای صنعت ساختمان كشور را يك حكم بدانیم و ابراز اميدواري می کنم که با همكاري تمامي بزرگواران شورای سیاست گذاری این جشنواره در اين امر مهم و گفتمان‌سازی اين رويكرد كاربردي در فعاليت‌هاي مختلف، جشنواره بتواند اثری مثبت برای صنعت ساختمان در كشور جاري‌و‌ساري نماید.

همچنین پیشنهاد می گردد سه عامل سرعت، كيفيت و هزينه به محور اصلي که همان محور نوآوری در تولید است اضافه شود و در گزينش و انتخاب فناوري‌هاي نوين ساختماني در عرصه صنایع وابسطه و تبلور حوزه ساخت‌وساز كشور به كارآفرينان و صاحبين فناوري‌هاي نوين ساختماني كشور در گسترش بستر صنعتي‌سازي در راستاي قانون جهش توليد مسكن و انجام مأموريت‌هاي از پيش‌ تعيين‌ شده و تحقق اهداف وزارت راه و شهرسازي کمک شایانی نماید.

 

مهندس امینی نماینده پژوهشگاه نیرو:
برچسب مصرف انرژی ساختمان، هزینه‌ها را مدیریت می‌کند.
مهندس امینی نماینده پژوهشگاه نیرو، موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی را به عنوان یکی از مسائل مهم صنعت ساختمان مورد اشاره قرار داده و گفت: شدت مصرف انرژی در کشور ما چهار برابر متوسط دنیا است و حتی از کشورهایی هم‌چون اردن و عراق هم بیشتر است که این معضل ریشه در مباحث فرهنگ و اجتماعی دارد و باید به شکل جدی و همه‌جانبه به آن پرداخته شود.
وی با اشاره به طرح‌های خوبی هم‌چون برچسب مصرف انرژی ساختمان، افزود: در پروژه‌های جدید بناست برای آسانسورها هم معیار مصرف انرژی در نظر گرفته شود و سیستم روشنایی هم به صورت کامل تغییر یافته است.
موسوی در پایان اظهار داشت: ما می‌توانیم طرح‌های نوآورانه در این حوزه از طریق صندوق نوآوری مورد حمایت مادی و معنوی قرار دهیم تا تأمین مالی شود و قابلیت اجرایی هم داشته باشد.

سیده سمیه رضوی، عضو کمیسیون تدوین استاندارد مسئولیت اجتماعی:
مسئولیت اجتماعی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد
سیده سمیه رضوی عضو کمیسیون تدوین استاندارد مسئولیت اجتماعی، در این نشست گفت: مبحث نوآوری پایدار و خلاقیت هم مبحث دیگری از بحث است و سازمان ها یا شرکت هایی که در حوزه های نوآوری و خلاقیت ورود پیدا می‌کنند یک هم افزایی داشته باشند.
وی به کمرنگ بودن مسئولیت اجتماعی اشاره کرد و گفت: مسئولیت اجتماعی همیشه محوری است که کمتر به آن توجه می شود واصلا به نوعی توجه نشده است و ما یک موقع‌هایی یادمان می‌رود به مسئولیت اجتماعی توجه کنیم که خوشبختانه در این رویداد کاملا دیده شده است.
عضو تدوین کمیسیون استاندارد مسئولیت اجتماعی تصریح کرد: مبحث گزارش دهی پایداری یکی از محورهای آن محیط زیست ، اقتصادی و اجتماعی است و حداقل یک گفتمانی در این موضوع در جلسات ارائه شود که این الگوها گزارش دهی بسیار مهم است.
وی به عدم رفع چالش در برخی موضوعات تاکید کرد و افزود: ما همگی تقریبا مشکل را می‌دانیم اما احساس می کنم عزمی برای رفع چالش نیست و هیچ برنامه ای برای اجرایی کردن آن وجود ندارد و این مسئله اپیدمی است و بهتر است در رسانه به عنوان یک چالش مورد بررسی قرار گیرد.
عضو تدوین کمیسیون استاندارد مسئولیت اجتماعی گفت: معافیت مالیاتی وقتی مطرح می‌شود مشوق خوبی است اما اگر پرسش نامه ای طرح و پخش شود، برخی شرکت‌ها معتقد بودند ما مشوق این مدلی نمی‌خواهیم و این عزیزان فرصت هایی را مطرح می کنند که با هماهنگی برخی ارگان ها بهترین مشوق ها را می‌توان ایجاد کرد.

با تشکر از اقای دکتر هادی گرجی مدیر ارتباطات و رسانه جشنواره ملی ساختمان تراز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 4 =

دکمه بازگشت به بالا